Vinkkejä kaivataan. Tarkoituksena on paneloida olohuoneen katto MDF -paneelilla. Valmistaja suosittelee naulaukseen hakasnaulainta... Pysyykö ko. paneeli katossa normaalilla ~30mm viimeistelynaulalla, jos esim. varmuuden vuoksi napsauttaa kaksi naulaa kiinnityskohtaansa?
Kiitokset!
Jos et missään nimessä halua ostaa/vuokrata hakasnaulainta niin itse tein kokeen ja ammuin 1.2/40mm viimeistelynauloija kaksi kappaletta noin 45 asteen kulmassa siten että naulojen välinen kulmaksi tuli noin 90 astetta. En suosittele, mutta onhan nuo tuolla pysyneet. Tässä lienee vaikutusta myös MDF panelin pontin mallilla. Noudattaisin Montan neuvoa tässä asiassa…
Itse ostin Biltemasta hakasnaulaimen ja ei maksa paljoa. Siihen sitten eri mittaisia hakasia samasta hyllystä.
Just tuossa kannoin yhden kaapiston sisälle ja mietin että onneksi on tuo hakasnaulain tuohon taustalevyn kiinnittämiseen niin ei tarvi pikkunauloilla naputella. Ihan vaan esimerkki että sitä tarvii myös myöhemmin…
Paneeleihin myydään kaikennäköisiä kiinnityslirpakkeita. Viisaammaat tietää. Itse naulasin uppokantaisilla drycker-nauloilla suoraan paneelin päältä. Lopuksi upotin sopivalla metallitapila ja vasaralla pinnan tasoon. Tavallaan tekee aidomman näköiseksikin verrattuna piilotettuihin kiinnikkeisiin?
Kylläpä nyt Viisasinsinööri pilaa lopullisesti insinöörien maineen tai anteeksi kunnian. Tuollaisesta sörssisimisestähän maine vain kasvaa. Hakanen piilonaulattuna on "ainoa" oikea. Kaikenlaiset "kiinnityslirpakkeet" ovat merkonoomeja ja muita tohtoreita varten.
Itse laitoin 200 neliötä kattoa lirpakkeilla, jotain saksalaisia, Rautian tavaraa. Ei näy kiinnitys ollenkaan,ja pysyy.
Monta oikeassa ! Unohtakaa “lirpakkeet” ja ampukaa sopivan mittaisella hakasella naaraspontista kiinni. Jää piiloon ja pysyy ! Turhaa rahanhukka nuo “lirputtimet”. oikea mitta = koolauksen +puntin paksuus.Vinoon ammuttaessa ei tee reikiä höyrysulkuun.