Saunaremontti on menossa ja pitäisi laittaa vielä lauteetkin. Materiaaliksi haluttiin tervaleppä. Onko teillä kokemuksia ns, laudesuoja-aineiden käytöstä? Takakvuosina vetäisin ohjeen mukaisesti sellaiset lauteisiin ja nyt en samaa tarra-arkki-systeemiä enää haluaisi, mutta siivousintoilijat vaativat jonkin aineen!? Mainosten mukaan olisi nyt aineita, jotka eivät "muodosta pintaa" mutta silti tiivistävät solukot ym. selitystä. Oletan, että jos jonkin aineen laittaa, siitä joko muodostuu pintaa tai sitten sillä ei tee mitään. Toisaalta ne tarra-pers* kokemukset ja kiinni juuttuva lika laittaa mietteliääksi. Kertokaa mikä on mielestänne paras. Valitsen sitten itse....
Laitoin tervaleppälauteisiin parafiiniöljyä. Lauteiden puusävy tuli oikein hienosti näkyviin. Pinta on kuin samenttia, joten kelpaa istua vaikka paljaalla peellä ilman laudeliinaa.Voin suositella omakohtaisella pyllytuntumalla parafiiniöljyä laudesuojaksi ainakin tervaleppälauteille. Laitoin samaa öljyä myös seinäpaneleille.
parafiiniöljylle suositukset täältäkin.. Ei muodosta pintaan kalvoa, vaan öljy imeytyy puun huokosiin ja näin ollen hylkii kosteutta ja likaa. Puu myös pääsee "hengittämään", vaikka moni onkin sitä mieltä, että puut eivät hengitä.
Parafiiniöljy (ulostuslääkettä) kannattaa ostaa suoraan apteekista, jolloin ei maksa turhaan nelinkertaista hintaa esim Tikkurila tekstistä pullon kyljessä.
Suomen Tervaleppä OY:stä suositeltiin sitä kysyessäni, että Tervaleppä-laudepuuhun paras suojaaine on “Kiinan puuöljy” (tuotenimi). Tervaleppäisiä seinä-kattoapaneeleja ei suositeltu käsiteltä lainkaan, kunha “oikeaopisesti” toteutettu. Olen noudattanut ohjetta (käsittely; 8 vuotta/1 kerta/v) ja kokemuksesta totean, että aine on “kehujen” /suositusten väärti; tervaleppä säilyttää ominaisen punertavan värinsä, puupinnat hylkivät vettä (“helmeilee”), kärsii paljaalla persuksillakin istua jne…
Miten käsittely tulisi tehdä? Kuinkahan usein uusintakäsittely olisi paikallaan? Entäpesu-kestyääkö pesuaineet vai tarvitaanko aina suursiivouksien jälkeen uusintakäsittely? (Voiko saunan rakentaminen olla enään tmän vaikeampaa…)
“(Voiko saunan rakentaminen olla enään tmän vaikeampaa…)” Mitä vaikeata se nyt on ; normaaleja suositeltavia suoja-/huoltokäsittelyjä, joiden tiheyden kukin katsoo ja harkitseen itse. Jos jättää tekemättä niin lauteiden “elinkaari” hivenen lyhyempi ja estetiikka myös hyvässä mielessä lyhytaikaisempi.
Tuo parafiiniöljy kuullostaa hyvälle.....Mitenkähän on, kun vuosi sitten olen käsitellyt tervaleppäiset lauteet Supi laudesuojalla, niin voisiko jatkossa käyttää parafiiniöljyä??
Supi laudesuoja muodostaa kalvon lauteiden pinnalle. Parafiiniöljy tunkeutuu taas puun sisään. Suosittelen testaamista johonkin näkymättömään kohteeseen, ennen kuin alat käsittelemään lauteita.