Maalarin pellavaöljymaali ja homehtuva pinta!

Moi!

Kysyisinkin onko muilla tullut ikäviä kokemuksia kyseisestä maalista?

Itselläni on vuonna 2002 valmistunut talo ja olen jo kahtena kesänä joutunut kaikki valkeat pinnat pesemään (mäntysuopa on ollut pesuaineena) poistaakseni ikävän pinta homeen. Nyt keväällä kutsuin Tikkurilan edustajan paikalle ja hän totesi,että tuttu on tapaus ja homehtuminen on yleistä juuri pellavaöljymaalissa, koska ilmassa olevat epäpuhtaudet kertyvät maalipinnalle ja pellavaöljymaali on helposti hometta kerryttävä kasvualusta. Nyt on edessä homepesu ja perään uusi maalaus toisella maalilla (kaikki talon valkeat pinnat,Räystäsalus-,ikkunanpieli-,kaidelaudat yms.).Eli työ on melkoinen.......Teimme mukamas ympäristöteon kun valitsimme pellavaöljymaalin.......just joo !!!! Maalipurkissa ei mainita homehtumisesta mitään.Edustaja antoi kyllä uudet maalit ja pesuaineet, mutta työ tulisi tehdä itse! Olisin ollut valmis maksamaan jopa osan työstä. Eli onko kellään kokemuksia vastaavasta tapauksesta tai tietoa onko oikeudessa ollut ennakkotapauksia vastaavasta? Mielestäni tässä hartiapankkirakentajaa rangaistaan ,koska jos maalauksen olisi tehnyt maalausliike voisi kohtelu olla Tikkurinpuoleltakin toinen. Laittakaa rohkeasti palautetta. 

Hieman aiheesta ohi, mutta meillä kävi saman suuntainen tapaus, kun edellisessä kämpässä ulko-ovien karmeista alkoi maali halkeilemaan. Kutsuin tehtaan edustajan katsomaan ovia ja hän totesi, että kyllä takuuseen menee. Mutta oli myös ensin ehdottamassa maalipurkkia korvaukseksi virheestä. Minä en sitä hyväksynyt. Yrittävät päästä mahdollisimman helpolla itse! Älä suostu tuohon. Jos eivät tule itse korjaamaan heidän tuotteestaan johtuvaa virhettä, lähetä lasku maalauksesta heille. Ei voi olla oikein joutua maalaamaan taloaan uudelleen sen takia, että valmistaja on huono!

Kuka tahansa vähänkin aiheeseen perehtynyt tietää, että jos maalaa perinteisellä pellavaöljymaalilla pitää puu olla ehdottomasti käsitelty ennen maalausta homeenestoaineella. Itse toimittiin näin ja Uulan pellaöljymaali on pysynyt mainiosti seinässä - samaan aikaan lateksilla maalanneet naapurit jo skrabaavat seiniään ja suunnittelevat uudelleenmaalausta kun niiden maali alkaa hilseillä ikävästi.

Rapparinvaimon viesti muuten vaikuttaa aivan siltä kun heidän oven karmi olisi maalattu lateksilla... Lateksi nimittäin lohkeilee, öljymaali yleisesti ei.

Olen lähes ummikko näissä maalausasioissa, mutta karmit lisäksi rupesivat pullistumaan ihan kuin imisivät jatkuvasti kosteutta jostain alhaalta. Ne oli kyllä asennettu ihan kaikkien ohjeiden mukaan ja osa oli jopa katoksien alla. Ja ovivalmistaja oli tämä suurin, kaikkien tuntema. Onneksi takuu toimi hyvin ja maalasivat lopulta uudestaan kaikki karmit.

Vieläkö ympäristötekoja??: Oliko maalipurkin kyljessä kehoitus homeenestoaineen käytöstä? Kyllä ihmettelen, jos Tikkurila ei sellaista ole sinne sitten painanut, jos kerran on noin itsestäänselvää, että ko. maalin kanssa kannattaa sitä käyttää. Varsinkin, jos tapaus on heille tuttu. Kyllähän maaleja ostavat ihan tavalliset sunnuntai-maalarit( kuten minä) ja tuollaisia ammattilaisohjeita ei taatusti kaikki tiedä!

