Mihin insinööri AMK -koulutus antaa pätevyyden?

Varmaan tyhmä kysymys, mutta olisi silti hyvä tietää vähän tarkemmin asia. Olen siis valmistunut AMK:sta insinööriksi rakennustuotannon puolelta. Koulun nettisivuilla lukee:

"Rakennustuotantoon erikoistunut insinööri voi toimia talonrakennusalan työnjohtajana ja vastaavana mestarina, työmaainsinöörinä, työpäällikkönä, myynti-insinöörinä, tuotantopäällikkönä tai yrittäjänä."

Periaatteessa saisin varmaankin suunnitella vaikka omakotitalon itse ja valvoa itse työtä, vastuu olisi siis minulla. Mutta jostain muistan kuulleeni, että tuotantopuolen insinööri ei esim. saisi suunnitella mitään paria kolmea kerrosta isompia taloja, nuo hommat kuuluisivat siis rakennesuunnitteluinsinöörille. Onko jossain selitetty tarkemmin näitä pätevyyksiä, vai pitäisikö sitä vain kysyä asiaa joltain koulun lehtorilta tai jotain? Ei ole ollut oikein ajankohtaista tämä asia vasta kuin nyt yli puoli vuotta opiskelujen jälkeen, ja ei sitä silloin ajatellut sen enempää kysellä.

Sinulla pitää olla tietty määrä opintoja näistä laskentahommista ja sitten työkokemusta suunnittelusta, että voit edes saada pätevyydet noihin isompiin suunnitteluhommiin. AMK:n pohjalta ei todellakaan pääse suoraan suunnittelemaan kerrostaloja.

Asiasta lisää RakMk A2.

http://www.finlex.fi/data/normit/10970-a2.pdf

Juu, ei tässä mitään kerrostaloja suunnitelmaan olisi muutenkaan käynyt. Lähinnä kiinnosti tietää esim. pienten talojen tai ulkorakennusten suunnittelu ja korjausrakentamisen vaatimukset.
Tuolta määräyskokoelmasta selvisi kyllä osa tiedosta, osaa en sitten varmaan osannut lukea oikein.
ARK-suunnittelussa pätevyydet näyttäisi riittävän C- ja B-tasoon (vaikka suunnittelukokemusta ei hirveästi ole).

RAK-suunnittelussa B:hen (C kun ei pätevyyksiä vaadi), mutta sitten tulikin se ongelma. B-luokassa kun ei saisi sitten suunnitella runkorakenteita, siihen ei kuulu rakennusfysiikka ja pohjarakenteet.
Rakennesuunnittelun tehtävien vaativuus (esim. juuri runkorakenteet) voi siis olla luokkaa B, mutta pätevyys ei anna lupaa suunnitella niitä? Sama juttu oikeastaan noissa C-luokan jutuissa. Mitä käytännössä voi suunnitella C- ja B -luokissa, jos vain A- ja AA-luokan pätevyys riittää noihin tärkeimpiin? A-luokan pätevyyksissä jää hieman vajaaksi nuo opintoviikot (tai pisteet nykyisin) ja se parin vuoden kokemus

Joo, nämä suunnitteluhommat eivät tosiaan taida olla tuotantopuolen juttuja, vaikka ymmärsin opiskelujen aikana, että esim. jonkun omakotitalon voisi ainakin suunnitella alusta asti itse, jos siltä tuntuu.

Tuotantopainotteinen AMK-tutkinto “korvaa” rakennusmestarikoulutuksen. Eli tarkoittaa työmaainsinööriä, joka johtaa työmaata eikä suunnittele rakenteita. Tuotantopainotteiseen koulutukseen eivät kuulu rakennetkniikan luennot ellei niitä ota erikseen opiskeluun mukaan. Imsinööri AMK, (talonrakennus), tutkinto sisältää betoni 1 ja 2, elemenettirakenteet, puu 1 ja 2 teräsrakenteet, tiilirakenteet sekä CAD-suunnittelu. Näitä kaikkia ei tuotantopainotteisessa ole, koska koulutuksella tähdätään työmaalle eikä suunnitteluun. Muten missäpäin on AMK, jossa tätä ei selvitetä opiskelijoille?

Kyllä sitä rakennetekniikkaa on 21 op:n verran (betoni, muuratut, puu, teräsrakenteet ja tuotantotekniikkaa), sitten on rakenteiden mekaniikkaa vielä 10,5 op, talonrakennusta 21 op, tuotantotekniikkaa 13,5 op, maa/kalliorakentamista 13,5 op ja rakennustuotantotekniikan syventäviä 9 op (nämä edellämainitut sisältävät esim. rakennuspiirustusta, CAD:ien käyttöä, mittaustekniikkaa, korjausrakentamista yms.) ja nämä siis ammattiaineista. Eli kaikenlaista sitä tuli opiskeltua, mutta noissa suunnittelijan pätevyyksissähän puhuttiin nimenomaan rakenteiden mekaniikasta (joka tuon todistuksen mukaan on juuri statiikka, lujuusoppi yms.), ja erillisistä betoni(puu/teräs)teknologian/rakentamisen/rakenteiden kursseista.

