Lisäpistorasioita

Hei,

Voiko ottaa lisää pistorasioita keittiöön valaisimelta ja tuulikaapissa lämmityspatterilta. Minulla kävi sähkömies tekemässä muutamia asennuksia, muttei kiinnostanut lisätyönä tehdä pari lisäpistorasiaa… Kuulema ei kiinnosta duuni, joten teki pelkästään puhelimessa sovitut asiat. Ei edes toisella kertaa…

Kysynkin nyt, että onko mahdollisuuksia ottaa noista ns. pinta-asenteiset rasiat.

Onko ne vanhat pistorasiat vikavirtasuojan takana?

Edit: niin siis jos niissä ei ole ennestään pistorasioita niin onko ne piirit vikavirtasuojattuja?
Jos ei ole niin vikavirtasuojat pitää saada niille uusille rasioille.

Kuinka paksua johtoa menee keittiön valaisimeen tällähetkellä? 1.5mm vai 2.5mm

Mikä käyttötarkoitus on tulossa uusille rasioille?

Soita toinen sähköasentaja katsomaan miten työ pitää tehdä.
"Homma laajenee" Johdotuksia muutetaan ja/tai uusia ryhmiä keskukselta?
Kuvassa:  "Kyllä isä osaa"   asennuksia!

“Kyllä isä osaa” -asennuksiin on kuollut yksi isä vuonna 2007. Sitä ennen tällaisia kuolemia ei ole ollut 20 vuoteen. Sähköasennusten ja isien määrän huomioonottaen kuolemia on ollut yllättävän vähän.

Olisikohan kyseessä sittenkin neuvojen hakeminen eräänlaisella tavalla omiin rustailuihin? Kyselee (toivottavasti terveellä tavalla) kyseenalaistaja.)

Asetan siten myös neuvojen antamisen kyseenalaiseksi, jotta ei olisi se toinen isä tai joku muu samassa huushollissa tai seuraavan ostajan pesueessa vuoden 2007 jälkeen.

Näitä kuolemia ei voi vähätellä. Yksikin on liikaa ja pihiys se kallista on, valitettavasti se huomataan vasta jälkikäteen ja itsekin, jos on enää edes huomaamassa.

Tuntuu olevan ihmeellistä, että nykyisenä aikana ei löydy "vaarallisen" työn osaajatekijää kuin yksi laiska, joka ilmeisesti on/oli vain siis haamu, anteeksi nykyaikana virtuaali (jatkoa kyseenalaistajan latomana).

Muuten onkohan tuo "Kyllä isä osaa"-kuva Ötzin keittiöstä, kun kuva on suorastaan erinomainen ja hyvin taiteellinen osaajan kameran ottama. Niitä kuviahan osaaja on jo harjoitellutki yllin kyllin, joten hän on pNäässyt nyt korkeammalle tasolle(?), kun harjoitelukuvaa ei ole enää. Kehitystä vai? Mene ja tiedä häntä?

No voi voi! Nyt jälkikäteen on lisättävä, että paluu onkin entiseen eli harjoitteluun, koska mestarityö ei ilmesti sittenkään ollut vielä huippua ja minä jopa kehuin sitä, mutta amatöörihän minä olen.

Rivitalo on rakennettu vuonna 1984 eli vikavirtasuojia tuskin on. Lueskelin netistä, että vuonna 2008 ja vanhempiin riittää vikavirtasuojaus ainostaan kylppäriin ja ulkotiloihin. Onko teillä sitten parempaa tietoa, että pitäisikö niitä olla?

http://www.sahkoala.fi/koti/kodin_sahkoturvallisuus/fi_FI/030408_vikavirtasuojaus/

Voiko helposti kytkeä sähkötauluun ne? En tod rupea itse asentelemaan, mutta jos teillä olisi parempaa tietoa homman laajuudesta? Eli meneekö mahdottomaksi urakaksi jos keskukseen laittelee vikavirtasuojat.

