Hei. Rempataan 1948 rakennettua hirsitaloa, tarkoitus on purkaa ylimmästä kerroksesta märkätilat pois ja rakentaa uudelleen keski kerrokseen. Tämä on ainut paikka mihin suihkun saa pois ulkoseinältä ja tarkoitus toteuttaa homma muutenkin huone huoneen sisälle periaatteella. Nyt mietityttää tuo alapuolella oleva kellari ja sen betonilaipio jonka päälle märkätilat tulee. Kellarin kattoon on yläpuolelle sivelty bitumi ja sen päällä purut. Pitääkö bitumi raapia pois vai saako se jäädä sinne? Ja mikä olisi järkevin lattia vaihtoehto? Itse miettiny et teen jämäkän lattia rungon kun tukia saa nostettua betonin päältä (10-15cm paksu valu), ja siihen levytys ja pikalattiamassalla valu. Kyproc lattiakin olis yks vaihtoehto samoin kevyt betoni, mutta mikä lienee paras?
Ettei vain ole kreosoottia eli karboolitervaa eli kolitervaa eli kivihiilipikeä ? Sitä on kylläkin käytetty pääasiassa puunkyllästykseen, mutta kaikkihan on mahdollista! Haju usein eli lähes aina sen paljastaa. Sitä on käytetty myös betonissa kosteuseristeenä eli "kosteuseristeenä"?
Jos on, niin silloin on piru merrassa. Sitä on voitu sekoittaa myös bitumiin. Sen käsittelyyn on syytä suhtautua kuin asbestiin! Asbesti on turvallista, kun sitä ei möyhi, mutta kreosootti ei sitä ole, vaan siitä kehittyy ilmaan ns. PAH-yhdisteitä kaiken aikaa.
Näitä en sano muuten kuin, että suhtaudut vakavuudella remppaasi.
Bitumilta se ainakin näyttää, ja on semmoista pehmyttä. Sulaakin lämmittäessä. Samaa tavaraa on myös kellarin seinissä alhaalta ylös päin puoliväliin seinää.
Niin ja olen rautateillä töissä eikä tuo ainakaan rarapölkyltä haise, bitumilta kylläkin jos lämmittää
Mitä mieltä ootte tälläisestä rakenteesta kysyin rakennus valvojalta. Betonin päälle puurunko ja juoksujen väliin 100mm uretaanilevy, ponttilauta, tervapaperi ja valu. Tyhjää tilaa jää betonin ja uretaanilevyn väliin n.20cm niin siihen tilaan ilmanvaihto räppänät, eli kellarissa olevan makuuhuoneen vastakkaisiin kulmiin kattoon. Näinhän siellä vaihtuisi lämmin sisäilma.
Valitettavasti en minä ainakaan ymmärrä sanallista selitystäsi mitä “rakennus valvoja” on neuvonut. Piirrä jotenkin sinnepäin! Kuka on tuo mystinen “rakennus valvoja”? Oman remppasi vai kunnan herra/rva/nti/s-puoleton? Niillä on huomattava ero!
“Tyhjää tilaa jää betonin ja uretaanilevyn väliin n.20cm niin siihen tilaan ilmanvaihto räppänät, eli kellarissa olevan makuuhuoneen vastakkaisiin kulmiin kattoon. Näinhän siellä vaihtuisi lämmin sisäilma.” Mitä tarkoitat? Olen hoomoilanen!