Tässä ohje suoraan Tikkurilan sivuilta koskien Lin-pellavaöljymaalia. Pinta käsiteltävä pohjusteella.

Esikäsittely

Esikäsittely: Pese likaantuneet ja homehtuneet pinnat Tikkurilan Homeenpoistolla tai Tehopesulla ohjeen mukaan. Poista ennen maalatuilta pinnoilta irtoava maali kaapimella ja puhdista pinta. Suojaa ruostuvat metalliosat kuten naulankannat Rostex ruosteenestopohjamaalilla. Poista irtoava pihka oksakohdista ja käsittele ne Oksalakalla.

Pohjustus: Pohjusta uusi tai puupuhdas pinta Lin Pohjusteella.
Maalaus

Pohjamaalaus: Käsiteltävän pinnan tulee olla puhdas ja pölytön. Ohenna Lin Pellavaöljymaalia Lin Pohjusteella 5–10 %. Sekoita maali hyvin ja maalaa ohuesti tiukkaan hangaten, ettei maalikalvo rypisty. Anna pinnan kuivua vähintään 4 vrk ennen valmiiksimaalausta.

Pintamaalaus: Sekoita maali hyvin ennen käyttöä ja ohenna tarvittaessa Lakkabensiinillä tai Lin Pohjusteella enintään 5 %. Maalaa puun päätypinnat erityisen huolellisesti. Jos maalauskertojen väli on useita viikkoja, karhenna sileä maalipinta ennen maalausta.

Lisään sen verran, että kyseessä oli valmiiksi pohjamaalatut laudat (talopakettitehtaalla) Ja homehtuminen tapahtuu nyt maalin pinnalla eikä puussa.Maali ei irtoile mistään ja on pestynä hyvän näköinen,mutta ajan myötä hometta alkaa aina kertyä…Pitääkö minun suihkutella sitä homeenestoa maalipinnan päällekin ???  uskon,että kyseisen pellavaöljymaalin käyttäjiä on muitakin ja luulen,että heillä on samoja ongelmia.

Meilläkin pohditaan näitä maaliasioita ja ihan mielenkiintoista kuulla kokemuksia maaleista. Meillä kallistuttaneen (Uulan?) petrooliöljymaaliin, sääli vaan kun värejä on hiukan rajoitetummin. Jos jollakulla kokemuksia petrooliöljymaalista, kertokoon mielellään.

Aiheeseen. Saatan hyvinkin olla väärässä, mitään tutkittua tietoa ei minulla todellakaan ole, mutta isot pojat on kertoneet, etteivät suurimpien merkkien pellavaöljyt olisi kovin laadukkaita öljyn suhteen. Käytetty pellava on keskieurooppalaista ja siitäkin on epäilyksiä, onko käytetty jotain muutakin kuin pellavaa...Oli miten oli, tuntuvat kokeneemmat luottavan enemmän kotimaisiin pieniin valmistajiin, vaikka hintaa maalilla on tietysti enemmän. Jos jollakulla on asiasta faktaa, annan mielelläni oikaista luuloni!

Riuskalle voisin kommentoida…Unohda öljymaalit ihan tykkänään !!! Vesiohenteinen Vinha on hyvä tuote ja ei homehdu pinta.Olen ottanut selvää maalausliikkeiden kokemuksista ja nykyajan öljymaalit eivät suojaa pinnan homehtumista enää vanhaan “hyvään” tapaan. Maaleista on täytynyt direktiivien takia poistaa sinkki (homesuoja aine) ja lyijy (aine joka tekee maalipinnan kimmoisaksi).Eli mitäs siihen jää jäljelle ? Jättäkää öljymaalit kauppaan ja maalatkaa vesiohenteisella, on mukavampi maalata kun ei tartte tärpätin kanssa pelata ja talo kiittää maalaria vuosien päästä kun ei sienet kasva ja maali pysyy…

Itselläni on talopaketti, jossa on pohjamaalattu ulkolaudoitus ja olen maalaamassa sitä teknoksen Onnela öljymaalilla. Onko kokemuksia tästä öljymaalista ? Muistaakseni kyseessä pellavaöljypohjainen maali. Pitäisikö homehtumisen estämiseksi laudat käsitellä homeenestoaineella vai onko ongelma maalin pinnassa ?

