Mdf-paneeli kipsilevyyn

Meillä piti laittaa kipsilevy kattoon vaikka sitä ei haluttu sisäkattomateriaaliksi. Osaako kukaan sanoa että onko mitään järkeä nyt laittaa mdf-kattopaneelia suoraan kipsilevyn pintaan kiinni? Rakennekuvissa on maininta että "mahdollinen sisäverhouspaneeli kiinnitetään kipsilevyn läpi koolaukseen". Koolausväli 40cm.
Rakennekuvissa ei siis mainita mistään lisärimoituksesta kipsilevyn ja mdf:n väliin mutta olisiko se kuitenkin viisain tapa?

Laiska kun olen niin tekisin ilman lisärimoitusta jos vaan tietäisin että paneelit tulee katossa pysymään. Kai ne pysyy jos vetää kunnon naulalla kiinni :).

Joo, se kipsilevy pitää laittaa, koska se toimii jäykistävänä rakenteena. paneelin voi laittaa suoraan levyn päälle, kun naulaa sen dyckertillä aina siihen kipsilevyn koolaukseen levyn läpi.

Rungon jäykistyksen voi suorittaa myös muuten kuin kipsilevyllä. Suunnitelija määrittää jäykistyksen tavan.

Niinpä niin, mutta jos suunnittelija on alunperin suunnitellut jäykistyksen toteutettavaksi levyillä, on tässä suunnitelmassa järkevää pysyä. Ei varmaankaan ole niin suuri ongelma laittaa niitä levyjä sinne kattoon, että kannattaisi alkaa ainakaan jälkikäteen suunnittelemaan taloa uusiksi.

Niinpä niin! Mikään ei ole lopullista ennen kuin se on tehty . Muuttaa siis aina voi, mikäli se on aiheellista ja suunnittelija määrittää jäykistämisen tavan. Eihän se ole sen kummempaa.

Jälleen kerran Montan kannattaisi lukea kysymys kunnolla ja pyrkiä vastaamaan esitettyyn kysymykseen. Jopa sinä voit varmaan huomata, että kysyjän PITI (Huomaa imperfekti aikamuoto)laittaa levyt kattoon, eli tuskin maksaa vaivaa alkaa repimään levyjä irti ja suunnittelemaan jäykistystä uusiksi. Kysyjähän ei kysynyt, että kannattaako levyt jättää pois. Itse vain kerroin sen, että miksi ne levyt yleensä vaaditaan laitettavaksi. Kastellin taloissa ainakin nykyään vaaditaan levytys, poiskin voi jättää, mutta täysin omallavastuulla.

R-Rane hyvä! Olen lukenut ja vastannutkin kysyjän kysymykseen, joten vastasin jo vähän muuhunkin ja nyt rautalankaa:

1) Koska sunnittelijan suunnitelmat on levytys ja se tehty, niin se on sitten lopullinen,

2) Halusin korostaa sitä, että suunnittelija voi jäykistyksen "teettää" myös muutenkin kuin levytyksellä ja usein se tehdäänkin.

3) Olihan kysyjä saanut jo vastauksen kysymykseensä ja nimen omaan halusin hieman tuoda muutakin vaihtoehtoa jäykistykseen, mutta ei tietenkään tässä kysyjän tapauksessa.

4) Lukija ja R-Ranekin saa ajatella.

5) Jo tehtyihin virheettömiin suunnitelmiin tehtävät muutokset on aina syytä tarkkaan punnittava, saatikka sitten, jos sen suunnitelman rakennekin on jo tehty.

Monta sanoi: "Mikään ei ole lopullista ennen kuin se on tehty . Muuttaa siis aina voi, mikäli se on aiheellista ja suunnittelija määrittää jäykistämisen tavan. Eihän se ole sen kummempaa."

Niinpä niin.. Mutta, tehty mikä tehty, jolloin tuollainen vinoilu on turhaa selvään kysymykseen, ellei nimen omaa hae joka ketjuun juupas eipäs keskustelua.

Tuomasi näkökanta on kuitenkin HYVÄ tuleville rakentajille, mutta ei olisi Montaa merkkiä kulunut, vaikka olisi lisänä vastannut itse kysymykseenkin ja turhalta keskusteluta olisi vältytty. Näillä keskustelu foorumeilla on kuitenkin hyvä nähdä useammankin mielipide eri ratkaisuihin, eikä vain hutkaista ensimmäisen vastaajan mukaan, vaikka tälläkertaa sekin olisi toiminut.

