Ulkovarasto on varustettu betonilaatalla joka makaa maapohjalla. Nyt tähän on tarkoitus tehdä kesähuone, jota tarvittaessa lämmitetään.
Kysymys millainen lattiarakenne tulee olla?
Pohja siis betonilaatta. Tämän päälle 2 x 4 koolaus (bitumikaistaleilla erotettuna betonista), joiden väliin 100 villa. Päälimmäiseksi lautalattia.
Tuleeko tuuletuksen kannalta tehdä jotain?
Entä tarvitaanko betonin ja villan väliin ja/tai villan ja lattialaudan väliin jotain paperia/eristettä?
Minun ymmärtääkseni siihen ei tarvita mitään tuuletusta, paperia tai kosteuseristettä vaan rakenne toimii tuollaisena. Saattaa olla, että asiantuntijat ovat eri mieltä
Katso ettei sen betonin päälle jää mitään orgaanista kuten purua tai paperia. Imuroi pinta ennen villotusta ja katso, ettei villan mukana mene mitään roskia. Muuten on vaarassa homehtuminen.
Betonin päälle vesieristys ja lautalattian reunoihin tuuletusraot.
Mulla on sama tarkoitus, mutta eristeeksi olen aikonut laittaa ekovillaa (selluvillaa). Käsittääkseni ekovilla on hengittävä materiaali ja tasaa osaltaan kosteutta. Kuitenkin herää kysymys, että pitääkö betonin pintaan laittaa joku muovi tai muu tai jopa tiukempi vesieristys. Lankkua vastaan tietenkin bitumi tms. eriste kuuluu laittaa. Jos pintaan tuleva lauta käsitellään esimerkiksi pellavaöljypohjaisella maalilla, joka on myös niin sanottu hengittävä, pääsee hengittävän materiaalin kautta tuleva kosteus (betoni->ekovilla->puu->ölymaali->huonetila) tarvittaessa haihtumaan huoneeseen (ja myös huoneen liikakosteus ko. eristetilaan). Tämä malli on perinteisen rakentamisen koko suuri idea, mutta perinteisessä mallissa lattiarakenn on rossipohja, joka pääsee tuulettumaan myös altapäin (aina rakenteessa liikkuu kuitenkin kosteutta jompaan kumpaan suuntaan, jos rakenteessa ei ole kosteutta estäviä materiaaleja kuten lasivillaa tms tai muovikalvoja)
Mulla on sama tarkoitus, mutta eristeeksi olen aikonut laittaa ekovillaa (selluvillaa). Käsittääkseni ekovilla on hengittävä materiaali ja tasaa osaltaan kosteutta. Olen ajatellut niin, että betonilaatta vastaa sokkelia, jota vasten tuleva orgaaninen materiaali (puu tms) on suojattava kosteudelta. Siten betonilattialle on laitettava kosteussulku, joka estää liiallisen kosteuden tulemisen maasta eristerakenteeseen. Sen sijaan huoneeseen kertyvä normaali liiallinen kosteus voi ja saa imeytyä myös lattiapinnan läpi hengittävään eristeeseen. Tämähän on juuri perinnerakentamisen juju, mutta silloin pitää myös puulattian pinta käsitellä siten, että puulattiakin voi hengittää. Tähän käy esimerkiksi perinteinen öljymaali (pellavaöljymaali). Kun rakenteet ovat kauttaaltaan “hengittävät”, ei tarvita koneellisia järjestelmiä kosteuden poistamiseksi huoneilmasta. Silloin ilmaa tarvitsee vaihtaa vain hengittämisen helpottamiseksi…heh.