Pellavaöljy toimii homeen kasvualustana (kuten monet muutkin pinnat), jos olosuhteet ovat muutoin otolliset, eli lämpötila ja kosteus ovat oikeat (talon kannalta väärät).

Aikaisemmin käytetty lyijyvalkoinen esti homeen muodostumisen täydellisesti. Sinkkivalkoisen pitäisi estää homehtumista jonkinverran, ja se ei kyllä ole ainakaan toistaiseksi kielletty pigmentti. Vanhat maalarit antoivat laudan kuivua seinässä yhden vuoden, ennen kuin maalasivat, tällöin oli puusta haihtunut kosteus ja luultavasti jotain muitakin homeelle mieluisia aineita. Valkoinen seinä pohjoispuolella homehtuu nopeimmin, koska se kuivuu hitaimmin.

Yksi tärkeä seikka homeen estämisessä on maalaussää, sen pitäisi olla ehdottoman kuiva (mielellään usean päivän ajan).

Sinänsä home ulkoseinässä on ainoastaan esteettinen haitta, ei terveydellinen.

Ensinnäkin pellavaöljystä. Mun kokemuksen mukaan kylmäpuristettu pellavaöljy homehtuu ulkona aika herkästi. Siksi öljymaalin pitäisikin olla vernissapohjainen (=kylmäpuristettua öljyä on hapetettu/keitetty tms, jolloin se kuivuu nopeammin) Lisäksi vernissaan on lisätty kuivikkeita jotka toimii jonkin verran myös homeen estäjinä. Toinen syy puun homepilkuille voi olla väärään aikaan(=kasvukaudella) kaadettu puu. ja toki myös märkänä maalattu puu homehtuu, mutta maali voi myös kupruilla pois märältä pinnalta, samoin tiiviin paksun maalipinnan alle jäänyt märkä puu voi jopa lahota.

Mä itse tykkäisin petrooliöljymaalista, mutta keväällä 2000 maalasin sillä yhden  talon joka nyt liituuntuu laikukkaana, tämä alkoi jo pari kesää sitten.. Jos tänä kesänä ottaisin laudan mukaan ja kävisin näyttämässä tälle eräälle ylöjärveläiselle maalitehtaalle...

Itse suosittelisin jotain vernissapohjaista maalia, uulan tuotteisiin en ole vielä pettynyt..

Yleensä näissä öljymaaleissa käytetään pitkälle alkydejä sideaineena, ja sitten voidaan laittaa mausteeksi vähän pellavaöljyä ja saadaan nimeä purkin kylkeen..(se kun on niin trendikästä..)

Mutta muuten oon vähän skeptinen maalitehtaiden suuntaan. se on niin iso bisnes, ja mitä useampia purkkeja mitä erilaisempia aineita ne saa myytyä, niin aina parempi bisnes.. Esim anoppi kävi ostaan maalit mökin katon alla olevalle vanhalle terassille, ja sille kauppias myi valttipohjustetta, joka on tarkoitettu puhtaalle puulle. Mutta saipahan taas yhden purkin mukaan asiakkalle. Mun mielestä pohjamaalit on turhia, sillä mitä paksumpi maalikerros, sitä varmemmin se rapisee alas kymmenen vuoden kuluttua, puu elää ja maali ei. Sen takia suosin vernissaöljymaaleja. Ne on maalattava hyvin ohuiksi, ja ne kestää.