Palkkiperusteisen rossipohjan ryömintätilan erottamiseen salaojasta kaipaisin neuvoja ummikkona. Aiemmin tässä oli betoni/lasikuitulevy, joka ei kuitenkaan oikein toiminut kun lähti valumaan ryömintätilaan sisälle salaojan ja perusmaan maa-aineksen painon johdosta. Mikä tuohon nyt olis hyvä ratkaisu? Alunperin olin ajatellut vaan sokkelilevyä tuohon punaisen viivan kohdalle, mutta eihän se nyt mitään tule sen paremmin pitämään kuin se alkuperäinen levykään. Sitten mietin, että jos vaan täyttää salaojasepelillä myös ryömintätilaa osittain tuohon palkkiin/anturaan asti. Mutta piirrustuksissa käskettiin jostain syystä jättää palkin alle vähintään 20cm tyhjää tilaa oletettavasti kapillaarikatkoksi.
Tuo kuva on jostakin syystä outo ja huono ja myös saamasi “korjausehdotus”. En myöskään ymmärrä varsinkin, jos tuo on korjauskuva vanhaan tai myös uuteen. Myös tuo ryömintätila on kokonaisuudessaan täysin susiloukku sudelle. Ongelmia tulee olemaan, mutta toivoisin olevani väärässä. mutta valitettavasti en ole.
Miksi susi? ryömintätilaa et saa tuuletttumaan luonnollisest ja varsikin (oletettavasti) on vielä eri osastoja. Nykyisin sinne laitetaan pörräämään 24/7/365 puhallin kuluttamaan kallista sähköä.
Oletettavasti tuon rakennelman on suunnitellut ns. copy-paste-henkilö, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta elävästä elämästä/todellisuudesta, sillä koulusivistyskään ei auta/riitä, kun ei osata itse ajatella, vaan tehdään niin kuin muut tekevät eikä niin kuin hyvä tulee.
Siinä on niin paljon vrheitä, että en viitsi enempää puuttua, vaan varoitan. Sen verran annan lohtua, että tuollaisia susia on tehty ja tehdään edelleen kymmeniä tuhansia. Miks? Miksi ihmeessä? Minä en menetä yöuntani, kun tiedän, että se ei ole minun tekeleeni millään tavoin.
Remontointikohde kyseessä.
Ja juu toki oikea vaihtoehto olisi nostaa koko taloa, mutta jotenkin se nyt ei houkuttele.
Alapohjan kosteus ja tuuletus on oma ongelmansa, mutta tässä nyt lähinnä kaipailen apuja tuohon sokkelin vierastan tekemiseen.
Kun on alkujaan “susi”, niin sille hännän tekeminen on hyvin vaikea ja kallis operaatio. Kun tehdään se kallis operaatio, niin sinne jää vielä se oikeastaan kalliimpi vika eli tuulettuvuus, Tähän pätee oikeastaan se vanha sanonta. “kun lähdet sutta pakoon, niin karhu tulee vastaa.” Sinun on löydettävä punaiseen viivan jäykkä “levy/levytys”, joka kestää ulkopuolisen maan paineen.
Harmillistahan se on, että suunnittelijan virheet maksaa aina rakentaja. Kun saat maa ongelman ratkaistuksi, niin jopa ennenkin alapohjaan on Sinun laitettava sähköiset tuulettimet (yksi tai useampi).
Mikä myös on harmillista, että jopa uusiin pakettitaloihinkin kaupataan sähköistä tuuletusta ja vielä syöttinä ilmaiseksi kaupan päälle, ei ole ilmainen. “Artisti maksaa aina ja kalliisti”.
Rossipohja on silloin oikein tehty, kun sieltä näkyy reilusti talon vastakkainen maisema ja talon alla ei ole monttua, ei minkäänlaista, mutta rossipohjan teossa on muitakin ongelmia, joita ei osata ratkaista. Oikein toteutettu rossipohja on aivan hyvä ratkaisu ja vaihtoehtona on oikein toteutettu maan varainen alapohja.
Tuo levy-asia tässä tosiaan ensisijaisesti mielen päällä, että mikä siinä nyt toimisi kun se aikaisempi betoni/lasikuitulevy ei toiminut. Lähinnä siis olin miettinyt jotain toista levyä tai sitten täyttää koko reuna sepelillä.
Lisäksihän tässä voi heittää kaikkea muutakin mitä on tullut pohdittua: Anturan valamista muuriksi maasta palkkiin asti, maan kaivamista koko talon ympäriltä puoli metriä alemmaksi, että saa maan tason palkin alle, että saa oikeasti tuulettuvan alapohjan tai sitten ihan vaan jättää tuohon talon viereen 1,5 m leveän kaivannon niin eiköhän se siinä tuuletu (tämänhetkinen tilanne).
Annetaan jotakin ohjetta: tee sepelistä vastaavaa suuntautumaan ulospäin, kuten sinne ryöminätilaan on pisteillä merkitty palkin alapinnata ulospäin. Se ei estä salaojienkaan toimintaa.