Tervehdys
Olemme etsimässä tulevaan taloomme ja piharakennukseen lämmitystä/jäähdytystä ja ilmanvaihtoa. Talopaketiksi on valittu Lappli-talon Kuukkeli 173 (http://www.lappli.fi/suomi/talomallistot/kotoisat/kuukkeli-173) pienin muutoksin (alakerran wc mittansa verran vasemmalle ja takka enemmänkin olohuoneen puolelle) ja se muutettaneen matalaenergiataloksi (hintaero arviolta 2-3t €). Ulkorakennukseen tulee autotalli/verstas, varasto, wc ja kotiteatteri (yhteensä n.90m2 lämmintä tilaa).
Vara/lisälämmönlähteenä toimii takka, johon olen suunnitellut laittavani jonkun HärmäAirin aktiivipiipun tapaisen, joka lämmittää korvausilmaa ja tukee näinollen LTOta. Saunaan puukiuas aktiivipiipulla joka lämmittää vettä (saunomisen yhteydessähän lämmintä vettä yleensä tarvitaan) (http://www.harmaair.com/index.php?c_id=7). Takka lämpiää kylmällä päivittäin eikä puun saanti ole ongelma.
Päälämmöntuotanto on ollut ongelmallisempi valinta, koska asiasta on itselläni vähänlaisesti tietoa/kokemusta eikä aikaa ole ollut tietoa hankkia liiemmin.
-Maalämpö olisi helppo, sillä hoituisi myös ulkorakennus ja jäähdytys kesäaikaan mutta kallishan se on.
-Ilmalämpöpumppua olen ajatellut alakertaan levittämään takan lämpöä, jollei aktiivipiippu aja saman asian ja toinen ILP yläkertaan jäähdytystä ajatellen jos sopiva paikka löytyy.
-Lattialämmitys sähkökaapelilla on edullinen tehdä ja varmatoiminen, tosin talon jälleenmyynnin suhteen luulen monien arastelevan sähkölämmitystä.
-Poistoilmalämpöpumppua olen miettinyt myös, nykyisessäkin talossa sellainen on ja toiminut suht varmasti. PILP lämmittäisi vesikiertoisen lattialämmityksen ja käyttöveden, mutta perustamiskustannukset ovat siinäkin jonkinmoiset. Jäähdytyksenkin ilmeisesti saa joihinkin malleihin?
Yläkerran ja ulkorakennuksen lämmitystä en ole liiemmin vielä arponut.
Järjestelmän tulisi olla yksinkertainen ja varmatoiminen mutta vikatilanteessa pitäisi jonkun osata se korjatakin eli eksoottisimmat mallit unohdetaan. Jäähdytys kesällä on pakkohankinta (kun siihen on tottunut jo). Plussaa on jos sama laite hoitaisi kaiken (LTO, käyttöveden lämmitys (ja vesikiertoisen lattialämmityksen, jos sellaiseen päädytään), jäähdytys, nurmikon leikkuu yms).
Mutta… kaipaan siis ideoita ja ennenkaikkea käyttökokemuksia. Mikä järjestelmä itselläsi on ja miksi se on hyvä/huono? Miten huolto on pelannut ongelmatilanteissa? Jne…
Kiitos jo etukäteen.