Lämpöperustus

Hei!

Kyselit kokemuksia lämpöperustuksesta, minulla niitä on jonkin verran. Rakensimme v. 1999 Legalett-lämpöperustuksella varustetun talon, ja kaiken kaikkiaan voi sanoa, että olemme olleet melko tyytyväisiä ratkaisuun. Erityisesti parkettilattialla lämpö on täysin riittävä, laattalattiallakin lämpö kyllä riittää, mutta ei jakaudu aivan tasaisesti, vaan jalalla tuntee selvästi, milloin astuu ilmakanavan kohdalle. Meillä on laattalattia keittiössä ja eteisessä, ja niissä tämä pieni lämpötilan vaihtelu siis tuntuu. Pesutiloihin Legalett-lämmitys sen sijaan ei yksinään riitä. Laitoimme varmuuden vuoksi pesutiloihin sähkötoimisen lattialämmityksen Legalettiin lisäksi, ja sitä emme ole katuneet. Kannattaa varmasti, vaikka Legalettin suunnittelijat muuta väittävätkin. Pieni miinus Legalett -järjestelmälle on lämmitysyksiköistä tuleva humina, siis ääni. Se on kuitenkin melko helposti vaimennettavissa sopivin eristyksin. Käyttökustannuksiltaan järjestelmä on mielestäni edullinen, 202 m2 kokoisen talomme sähkölasku on n. 160 e/kk. Hankintakustannukset ovat varmaankin hieman korkeammat verrattuna moneen muuhun järjestelmään, mutta kaikenkaikkiaan olemme todellakin olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Eipähän ainakaan vettä kierrä lattian alla!

moikka !!!

minulla ei henkilökohtaisesti ole kokemuksia lämpöperustuksesta, mutta tuntuu aika kalliilta käyttökustannuksilta tuo 160 € / kk.
meillä on sähköinen lattialämmitys koko talossa 170 m2 ja lattia on lämmin joka puolella. perheessä on 5 henkilöä ja astianpesukone jauhaa väh.2 kertaa päivässä ja pyykkikone 2 kertaa, mutta silti sähkönkulutus oli maksimisssaan talvella pakkaskuukautena 140 € / kk. kesäaikana noin 80 € /kk. koko vuoden kaikki sähkö 1000 € - 1200 €. alkuinvestointikin on varmasti edullisempi, kuin ilmalämmityksessä, luulisin.

Hei taas!
Joo, voi tosiaan olla etten osaa oikein arvioida sähkölämmityksen edullisuutta, kun kokemuksia ei viimeisen viiden vuoden ajalta ole muusta kuin tästä Legalett-lämmityksestä. Meillä myös astianpesukone ja pesukone ovat aika usein päällä, samoin kuivausrumpu jne. ja tosiaan sähkölasku on n. 160 e/kk, kuten mainittu. Kuvittelin sen olevan edullinen, mutta olen varmaan huono arvioimaan asiaa. Kiitos siis vertailuinformaatiosta!