Ulkoseinä on vuorattu pystylaudoilla, jotka on pohjamaalattu Tikkurilan Valtti Pohjusteella ja Öljypohja -pohjamaalilla. Takana on vaakakoolaus kakkoskakkosillaja ilmarako. Sen takana tuulensuojalevy, lasivillaa paksu kerros, hirsirunko, lasivillaa ohut kerros, tervapaperi ja cyproc. Millähän maalilla tuollaisen rakenteen ulkoseinä kannattaa maalata? Julkisivulautojen takana on siis ilmarako, mutta vaakakoolausten takia ilma ei pääse vapaasti kiertämään alhaalta ylös.
Olis kannattanu koolata 22mm x 50mm rimalla tai 22 x 50 alle ja 50 x 50 päälle jolloin on vankempi alusta paneelille. Ja ristiin nämä siis. Tällöin tuuletus on paras.
Kyseessä ei ole oma projekti. Ihmettelin itsekin miksei oltu tehty ristikoolausta. Nähtäväksi jää miten kyseinen rakenne toimii. Tässä vaiheessa voin vaikuttaa enää siihen, ettei pintamaalaus muodosta lisähaittaa rakenteen toimivuudelle. Tietenkin jos löytyy neuvoja siihen, miten tuuletusta ehkä saataisiin parannettua ilman julkilaudoituksen repimistä, niin sekin on tervetullut.
No, tuli itsekkin ryssittyä kun kertarakentaja ja aloittelijanuija olen. Eli meillä tuli tallin seinään vaakapaneeli eli rimat tuli pystyyn alle. Ei siis mikään katastrofi mutta ei paraskaan kaikista. Eli olis pitäny laittaa toinen ristiin. Kyllä siitä mainittiin mutta siinä byggaamisen tuoksinassa se vaan jäi huomioimatta.
No, nukun silti yöni rauhassa.
"No, tuli itsekkin ryssittyä kun kertarakentaja ja aloittelijanuija olen. Eli meillä tuli tallin seinään vaakapaneeli eli rimat tuli pystyyn alle."
Mitäs vikaa tuossa? Kiertäähän siellä ilma. Noin kai se kuuluu tehdäkin.
eikai pystyrimoituksessa muuta ole kuin että muistaa huomioida ovien ja ikkunoiden kohdalla tuuletuksen jotenkin
eikai pystyrimoituksessa muuta ole kuin että muistaa huomioida ovien ja ikkunoiden kohdalla tuuletuksen jotenkin
Meillä ainakin porattu muutama reikä ikkunoiden ja ovien yläsmyygilautaan…
Jos palataan hetkeksi alkuperäiseen ongelmaan (Vasarakouran rakenteessa ei kai mitään ongelmaa olekkaan) niin jos lähtee oikomaan ristikoolauksen puutetta maaleilla, niin täytyy todella luottaa höyrynsulun lasimaiseen tiiveyteen… Aika vähissä on vaihtoehdot, mutta ehken ole vaan tarpeeksi rohkea. Tarkentava kysymys, minkä tyyppinen vuoraus on, eli tukkiiko se ilmankierron kokonaan koolausten ohi?
Vuoraus on ns. "nykytyyliä" eli laudat pontattuna tiiviisti toisiinsa. Rakennuksen alkuperäinen julkilaudoitus sisälsi peiterimat ja niiden takana yhtenäisen raon alhaalta ylös. Tosin on nykyisissäkin julkilaudoissa jokaisessa pari pienehköä uraa takana, jotka hyvällä säkällä saattavat johtaa hitusen ilmaa suoraan alhaalta ylös.
Muovista höyrynsulkua ei ole, vaan tervapaperi sisälevyn takana. Osa rakennuksesta on suunnitelmissa jättää hirsipintaiseksi sisältä (lisää päänrapsutusta).
En kuvittele, että maaleilla varsinaisesti paikattaisiin rakenteen epävarmuuksia. Enemmänkin on mielessäni kyse siitä, että jos tuo rakenne kiikunkaakun toimisikin (ottaen huomioon käyttäjien elintavat, ulkoiset pesutilat, poistoilmanvaihto, ym. "lieventävät" seikat), niin ettei sitä sitten maalilla lopullisesti pilattaisi.
Jos maalivalinta tässä nyt askarruttaa, niin itse en ainakaan lateksia laittaisi tuohon kertomallesi pinnalle jatkeeksi.
Öljymaali on hengittävämpi ratkaisu, ja pohjat olet jo sitä varten pohjustanutkin.
Ok. Alkydiöljymaali, pellavaöljymaali vai petrooliöljymaali? Pohjustukset oli selostettu avausviestissä. Sisältääköhän nykyinen pohjustus riittävän homeensuojan, jos vernissapohjaisisiin öljymaaleihin päädytään?
Öljymaaleilla ollut ollut ongelmana ja lienee vieläkin nopea haalistuminen ja liituuntuminen.
Itse olen käyttänyt pellavaöljymaalia, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
Kävin juuri kohteessa, joka on maalattu 10v. sitten ko. maalilla, ja pita edelleen “kuin uusi”.
Mä en juuri maaleista ymmärrä, mutta lähipiiristä löytyy esimerkkikohde kahteen edelliseen viestiin, ja vielä samasta pihasta. Talon öljymaali on kestänyt hienosti, aitan vastaava on haalistunut varsin tehokkaasti.