Keittiön johdon paksuuksista en kyllä osaa sanoa, koska en älynnyt mitata valaisimien ollessa avoinna. Olisko 1,5mm ollut valaisimella? Keittiössä on 2+2 pistorasiaa. Haluaisin, että toisella tasolla olisi 4 eli yhteensä 4+2. Käyttäisin pistorasioissa vedenkeitintä, kahvinkeitintä ja leivänpaahdinta. Nyt joutuu jatkuvasti nyhtämään laitteita irti pistorasioista kun teemme aamiaista esim.

Tuulikaapista on mahdollisuus vetää myös sähkötaululta suoraan pistorasia, koska se sijaitsee siellä. Kyseinen pistorasia tulisi pääsääntöisesti LED-valaistukselle.

JR4541592223 : noudatan erittäin tarkasti taloyhtiössä asetettuja määräyksiä. Sähkömies kävi kytkemässä minulle esim. keittiön välitilavalaisimet paikalleen, vaikka moni olisi kytkenyt ne itse, koska "sikahelppohomma".

Oikaisusi on täysin paikallaan ja oikeutettu, joten uskon vilpittömyyteesi, joten otan huomaukset nöyrin mielin vastaan. Olen varma, että asia on siten kuin kerrot.

On hyvä, että kysyy ja perehtyy nimen omaan etukäteen asiaan, vaikka itse ei tekisikään. Kaikki tieto on hyväksi ja on mielenkiintoa asioihin ja varsinkin omakohtaisiin. Niin se olla pitää!

Kyllähän ne on usein “sikahelppoja”, mutta vahvat sähköt ovat sitten toisia juttuja.

Perehdyn juurikin mielenkiinnosta aina asioihin, vaikka en teekkään kaikkia hommia itse. Alalla on kummiskin monenlaista suharia ja asennuksia. Asennuksien vastuu on loppupeleissä kummiskin minulla, osakkeen omistajalla, joten haluan tehdä asiat oikein. Vielä kun saisi tuon vikavirtasuojan välttämattömyyden selville, niin osaisi tilata sähkärin sitten. Eli tarvitaako sitä ns. kuivissa tiloissa vai ei. Kylppärissä minä käytänkin jo ns. laitteen välissä.

Tarvitset valtuutetun sähköasentajan. Niitä on sekä yksityisiä että asennusliikkeissä työskenteleviä. He tietävät turvamääräykset ja kertovat Sinulle kyllä, onko vikavirtasuoja tarpeen vai ei.

Jos vikavirtasuoja tarvitaan, niin sitä ei ole välttämätöntä lisätä keskukseen, vaan voidaan valita pistorasia, jossa vikavirtasuoja on mukana. Tältä rasialta voidaan edelleen ketjuttaa muita rasioita saman vikurin taakse.

Uusien pistorasioiden lisäyksessä ongelmana on siistin johdotuksen lisäksi yhtäaikaa käytettävien laitteiden sähköteho. 10A sulakkeella (1.5mm2 johdolla) laskennallisesti 2300W ja 16A sulakkeella (2.5mm2) 3680W. Monien keittiönkojeiden sähköteho on yllättävän suuri ja helposti ollaan tilanteessa, että sulakkeet alkavat poksua. Tämän takia voi olla välttämätön vetää uusi johto keskukselta saakka, siinä tapauksessa keskuksella pitää olla tilaa uuden sulakkeen lisäykselle.

"Tämän takia voi olla välttämätön vetää uusi johto keskukselta saakka, siinä tapauksessa keskuksella pitää olla tilaa uuden sulakkeen lisäykselle"

Tarkoittaako tuo "keskuksella" = keskuksessa eli siinä "keskusloodassa"? Jos, niin onkohan tuo konkreettisesti tuolla tavalla? Hieman epäilen!

Ryhmäkeskus eli "sulaketaulu" tai "sulakekeskus". Pointtina siis, että lisätään uusi sulake ja ryhmä uusia kulutuspisteitä varten.