Juu, keskustelu aiheesta on sinänsä hyvä, että harva tajuaa ottaa asian puheeksi pakettia tilatessaan… Tässä vaiheessa kun ilmoittaa, etten halua kipsilevya kattoon, niin valmistaja kertoo vaihtoehtoisen tavan jäykistää ja ei tartte maksaa niistä turhista levyistä.

Kiitos vastauksista. Pitää hankkia dyckerttejä. Hakasia ei tosiaan taida olla niin pitkiä että tähän sopisi.

Onkos mielipiteitä siihen, että olisiko fiksumpaa laittaa vielä kipsilevyn pintaan koolaus? Esim. jos joskus meinaa vaihtaa paneelin (toivottavasti ei), niin tuleeko sieltä "puoli kipsilevyä" mukana kun repii irti -> ja taas levytetään.
Ja tapahtuuko paneeleille jotain ajan myötä jos ei ole tuuletusväliä?

Tuota jäykistämistä kipsilevyllä olen ihmetellyt moneen kertaan ja niin on monet raksallakin käyneet. Mukana myös rakennusammattilaisia. Eivät vissiin ikinä ole Kastellin taloja rakentaneet. Mutta pakko uskoa että tämän on joku mua fiksumpi laskenut ja todennut oikeaksi tavaksi.
Meille kerrottiin kaupantekohetkellä että kattoon tulee kipsilevy, halusitte tai ette. Joka tapauksessa on varmaan parempi tehdä oma aihe tästä jota kiinnostaa.

Meillä katon jäykistys tehtiin k400 laudoituksella, 45 asteen kulmassa nurkista katon keskikohtaa päin. Päälle sitten koolaus k400 laudalla normaalisti. Kyseessä mittavakoti.

Älä käytä dyckertejä eikä taida asennusohjekaan niitä hyväksyä Konenauloissa aivan olematon kanta, joka “porautuu” paneelista helposti läpi; ompahan noita dyckert-nauloilla kiinnittetyä panelikattoja tullut alaskin. Hakasia tuoho tarkoitukseen (pituisia) kyllä löytyy.

Kyllä ne paneelit sieltä tarvittaessa irti saa rikkomatta kipsilevyjä.

Tuo kipsilevyjäykistys on tosiaa yksi tapa niin katossa kuin myös jäykistävissä seinissä, mutta niin kuin moni muukin on todennut muitakin vaihtoehtoja on toki olemassa. Se joka sinulle “pakkosyötti” kipsilevyt kattoon kertoi asian joko vastoin “parempaa” tietoa tai sitten ei halunnut lähteä syystä tai toisesta jo suunniteltua ratkaisua muuttamaan.

Aha, niitä hakasiakin siis löytyy. Tosiaan paneelin ohjeissakin mainitaan vaan hakaskiinnityksestä. Mutta tuli heti epävarmuutta kun mulla on tuo kipsilevy välissä (jota ei niissä mdf-asennusohjeissa mainita). Kai se vaan on tällaisen amatöörirakentajan aina uskottava just sitä mitä ohjeissa lukee.
Pitää tänään mennä rautakauppaan hankkimaan tavarat/välineet ja kysellä siellä taas lisää. Eipä tarvi täällä sitten tyhmiä kysellä :).

Tuosta jäykistämisvaihtoehdon tarjoamisesta sanoin ehkä liian jyrkästi "halusitte tai ette" mutta ainakaan vaihtoehtoista jäykistämistapaa ei meille kerrottu. Sanottiin oikeastaan vaan että omalla vastuulla voi jättää levyn pois ja että se kuuluu meidän rakenteeseen. Mutta myyjä sanoi myös että paneloinnin voi silti tehdä kattoon vaikka siihen kipsilevy tuleekin. Asia tais jäädä sitten siihen. Mulle asia ei tuntunut silloin (eikä nytkään) ylitsepääsemättömältä kynnykseltä. Olen vain kovasti saanut vastailla vierailijoiden kysymyksiin että "miksi laitat levyn jos tulee paneeli?". Todennut vain että "mä jäykistän tupaa kun se tuntuu huojuvan" =).

Anyway, levyt on nyt katossa eikä se haittaa mun yöunia. Ei ollut kova homma kun levyhissi oli käytössä.