Lattian uusiminen vanhaan talvet kylmänä olevaan mökkiin

Kaipaa ohjeita, joilla onnistuu mäntylattia niin, ettei lautojen väliin ilmesty myöhemmin rakoja.

Tarkoitus tehdä 28*95 pontatusta männystä.
- Kesämökkilaatua vai uunikuivaa?
- Mikroviistottua vai viistoamatonta?
- Missä lämpötilassa ja koskeudessa asennus ja lakkaus pitäisi tehdä?

Rakentajan miesletä kesämökkilaatua ja voi asentaa nyt maaliskuussa ja lakata keväämmällä. Voiko tähän luottaa, että nyt jo voi asentaa, kun nyt vielä kovin kosteaa ja kylmää mökissä?

Rakentajan mielestä ei onnistu uunikuivatusta, jos ei ole ympäri vuoden mökki lämmin. Tämä vähän hämmentää, kun mökin uudemmassa osassa on 1974 näin tehty edelleen virheetön lattia. Imeekö uunikuiva enää valmiina kosteutta, jossa saadaan asennettua kuivana?

Kaikki  neuvot ja kokemukset tervetulleita.

Jotta lattialaudoitus ei mökillä muodostaisi kiinnityksen jälkeen rakoja - tai mikä pahinta - turpoaisi
kupruille kiinnityksistään / ponteistaan, sen pitää olla sopivan "kosteaa" kiinnitettäessä.
Uunikuiva puutavara on n.< 10%. ( Puusepänkuiva < 8%). Mökin lattiassa /lämmitetty tila lattialaudan
kosteustasapaino on ehkä n.14%). Talviaikana kylmä mökinlattialauta voi olla n.18 …20 %. .
Elämistä tapahtuu senmukaan, miten mökin lämpötilat vaihtelevat.
Olen timpurisi kanssa samaa mieltä: ei kuivaa lattialautaa nyt. Hyvä jos laudat olisivat ennen
kiinnitystä 1-2 vrk kiinnitystilassa ja lämpötila siellä mieluiten > +1 astetta.Tuuletusta.
Kiinnitys urospontista RST kateruuveilla. Seinävierillä elämisraot > 10mm.
.

Juu, kyllä se uunikuivattu lattialauta imee kosteutta itseensä varastointi- /kiinnitystilansa olosuhteiden mukaan. Kuin kuiva sieni.

Kiitos paljon selkeästä ohjeesta.

“Kiinnitys urospontista RST kateruuveilla.”

häh? mitä? On tosiaan selkeä ohje?

Kiitos hyvästä huomautuksesta. Varsinainen painovirhe iskenytkin tekstiin. Tuskin tästä käytännössä 
virhettä kuitenkaan syntyisi. Kateruuvia kun ei ensikertalainenkaan yrittäisi sovittaa lattian ponttiiin.
Ritiläruuveja tarkoitin ja olen itse  käyttänyt.

Juu ei syntynyt virhettä, ruuveihin en ole puuttunut ollenkaan, minun piti vain löytää vastaus laudan valintaan. Nyt siellä jo työstävät miehet lattiaa kesämökkilaadulla.

Lakataan vasta keväällä. Onko tähän neuvoja, että miten lämpöisiä tai kuivia säitä tähän odotellaan ja millä lakalla ja miten monta kerrosta?

Toivottavasti laittavat sinne lattialaudoituksen alle mös ilmansulkupaperin /- pahvin ( jos siellä on lämmöneristystä) ja huolehtivat, että rossipohjan tuuletus hoituu. Tällä palstalla ei voi suositella mitään tuotemerkkejä, mutta maalikauppias kertoo kyllä useitakin soveliaita vaihtoehtoja. Lattialaudan kosteuspitoisuus ja sisäilman lämpötila lakan  levitys- kuivausaikana ovat ratkaisevia.