Eli tuollaista mietimme tällä hetkellä. Taloon 130m2 tulossa vesikiertoinen lattialämmitys. Tällähetkellä LL suunnitelmassa on 2 jakotukkia. Olisiko kuitenkin fiksumpaa laittaa kylppärille ja saunalle oma jakotukki? Mitä hyötyä se toisi? Tai toisinpäin mitä haittaa jos märkätilojen piirit on muun lattialämmityksen kanssa samassa jakotukissa? Suunnittelija ja myyjä sanovat että voi tehdä kummin tahansa...
Kiitos kommenteista
Laita oma jakotukki saniteettitiloille, niin voit pitää kesälläkin paikat kuivempina, mikäli haluat pudottaa lämmitystä muista huonetiloista.
Joo monesti säädetään kosteattilat omalla jakotukilla joka ei ole huonetermostaatin takana vaan pitää aina lattian esim 25asteisena jolloin se on mukava jaloille välittämättä huoneen lämpötilasta.
viehän se kesällä energiaa mutta laita aurinkopaneeli katolle niin voi ilmaiseksi pitää kesäkaudenkin kosteattilat mukavana ja lattian kuivempana:)
Saman voi tehdä yhdellä ja samalla.
aivan kuten yllä, oma piiri mutta ei turhaan omaa jakotukkia…
Oma piiri tuolle on nyt tällä hetkellä suunnitelmaan piirretty. Eli jos tuo jätetään lopulliseksi niin hoidetaanko homma sitten keväällä siten että ne piirit mitä ei haluta käyttää väännetään jakotukilta kiinni ja jätetään vain kylppärin/saunan piiri auki?
Kyllä! Suljetaan/eliminoidaan tavalla tai toisella.
jos tekee yhdellä jakotukilla niin siinä on sitten aina sellaista pulaamista säätöjen kanssa.
kahdessa jakotukissa ei tarvitse koskea säätöihin koko vuoteen.
myös tapana on ollut ajaa kosteisiin tiloihin lämpöisempää vettä kuin muualle ja se vaatii silloin kaksi jakotukkia.
Amatööri " vaatii silloin kaksi jakotukkia. "
Se missä yksi pärjää (myös työssä ja teossa), on kahdesta toinen liikaa.
Parisuhde on tietämäni mukaan (sehän on rajallinen) ainoa, missä toinen ei ole koskaan liikaa.
Mä olen luullut, että kaikille jakotukeille tulee samanlämpöistä vettä. Näin ollen en ymmärrä Larmatinin viestiä mutta ymmärrän (luullakseni) Montan ajatuksen
Nyt Pm on turhan vaatimaton, kun hän vain luulee, mutta minä tiedän, että hän tietää.
Vaatimattomuushan on kaunista ja se on juuri sitä tällä kertaa.
“myös tapana on ollut ajaa kosteisiin tiloihin lämpöisempää vettä kuin muualle ja se vaatii silloin kaksi jakotukkia.”
Tässä toteutus mallissa on nähtävästi sitten kylppärille jo oma lämmönlähdekkin??
" "myös tapana on ollut ajaa kosteisiin tiloihin lämpöisempää vettä kuin muualle ja se vaatii silloin kaksi jakotukkia." "
eli lainataan lainattua. Siis kaksi muuripataa, vai?
Mulla on kaukolämmönjakokeskus jossa on käyttövesisiirtimen lisäksi 2 lämmityssiirrintä, joista toinen hoitaa märkätilat ja muut laattalattiaiset kellaritilat ja toinen muut asuintilat. Kai vastaavan viritelmän saa tehtyä sunttauksilla jolloin tukeille saisi eri lämpötilat. Kalliimmaksihan se varmasti tulee ja hyödystä en ole vielä varma omassakaan tapauksessa, mutta valitsin tuon mallin juuri varmistamaan lämmönsäädön onnistumista.
Jos/kun lattialämmityksessä on termostaatti ohjaukset piireille,silloin ei ole merkitystä jakotukkien määrällä. Säädöt suoriutuu termostaateilla huone kohtaisesti.
Nimenomaan, termarin saa toimimaan myös lattian lämpötilalla jos haluaa pitää laatat jalalle mukavina.