Lattialämmityksen säätö

Eli tuli muutettua rivitaloon jossa khh ja kylpyhuoneen lämmitys hoidetaan suoralla sähköllä toimivalla lattialämmityksellä. Lattialämmityksen termostaattina oli Deviregin 120. Ihmettelin että lattia lähti lämmittämään vasta aivan säätöasteikon maksimipäässä, tuli puheeksi taloyhtiön pj:n kanssa joka ilmoitti että laitetaan uusi termari. Taloyhtiön puolesta siis Enston termostaatti tilalle joka haistelee pelkästään lattiaa, ei huoneilmaa. Tämä termostaatti toimii täysin samoin! Asteikko on 1-5 ja vasta viidessä valo muuttuu punaiseksi ja rele napsahtaa. Lattian lämmittyä se kyllä katkaisee aivan oikeaoppisesti lämmön pois. Joku tässä nyt kuitenkin mättää. Tuntuu että lämmityksen kapasiteetista jää iso osa käyttämässä koska tässä kun oli näitä viileitä kesäöitä niin lattialämmitys pystyi pitämään tilojen huonelämmön hädintuskin 20 asteessa, miten mahtaa käydä kun tulee kunnon pakkaset. 

Aloin itse epäillä onkohan kyseessä anturivika, uutta anturia ei asennettu termostaatin yhteydessä. Sähkäri hoiti termarin asennushommat ja ilmoitti että kai tämä hyvä on. Saako lain mukaan termarin/anturin muuten vaihtaa itse? Taloyhtiön toiminta niin nihkeää ja hidasta että melkein mieluummin vääntäisin homman itse, vaikeaahan tuo ei ole. 

Muilla ollut vastaavaa ongelmaa? 

+x[quote]
[b]J7646091915 - 6/8/2017[/b]
Eli tuli muutettua rivitaloon jossa khh ja kylpyhuoneen lämmitys hoidetaan suoralla sähköllä toimivalla lattialämmityksellä. Lattialämmityksen termostaattina oli Deviregin 120. Ihmettelin että lattia lähti lämmittämään vasta aivan säätöasteikon maksimipäässä, tuli puheeksi taloyhtiön pj:n kanssa joka ilmoitti että laitetaan uusi termari. Taloyhtiön puolesta siis Enston termostaatti tilalle joka haistelee pelkästään lattiaa, ei huoneilmaa. Tämä termostaatti toimii täysin samoin! Asteikko on 1-5 ja vasta viidessä valo muuttuu punaiseksi ja rele napsahtaa. Lattian lämmittyä se kyllä katkaisee aivan oikeaoppisesti lämmön pois. Joku tässä nyt kuitenkin mättää. Tuntuu että lämmityksen kapasiteetista jää iso osa käyttämässä koska tässä kun oli näitä viileitä kesäöitä niin lattialämmitys pystyi pitämään tilojen huonelämmön hädintuskin 20 asteessa, miten mahtaa käydä kun tulee kunnon pakkaset. 

Aloin itse epäillä onkohan kyseessä anturivika, uutta anturia ei asennettu termostaatin yhteydessä. Sähkäri hoiti termarin asennushommat ja ilmoitti että kai tämä hyvä on. Saako lain mukaan termarin/anturin muuten vaihtaa itse? Taloyhtiön toiminta niin nihkeää ja hidasta että melkein mieluummin vääntäisin homman itse, vaikeaahan tuo ei ole. 

[/quote]

Anturissa vika...? Onpa vähän sama kuin vaihdetaan filtteri mutta ei öljyä...! "kai tämä hyvä on,,,? Ei linnaan viedä jos itse vaihtaa; yliarvostettu on joskus tuo sähkömiehen ammatti...? 
+x[quote]
[b]J7646091915 - 6/8/2017[/b]

[/quote]

Entä jos tuo ratkeaisi ihan vaan säätöpyörän asentoa muuttamalla? Kalibrointi tekemättä?
https://www.ensto.com/files/documents/ii/heat/ECO10_RAK40_UM2.pdf

Hyvä huomio, PetteP; voi olla että perussäätöjä muuttamalla korjautuu. Pikkasen kyllä ihmetyttää muutama seikka : Ensinnäkin että sitä vanhaakaan ei ole kalibroitu “sama vika”? Tämä kommunikaation puute ; eikö tullut puheeksi “asentajan” kanssa että mikä on vika, ja minkä takia sitä termostaattia vaihdetaan ?  Sähkömiehiäkin on monenlaisia ja kuka erikoistunut mihinkin…ei tartte välttämättä tietää lattialämmön toimintaperiaatteista hevon paskaa, mutta “asentaa” saa ! Jonkunlaiset sähkömiehen valtuudet saa kai jo sillä edellytyksellä että ei ole värisokea; ja toisaalta niinkauan kun on kyse maadoittamattomista vehkeistä, niin kai onnistuu sekin ? Sitten kun on kyse enemmästä kuin kolmesta johdosta, niin vaatii jo toisenlaista “certifikaattia”
Siis kaikille muillekkin tiedoksi: Jos on vastaavanlaisia ongelmia, niin " sähkömies" ei välttämättä ole se “jumala” joka ne ratkaisee. Jos omat taidot epäilyttää tai ei riitä, niin pitää kutsua paikalle lattialämpöasentaja joka luultavasti tietää hommasta enempi kuin se “kahdenpiuhan” sertifikaatin omaava…
Löytää vian ja säätää sen semmoiseksi kuin haluat! 

Jos epäilee, että lattialämmityksen teho ei riitä niin meikäläinen yhden piuhan sertifikaatilla varustettu sähkäri  avaa termarikotelon ja kytkee lattialämmityksen jatkuvalle syötölle. Parin päivän päästä voipi tallustella lattialla ja arvioida riittääkö teho.