Lämpöässä V-sarja

Käyttökokemuksia ja hintoja, kiitos!

Meillä on Lämpöässä V10 kone uudiskohteessa. Muutto tapahtui vasta pari viikkoa sitten, joten todellinen toimivuus on vielä ehkä kokematta. Mutta helmikuussa kone käynnistettiin ensimmäisen kerran ja kaikki on toiminut moitteettomasti. Talon loppusäätö (eri jakotukkien ja piirien suhdesäätö) on vielä tosiaan tekemättä, mutta lämmintä vettä riittää ja vikalogi on tyhjää täynnä. Koko hankintapakettiin kuului itse kone, porareikä (180 m) ja kaikki lattialämmitystarvikkeet. Samoin sisältyi koneen rahti ja asennus liitoksineen jne. Lattialämmitysasennus ei kuulunut hintaan (tehtiin itse). Koko roskan hinta oli noin 17,5 k€. Tarjouksia pyysin myös IVT:ltä ja parista muusta koneesta ja hintaerot olivat marginaalisen pieniä. Päädyin Lämpöässään ystävien suosituksen ja syvimmän porareiän perusteella (muuta toimittajat lupasivat saman tehon matalammalla reiällä).

Minkä kokoinen talo teillä on?

Torpan koko lämmitettävä ala on noin 220 m2 kahdessa tasossa. Alakerrassa (125 m2) on muistaakseni 15 mm lattialämmitysputket ja yläkerrassa (95 m2) 12 mm putket. Päädyin siis asentamaan yläkertaankin vesikiertoisen lattialämmityksen, vaikka lämmöntarve siellä onkin pieni. No, tällaisella itse rakentavalla aikaa ja energiaa riittää...

Harkitsin myös autotallin lämmittämistä maalämmöllä, mutta talli on sen verran kaukana talosta, että lämpökanavan rakentaminen pumpulta tallille olis tullut liian kalliiksi.

Yks mainitsemisen arvoinen asia ehkä vielä Lämpöässän eduksi: varaajan koko on 240 l, kun se esim. IVT:n masiinassa on vain 160 l. Myyjät tosin väittävät, että varaajan tilavuudella ei kovin suurta merkitystä ole, koska pumppu tekee tarvittaessa lisää lämmintä vettä koko ajan. Jotenkin kuitenkin on mukavampi, että meidän viisihenkisellä perheellä on se 240 l lämmintä vettä valmiina.

Kuinka pitkä matka sulla oli sinne tallille? Eikös se kanava maksa about 100e metri?