Laskutus, materiaalikustannukset

Hei

Sain laskun putkitöistä huoneistoremonttiin ja tuli mieleen, että onko miten yleistä että firmoilla on isot katteet käytetyissä materiaaleissa ja tarvikkeissa. Katsoin laskun erittelystä muutaman tuotteen hinnat netistä ostettaessa: kuulasulkuventtiili laskussa 29,10€, nettikaupassa 18,63€ ja muhviputki uponor 50x250 PP laskussa 8,56€ ja nettikaupassa 3,65. Kaikissa alv 0%. Yli kaksinkertainen hinta kuullostaa aika paljolta. Tuntuisi reilulta, että kuluttajalle olisi nämä tiedossa etukäteen tuntiliksan ohella.

Putkari hakee tavarat tukusta ja laskuttaa ohjehinnan mukaan. Tavarat ovat tällöin direktiivien mukaisia ja niillä on sertiifikaatit. Netistä tilattuja tavaroita ei yleensä asenneta. Tämä on ihan käypä käytäntö.

Sitä saa mitä tilaa! Se on hyvin yksinkertaista!

Jo vuosikymmeniä ollut ovh:n ja nettohinnan ero n. 60% (nettohinta n. 0,4 kertaa ovh). Jos ei muuta sovita niin firmat laskuttaa “listahinnan” (ovh) ja se on kait yleisesti hyväksyttyä koska ei ole “ylihintaa”. Urakassa taas on kiinteä hinta ja silloin kilpilutilanteesta riippuen voi olla tarvikkeilla nettohinnat. Työtä/tarjousta pyydettäessä pitäisi sopia laskutusperiaatteista ja seurata että laskutetut tunnit on todella tehdyt.

+x[quote]
[b]J6355271625 - 2/20/2020[/b]
Hei

Sain laskun putkitöistä huoneistoremonttiin ja tuli mieleen, että onko miten yleistä että firmoilla on isot katteet käytetyissä materiaaleissa ja tarvikkeissa. Katsoin laskun erittelystä muutaman tuotteen hinnat netistä ostettaessa: kuulasulkuventtiili laskussa 29,10€, nettikaupassa 18,63€ ja muhviputki uponor 50x250 PP laskussa 8,56€ ja nettikaupassa 3,65. Kaikissa alv 0%. Yli kaksinkertainen hinta kuullostaa aika paljolta. Tuntuisi reilulta, että kuluttajalle olisi nämä tiedossa etukäteen tuntiliksan ohella.
[/quote]

Jos tarvikkeita on enemmänkin, niin lienee kohtuullista koittaa neuvotella putkarin kanssa hinnat kohdilleen.

Työtä tilattaessa yleensä sovitaan myös hinnat sekä työn että tarvikkeiden osalta. Tarvikkeiden kohdalla mä olen käyttänyt tukkuri - 20 % ja asiakas on tyytyväinen kun saa kunnon alennuksen. Sitäpaitsi mä en ymmärrä, miksi tällaisesta asiasta pitää urputtaa jälkikäteen.