Olen tekemässä puuterassia (3x3m) maanpinnan tasolle. Olen kaivanut betonilaatoille ja tukilaudoille (koolit, vasat, tms) sopivan syvyisen tilan niin että terassilaudat asettuvat ympäröivän tuija-aidan mulloksen ja viereisen betonilaattaterassin kanssa samaan tasoon.
Runkolaudat ovat 50x130 panekyllästettyä.
Huoli on lähinnä pohjan tuulettuminen. Tilasta tulee terassilautojen rakoja lukuunottamatta umpinainen. Teen siis tukilaudoista ympäryskehikon ja asennan sen sisälle 60cm välein varsinaiset koolit. Ainoa tuuletusreitti on siten terassilautojen noin 0.5cm raot. Riittääkö tämä?
Kehyksen sisällä olevien koolien alle jää kyllä raot. Pohja on läpäisevää soraa ja juurimatto.
Umpinainen kehys helpottaa pohjarungon saamista tasaiseksi.
Terveisin,
Terassimies
Eli siis tuuli ei pääse puhaltamaan sivusta päin terassin alle. Mahtaako muilla olla samanlaisia rakenteita ja onko ollut onkelmia kosteuden kanssa? Pitäisikö esim terassilautojen välejä kasvattaa aikomastani 5mm vaikka 10mm:iin?
-Terassimies
Todenäköisesti rakenteen sisälle tulee muodostumaan hometta vaikka eipä siitä suurempaa haittaa siellä liene kun pintalaudatkin ovat todennäköisesti painekyllästetyt. Muutama tuuletusaukko sivulla helpottaisi tilannetta kuitenkin kummasti.
Onhan ne tosiaan painekyllästettyä (AB), mutta ei se home rungossa kuitenkaan olisi terassitunnelmaa nostattava asia.
Jätän yhden niistä neljästä noin kolmimetrisestä sivusta auki niin, että kehyskoolin ali pääsee ilma kulkemaan. Läpiveto eri reunusten ali ei onnistune, koska loput kolme sivua rajoittuvat kivireunukseen yms. niin, että joutuu laittamaan täytesoraa kehyskooliin kiinni. Toivottavasti riittää!
Pohjasoran päälle tuleva juurikangas voi myös pidättää kosteutta sorapinnassa... Aijai, hankalaa...
elä ainakaan isonna välejä jos laitat kosteena itse tein n.2,5-3mm raolla ja puut kuivunut niin raoista tullut reilu 5mm, jos isompi niin tippu lusikat ja muut tavarat helposti…