Toisekseen minulle todella jäi se käsitys, että vaikka suunnittelupuoli on toki erillinen, ja pääasiallinen suunnittelupuoli, tuotantopuolen papereillakin saisi suunnitella pieniä rakennuksia itse. Ilmeisesti näin ei asia sitten ole...? En nyt kuitenkaan viitsisi omaa AMK:ta mainita, koska voi olla, että en joko kuunnellut tarpeeksi hyvin, tai on sattunut joku muu väärinkäsitys, enkä haluaisi pilata koulun nimeä omalla epätietoisuudellani.

Ihan vain mielenkiinnosta olisi pieni esimerkki. Jos olisin töissä jossain firmassa, ja firmalta pyydettäisiin rakentaa roska/jätekatos vaikka kerrostalon piha-alueelle, niin minä en siis saisi suunnitella edes tuollaista pientä (~10m2) rakennusta (onhan niissäkin esim. kantavat rakenteet, joihin ei minun pätevyys riittäisi... en siis sano tätä mitenkään ivallisesti, vaan noin se vain näyttäisi olevan tuon RakMK:n mukaan)? Joutuisin siis tilaamaan suunnitelman joltain ulkopuoliselta henkilöltä/firmalta, ja voisin vain toimia projektin valvojana ja ottaa vastuun projektin läpiviennistä.

Oma järki sanoo, että voisin suunnitella katoksen muodon, piirtää pohjapiirustuksen ja leikkaukset (ja muut tarvittavat piirustukset), valita materiaalit jne., koska nämä kaikki osaisin kyllä tehdä. Joo, pakko kyllä selvittää koulun(kin) puolelta, miten tämä homma oikein toimii.

Juha82 hyvä! Panenpa lusikkani soppaan. 

Näillä palstoilla Sinun ei kannata ihmetellä, että saatko suunnitella sitä sun tätä vai mitä. Täällä ei kukaan pysty Sinulle antamaan lupaa tai takeita siitä, mitä saat siis suunnitella vaiko ei mitään.

Ota härkää sarvista ja suunnittele sitten, jos kohdallesi sattuu se, minkä tiedät pystyväsi varmasti suunnittelemaan (siis älä vain luule osaavasi, vaan tiedä osaavasi). Toimita paperisi kyseisen kunnan/kaupungin rakennusvalvontaan, jossa ensi kädessä Sinulle myönnetään/annetaan lupa siihen suunniiteluun tai sitten hyväksytäänn suunnittelusi. Silloin se selviää.

Huomaa myös, että valitettavasti tuo suunnitteluoikeus on "kuntakohtainen", sillä siellä rakennusvalvonnan Herra/Rouva/Neiti Suurella-Byrograatilla on oikeus harkita "rajatapauksissa", kellä onni on tai kuka sen onnen joutuu kätkemään.

Kielteisessä tapauksessa, siis kun olet joutunut sen onnen kätkemään, niin Sinulla on valitusoikeus siitä (en puutu nyt siihen). Myös se valitus saattaa tuottaa melkoisia ongelmia, vaikka saisitkin lopulta sen suunnitteluonnen (näihinkään en puutu nyt). On siis muistettava, että kapuloita löytyy rattaisiin, mitä ihmeellisimmällä tavalla.

Yksinkertaisinta, jota suosittelen: Kun kohdallesi sattuu tapaus, jonka haluaisit suunnitella ja vaikkapa vielä pääjehuna, niin marssi kyseisen kunnan rakennusvalvontaan, johon sinä suunnittelisit ja tee hakemus ko. tehtävään. Saatuasi luvan, niin sitten töihin vaan.

Lisäksi huomaa, että jokaiseen uuteen kuntaan, mihin et ole sunnitellut mitään, niin kannattaa ensin hakea oikeudet. Sitten vasta töihin siihen kuntaan.

Muista kuitenkin se, jota jo sivuutin tuolla edellä eli tiedä mitä osaat, mutta älä vain luule tietäväsi. Rakentaminen ja myös suunnittelu on vastuullista hommaa.

Ongelma vain on se, että itse työpaikan saanti olisi aika riippuvainen niistä minun pätevyyksistä. Turha mainostaa itseäni jollain, mitä en sitten loppujen lopuksi saisikaan tehdä, kyseessä kun ei ole mikään rakentamiseen perustuva firma. Tuo osa-alue vain täydentäisi sitä firmaa, ja se olisi siis minun valtti päästä sinne. No katsotaan, miten äijän käy...

Sen verran tuohon tohtorin viestiin, että koulutusohjelman sisältö vaihtelee eripaikkakunnilla, mutta nimike pysyy samana.
Hyvin useassa koulutuksessa nuo rakennetekniikan opinnot ovat vakiona mukana. Joissakin vain vähemmän kuin toisessa koulussa.
Tuotantotekniikan inssi sitten voi työskennellä noin miljoonassa eri hommassakin kuin vain mesuna työmaalla.