Kylpyhuoneen "kopolaatat"

Hei!

Tämä tytteli kysyy mielenkiinnosta mielipidettänne seuraavasta: taloyhtiössämme tehtiin hieman yli kymmenen vuotta sitten remontit kylpyhuoneisiin, koska alkuperäinen, silloisten rakennusaikaisten rakennusmääräysten mukainen eristeenä toimiva muovimatto osoittautui myöhemmin riittämättömäksi siltä osin, että saumat halkeilivat ja päästivät kosteutta betonilaattaan. Pitkällisten tutkimusten, mittausten ym. perusteella taloyhtiö päätti, joidenkin osakkaisen vastustuksesta huolimatta, toteuttaa kylpyhuoneiden saneerauksen, jossa erityisesti vedeneristykset, sattuneista syistä, pyritään tekemään huolella ennen laatoitusta. Mm. väliseinät korvattiin paremmin kosteutta kestävillä Gyproc-levyillä ja tehtiin kaksinkertaiset vedeneristykset Ardulan-vedeneristysmassalla suihkun vaikutusalueella. Ardulan 8+9 vedeneristysmassa myös  nostettiin noin 10 senttiä jalkalistaksi kaikille seinille. Olin myös itse tuolloin taloyhtiön halllituksessa, joten jouduin maallikkojäsenenä perehtymään ko.remontin toteutukseen ym. Käsittääkseni remontin tehnyt firma oli niitä huolellisimpia, eikä myöhempienkään kuntotarkastusten yhteydessä ole ilmennyt mitään erityistä

Nyt noin kymmenen vuoden kuluttua, tarkkana tyttönä, huomasin sattumalta kopo-ilmiötä joissakin lattialaatoissa. Yksi laatta suihkun lähellä aiheuttaa enemmän kopo-ilmiötä, lisäksi löytyi pari-kolme laattaa, joissa havaittavissa vastaavaa, tosin huomattavasti vaimeampana. Laatat sinänsä ovat kiinni alustassaan ja saumaukset kunnossa. Muissa laatoissa ei mitään ongelmaa eli ovat kiinni alustassaan eikä kopoa. Mielestäni mitään muutakaan, aiempaan kokemukseen viittavaa, kosteusongelmaa ei ole. Laitoin nuo kopot varmuudeksi tiedoksi isännöitsijälle. Veikkaan isännöitsijän vastaavan, että laatat kuuluvat osakkaan vastuulle. Käsittääkseni kopolaattojen irrottaminen saattaa vaurioittaa vesieristystä, joka taasen kuuluu taloyhtiölle. Maalaisjärki sanoisi, että kun muuta kosteusvaurioon viittaavaa ei ilmene ja käsittääkseni muissakaan asunnoissa ei ongelmia ole ollut niin jos taloyhtiö ei halua ottaa kantaa asiaan, niin asia olisi toistaiseksi ok. tietenkin voin omalla kustannuksella teettää pintapuolisen kosteusmittauksen ja sen perusteella pohtia mahdollisia jatkotoimenpiteitä.

Olet tehnyt oman osuutesi täyttämällä ilmoitusvelvollisuutesi havaitusta “viasta”.

Jatkotoimenpiteet kuuluvat tämän jälkeen hallitus / isännöitsijä-taholle.

Pintakosteusmittauksien perusteella en lähtisi omatoimiseen toteutukseen. Se mittaus ei anna oikeita tuloksia.

Jos lähdet irrottamaan kopolaattoja, ja vedeneriste rikkoontuu, tai vaikka ollutkin viallinen, sinusta tehdään helposti syntipukki / korjaus- / korvausvelvollinen asiassa. Olethan omalla tominnallasi saanut eristeen rikki.

Juttele isännöitsijän kanssa. Ja anna yhtiön hoitaa asia omalla tavallaan.

Ps. Eihän se ole laatan vika, jos vaikka eriste irtoaa alustastaan, tai muuten vanhuuttaan (?) alkaa vuotamaan. Kompromisseja kehiin.

Aina löytyy kopoja,anna olla.

Ok, kiitos kommentistasi. Näin olin vähän itsekin ounastellut, ettei kannata lähteä noita missään nimessä itse irrottelemaan. Jään odottelemaan isännöitsijän ja taloyhtiön kantaa.

Kopot voi osaava (huom! osaava ja vielä kerran: osaava) korjata ilman irroitustakin (Tarvittaessa!), mutta yleensä sen osaavan korjaus maksaa koputtelijalle!

Vastasit itse jo kysymykseen.Laatat kuukuvat osakkaan vastuulle, vesieriste taliyhtiölle.Toisaalta ei tuollaisesta kopolaatasta ole mitään haittaakaan. Jos saumat ovat ehjät,laatta pysyy kyllä paikoillaan ja suojaa vesieristystä.Laattahan on vain pinnoite. Se ei osallistu vedeneristämiseen mitenkään.