Mielipiteitä vastuusta kylpyhuoneen pieleen mennen laatoituksen suhteen?

åMeille asennettiin lasimosaiikki (ammattilaisella teetettiin työ) kylpyhuoneen lattiaan. Kävin ostamassa itse lasimosaiikit ja tarvittavat kiinnitysaineet palvelevasta rautakaupasta. Täysin noviisina liikkeellä asian suhteen, joten ostin kaikki tarvikkeet samasta paikasta että ne varmasti sopivat. Mosaiikit (koko 2x2) ja aineet siis samasta paikasta.

Asennuksesta noin muutama kuukausi laattoja alkoi irrota yksi sieltä, toinen täältä. Ei isoja alueita lähekkäin.

Meillä on lattialämmitys kylpyhuoneessa ja laatat irtoilevat kohdista, jossa ollaan paljon veden kanssa tekemisissä.

Soitin tekijälle ja hän sanoi ettei lasimosaiikki sovellu kylpyhuoneen lattiaan. Minä kun nimenomaan ostin ammattilaiselta laatan joka sopisi kylpyhuoneen lattiaan. Soitin liikkeeseen josta tarvikkeet ostettiin ja he lahjoittivat kaksoiskomponenttiliimaa yksittäisten laattojen liimaamiseen. Selvisi samalla puhelulla, että minulle oli myyty kiinnitysaineet isomman kokoisen lasimosaiikin kiinnittämiseen. Pienet tarvitsevat aina liiman. Olin säästäny kuitit, josta asia nähtiin. Myyjä tiesi minkälainen laatta ja minkäkokoinen laatta lattiaan oli tulossa ostohetkellä, koska lasimosaiikit oli heiltä ostettu myös.

Kysynkin, kuka on vastuussa laatoituksen pilalle menemisestä. Onko se myyjä, joka myi väärät tuotteet vai ammattilainen jonka ehkä olisi pitänyt tietää millä aineilla laatat kiinnitetään? Enkä tiedä noudattiko tekijä lasimosaiikin asennukseen liittyviä ohjeita, joten virhe on voinut sattua myös siinä. Vai maksanko koko lystin itse?

En ota kantaa siihen kuka korvaa mitäkin, mutta varsinkin isoissa rautakaupoissa on kaikenlaisia myyjänkuvakkeita, jotka ei tiedä rakentamisesta mitään. Tarkkana saa olla. Yrittävät tyrkyttää, jos jonkinlaisia aineita ihan vääriin paikkoihin.

Vastuusta on kyllä vaikea sanoa mitään mutta jos yritys on tehnyt työn minusta se on silloin vastuussa työn jäljestä. Meillä ainakin laatoittaja tarkasti aineet ennen kuin alko töihin ja vaihtoon meni vaikka ostin asiantuntevalta myyjältä. Mutta vaikea se on sanoa vastuusta. Todennäköisesti kärsit itse sen nahoissasi.