Useinhan pientaloissa on vain yksi "sähkötaulu", mutta toki pääkeskus voi olla myös ryhmäkeskuksesta erillinen… Suurin osa ei-ammattilaisista puhuu näistä täysin ristiin, eikä edes tiedä eroa, joten siksi en eritellyt tarkemmin mitä keskusta tarkoitin :slight_smile:

Edit: tarkemmin luettuna kyseessä olikin rivitalo ja tuulikaapissa "sähkötaulu" (eli siis ryhmäkeskus).

Puhe varmaankin ryhmäkeskuksesta. Ja kyllä siellä pitää olla tilaa / paikka, mihin uusi ryhmä sijoitetaan, - tai sitten “ryöstetään” mikäli tilanne sen sallii.

A-pätevyyden omaava “sähkäri” kyllä ratkaisee asian.

Vielä hifistellään: eikös sen sulaketaulun/sulakekeskuksen/ryhmäkeskuksen konkreettisesti ulkopuolelle voida lisätä yhden tai useamman sulakkeen sisältämä laatikko vaikkapa “ryöstäen” jostakin.

Voisinpa hifistellä toisinkin, mutta jätän sen tällä kertaa tyekemättä.

Kyllä! Näitä tulppasulake laatikkoja (5kpl/laatikko) voipi sijoittaa vaikka siivouskomeroon.     

Ja sitten sanotaan että kyllä ne sähköhommat on helppoja. Tässäkin keskustelussa maallikolle tuntemattomia asioita on esiintynyt jo näköjään useita. "Ryhmän " olemassaolokin on vasta mainittu mutta ,mikäs se oikeesti on.

Sähköhommat on helppoja. Samanväriset johtimet nippuun vaan…

Mielestäni jopa suorastaan harhauttavaakin tekstiä. Jotkut markkinoivat edesvastuutomasti tietojaan, sorry "tietojaan". Hoi! Hoi! Luulisi valvojan olevan rahvasta korkeammalla tasolla. Sehän on vain luulo eikä tieto. Olisiko syytä hieman tarkistaa kantojaan ja sanomsiiaan?

Täytyy ottaa huomioon että tässä ollaan “suunnitteluvaiheessa”! Ja sitä suunnitteluahan sai tehdä kuka vain? (“Sähkösuunnitelmat ja sähkötyöt” tuossa alla “suosituimpien” joukossa!) Kyseenalaistaisin vieläkin tuota suunnittelutyön järkevyyttä/tarpeellisuutta, jos omaa tietoa puuttuu! Rajoittukoon siihen pistorasioiden paikkojen määritykseen!

Edesvastuutonta on vain tehdä sähkötöitä, joihin tekijällä ei ole tarvittavia oikeuksia. Edesvastuutonta on myös tehdä sähkötöitä, joihin tekijällä on periaatteessa tarvittavat oikeudet, muttei riittävää tietotaitoa. Tämä koskee sekä tee-se-itse miehiä, että ammattilaisia.

Sen sijaan keskustelupalstalla saa heitellä mielipiteitä, ohjeita, luuloja ja tietoja ihan siten kuin kenestäkin itsestä tuntuu. Ja samoin saa viljellä huumoria silläkin uhalla, että kaikki eivät sitä ymmärrä. Lukijan täytyy aina soveltaa lähdekritiikkiä, oli sitten kyse sähkötöistä tai ihan mistä tahansa muustakin keskusteluaiheesta.

Sitä paitsi tässäkään ketjussa kukaan ei ole kehottanut (edes leikillään) tekemään mitään sähkötöitä itse - päinvastoin, on useammankin kerran kehotettu ottamaan yhteyttä valtuutettuun ammattilaiseen.

Sähkötöistäkin on hyvä ymmärtää mahdollisimman paljon itse. Se on täysin eri asia kuin luvattomien sähköasennusten tekeminen. Itsekin väittäisin tietäväni sähköasennuksista huomattavasti keskivertokansalaista enemmän, mutten tee luvattomia asennuksia, vaan käännyn ammattilaisen puoleen tarvittaessa. Kun asioista tietää itsekin jotain, voi ammattilaisen kanssa keskustella erilaisista mahdollisista toteutustavoista, samoin voi itse etukäteen arvioida tarvittavaa työmäärää ja kustannuksia.