Kylppärin lattiakaivon vesieristeen vahvike?

vinkkinä oli että laatoitus aloitetaan aina? seinästä... Miksi?

itse en ole vielä sanut seinääni siihen kuntoon että olisin edes ajatellut asiaa... ennenkuin nyt...

olen tosin ollut useilla ok-rakennuksilla jossa on laatoitukset kuitenkin tehty ensin lattioihin... joskus kysynytkin että miksi ja vastauksena on tullut mm. tuo vesieristyksen suojaus samalla...

olen antanut ymmärtää että moni asia rakentamisessa voidaan tehdä vähintään kahdella tavalla ja silti päästään samaan lopputulokseen...

olisiko tässäkin hieman sitä yleistystä?...

hyviä vinkkejä kuitenkin...

Itse olen tehnyt aina ensin seinän vesieristyksen ja kaakeloinnin ensin. Sen jälkeen lattian vesieristys ja kaakelointi. Tällä työjärjestyksellä et ainakaan riko lattian vesieristystä.

Tukilaudat voit kiinnittää seinään ruuveilla. Reijät tulee paikattua samalla kun teet lattian vesieristystä.

Leds: “No tekisin kyllä toisinpäin, eli alas täyskaakeli ja ylös sitten jotain muuta…” näin voi menetellä, jos alusta lattia on huone ympäriin vaaterissa, mutta kun se ei yleisesti kaatojen kyseessä ollessa ole, niin siksi “jätetään” alin laattavarvi aloituksessa “veke”. Tämä mahdolistaa paremmin myöskin lattiavesieristyksen “huolellisemman” liittämisen seinävesieristeeseen, kun järjestys on se “parempi” vaihtoehto; seinät ensin laatoitusta myöden ja sitten lattian vesieristys jne…

Huono puoli on se,että leikatta laatta imee paremmin kosteutta.

mitäs tuolla laatan reunalla on merkitystä jos suurin osa saumalaasteista on kuitenkin kalkkikivipohjaisia… Kvartsikivipohjaistakin kuulemma on vaan en ole ainakaan vielä törmännyt kuin yhteen ulkolaiseen merkkiin…

Se nyt vaan on lisä rokassa,en väittänytkään sillä olevan suurta merkitystä.

Kiitos vinkeistä hymy

Mutta mitens tuon lattiakaivon rosterilaippa, oletteko asntaneet ensin tuon ja antaneet kiinnittyä, ja vasta sen jälkeen laatoittaneet lattian sen ympäriltä?

Vai oletteko asentaneet rosterin laatoituksen keralla? (Nyt on kyse mosaiikkilaatoituksesta)

Tuo neliskanttinen rosterilaippa (kaatoa kun on) ottaa kiinni kulmistaan ja sivujen keskelle jää noin viiden millin rako.Pitäiskös tuo "fallata" senverta vahvalti tuolla laastilla, ettei mikään laipan kulma ottaisi kiinni vesieristeeseen?

Löytyiskös täältä ketään, joka olisi asennellut ja ennen kaikkea leikkaillut mosaiikkilaattoja, notta osaisi neuvoa ensikertaa näitten kanssa hämmästelijää?

Tuli mieleeni, että pikkurälläkällä ja kivilaikalla noita varmaankin parhaiten paloittelee?

Mutta millä ilveellä kiinni pidät tuommoisesta 25x25mm:n palasta kun sitä rälläköit?

Nakit on vaarassa jos pelkin näpein yrität ja eikä oikeen millään pihdeilläkään luonnu kun on keraaminen lasitettu laatta.

Pihtimallin leikkurit käy tuohon ihan hyvin. Tavallisella leikkurilla saat puoleksi ei pienempää palasta. Rälläkkä ei ole sovelias työkalu sinulle nyt. Nuo pihtimallin leikkurit ei paljoa kustanna jos pysyt malliston edullisemmassa päässä, jos tarvetta vain yhteen rakennuskertaan, tulet niillä ihan hyvin toimeen. Kuinka paksu laatta kyseessä?

Pihtimallin leikkurit käy tuohon ihan hyvin. Tavallisella leikkurilla saat puoleksi ei pienempää palasta. Rälläkkä ei ole sovelias työkalu sinulle nyt. Nuo pihtimallin leikkurit ei paljoa kustanna jos pysyt malliston edullisemmassa päässä, jos tarvetta vain yhteen rakennuskertaan, tulet niillä ihan hyvin toimeen. Kuinka paksu laatta kyseessä?

Laatta on noin 5mm paksu.

Olenkin jossain halpamarketissa käpistellyt ilmeisesti tällaisia pihtejä. Mutten ole tällä vähäisellä maalaisjärjellä käsittänyt miten nuo toimii... Niissä kun on toisessa leuassa tuo nivelöity "kouru" ja toisessa taasen rulla, mutta tämä rulla sijaitsee leuan "selkäpuolella". Kertokaahan mulle tyhmälle maalaispojalle mitenkä tuollaisia käytetään?

</p>

Nyt on mosaiikit pilkottu, kokeilin ensin isolla Jokosit laattaleikkurilla, jotenkin tuollakin katkesi mosaiikki, muttei kovin tarkkaan. :shock:
Pikkurälläkkä kivilaikalla on mun valinta noitten mosaiikkien paloitteluun. Pienellä vinkalla vaan pala tai koko matto kiinni Bilteman halpaan työpöytään, a´vot jo kävi homma tarkkaan tai tarkkuushan on siitä kiinni kenelle tuo systeemi sopii, ja mulle sattu sopimaan hyvin naurua