Lämmönkeruuputkisto harjualueella? kokemuksia

Olen laittamassa maalämmön vanhaan taloon , jonka ympärillä on viljeltävät pellot.Neliöitä 240m2. Koko tila on harjualuetta ja niinpä kaiken lukemani perusteella hyötysuhde jää heikommaksi kuin esim.savimailla. Voisiko joku ystävällisesti kertoa kokemuksistaan. Mietin tuota kannattavuutta, vaikka se on otettu huomioon tarjouksessa lämmönkeruuputkiston pituudessa.

Nimimerkki: Helppoa lämmitystä haluava mummo.

Hyötysuhde jää yleisestikkin heikommaksi ns. maapiirisysteemeissä puhumattakaan “harju”-maaperästä (hiekkaa, soraa moreenia) kuin vesipiireissä (porakaivo - vesistö). Harkitsisin/tutkisin porakaivomahdollisuuden. Itse toteutin maalämmön porakaivoratkaisuna vaikka savipohjainen maalajikin olisi ollut “käytetttävissä” ja (enemmän kuin)tyytyväinen olen ollut ratkaisuuni ja sen toimivuuteen.

Kiitos mielipiteestä. Vesistö ei tule kysymykseen ja porakaivon kohdalla on ongelmana se, että siinä täytyy luultavasti porata tosi syvälle ennen kuin tulee kallio ja hintaa tulee tietysti paljon. Ei ole helppo ratkaisu, vaikka tarjouksen tekijä oli paikan päällä ja sanoi,että peltoon vain putket.