olen miettinyt 1951 rakennetun talon ostoa. iso miinus siinä on kellari johon nousee vesi. puolet kellarin lattiasta on nostettu/madallettu että vesi pysyisi matalemmassa osassa. matalempaan osaan on asennettu pumppu joka pumppaa veden pois. en tiedä mitä betonilattian alla on, onko edes mitään.. salaojituksia ei ole ja pihaa ei ole kallistettu mihinkään suuntaan. mitä kellarille voisi tehdä että se ei olisi ainoastaan "kaivo" vai voiko sille tehdä ylipäänsä mitään? ovatko toimenpiteet kalliita?
1951 rakennetun talon kallarin lattian alla on vain soraa, miksi pitäisi olla muuta?!Laita ulkopuolen kallistukset kuntoon ja salaojita sekä patolevyt ulkoseinälle, luultavasti sitten vedet pysyvät pois kellarista.Hintaa yhteensä arviolta 12.000 €.
Voi olla halvempikin projekti. Itse en laittanut patolevyjä (turhaa hienosäätöä koska vesi tuli lattian läpi) mutta kaivoin salaojan talon ympäri. Päivän homma eli kymmenessä tunnissa kaivettiin jä täytettin salaoja traktorikaivurilla, otti satasen tunnilta (ota hinta etukäteen selvää). Lisäksi sorat muistaakseni kallis ja salaojaputki joka taas ei ollut paljoa.
Arvokkaita vinkkejä jotka opin kantapään kautta: 1) putki koko talon ympärille. 2) Tarpeeksi syvä eli selkeesti kellarin lattian alle. Jos lähdeilmiötä eli nousee suoraan maan alta niinkuin minulla niin sitten voi salaojittaa kellarista suoraan salaojaan. Jos yhtään epäilystä tästä niin etukäteen teet kellariin kuopan syvään päähän ja salaojitat kun traktori aukaisee ulkoa seinän juuresta. 3) katso missä kohdassa pihassa vesi seisoo, salaojita se saman tien (erit. oven edestä ja missä pidät autoa). 4) jos on pihan tasausta, maisemointia tai kaapelin vetoa pihavalolle, ulkorakennukselle tai auton lämmittimelle niin kannattaa tehdä samalla mylläyksellä, lisäkustannus ja vaiva on olematon.
Riski-Ana
Voipolla on kirnun mänttä.Jos kerran kaivetaan seinänvieret auki on sulaa hulluutta jättää eristykset laittamatta, tulkoon vettä vaikka raanasta!!