Lämminvesivaraaajan sähkönkulutus

Paljonko lämminvesivaraaja kuluttaa sähköä vuorokaudessa. Koko voisi olla joko 300 tai 450 litaraa.

Hukkalämpö on hehkulampun luokkaa, muuten kulutuksen määrää täysin veden/lämmön kulutus.

Onko kokemusta, kuinka paljon kilovatteina päiväkulutus olisi? Nyt minulla menee kesälläkin n. 30 kilovattia sähköä pelkän käyttöveden lämmittämiseen vuorokaudessa. Pääseekö neljän hengen perhe vähemmällä erillisellä käyttövesivaraajalla.

En osaa vastata kysymykseesi, mutta vertailuna kerrottakoon, että meillä PILP:illä kokonaissähkönkulutus on ollut heinä-elokuussa keskimäärin 16 kWh/vrk, sisältäen kaiken sähkön käytön (lämmin vesi, lämmitys, iv, saunominen, valaistus etc...) Varaajan koko taitaa olla jotain 180 litran luokkaa ja hyvin on vesi kolmelle riittänyt (ja myös isommalle porukalle).

Meillä on 1400 litran iso varaaja ja kulutus on ollut kesäaikaan 15 kwh :n molemmin puolin. Kaksi vastusta on kytketty niin että ylempi  vastus lämmittää vain pöntön yläosan jossa on lämmin käyttövesi kierukka. Kulutus riippuu tietysti paljon kattilan/kiertoveden säädöistä. Turha kierrättää 30 asteista vettä kesäaikaan..

Noilla lähtötiedoilla vaan ei voi arvioida mitään, koska se varaaja _itse_ ei vie sähköä, vaan se mitä sieltä otetaan ulos, ja haarukka voi olla omakotitalossa 60 m^2 - 300 m^2, useassa/yhdessä tasossa, lämmitys/käyttövesi varaajasta, autotalli(t), turhaa arvioida mitään sen enempää van sen perusteella, että on varaaja. Energia pysyy hukkalämpöä lukuunottamatta siellä varaajassa.

Minulla Jäspin lämminvesivaraaja saunassa rst makaava malli tilavuudelta 290 litraa ja teho siinä taitaa olla 3kw. Käytän sitä tällä hetkellä vain yösähköllä.

Yösähkön käytössä tietty haetaan taloudellisempaa tapaa lämmittää lähinnä kukkarolle, mutta se nyt ei isosti merkitse kun energian hinta yö- ja päiväsähkön osalta on niin pieni.

Mutta miten se nyt on energian osalta, onko kulutus vuorokaudessa sama, lämmitti varaajan yöllä tai jatkuvasti? Vai nouseeko se hieman kun varaajaa käyttää vain yöaikana?

Varaajaa ei tarvitse pitää niin “isolla” kun se olisi koko ajan sähkönperässä. uskoisin että sähköä kuluu vähemmän kun laskee termaria 10ast ja pitää kokoajan sen päällä.