Miksi rengaskaivoja ei enää tehdä?

Meillä on omakotitalossa rengaskaivo, joka alkaa olla aikansa elänyt ja lisäksi väärässä paikassa, joten uusi kaivo tarvitaan.

Olen keväästä asti yrittänyt löytää firmaa tekemään uuden rengaskaivon, mutta kaikki kaivofirmat tekevät tarjouksia vain porakaivoista ja kiinnostus loppuu heti, kun ilmoitan haluavani rengaskaivon. Nyt käännyin lopulta rengaskaivoja korjaavan firman puoleen, mutta he eivät tee uusia kaivoja ja kun kysyin suosituksia tekijästä sain vastauksen, ettei sellaisia löydy enää mistään. Tämä jätti hämmennyksen siitä miksi näin on? (Suoraan sanottuna kaivon korjaaminenkin vaikuttaa kuvien perusteella siltä, että koko kaivo kaivetaan ylös ja tehdään uudelleen, niin en ymmärrä myöskään miksi tällainen firma ei tee uusia).

Mitä olen etsinyt lähteitä netistä, niin monissa artikkeleissa rengaskaivoa tunnutaan edelleen pitävän ykkösvaihtoehtona ja porakaivoon turvaudutaan erityisesti silloin, kun vesi on syvällä. Kun sitten siirtyy lukemaan juttuja näiden tekemisestä, niin löytyy ainoastaan vino pino erilaisia tee-se-itse ohjeita, mutta ei mitään viittausta siihen, että joku tekisi näitä ammatikseen. Ja kuten sanottu, myös kaivojen korjaajat kieltäytyvät tekemästä uusia.

Päädyin lopulta sitten kysymään tarjousta porakaivosta ja hintalappu näyttää nousevan ainakin seitsemään tonniin. Tämä kuulostaa aika kovalta verrattuna siihen mitä maalaisjärjellä voisi arvioida rengaskaivoon menevän rahaa. Muutenkin tuntuu edelleen hölmöltä teettää porakaivoa meidän tapauksessamme, jossa pihassa on pehmeää maata vähintään yli 10 metrin syvyyteen ja vanhoissa kaivoissa pohjaveden pintaan ylettää kädellä. Suoraan sanottuna porakaivon teettäminen tuntuu siltä, että maksan moninkertaisen hinnan siitä, että kaivo toteutetaan typerästi.

Miksi rengaskaivoja ei siis enää tehdä? Onko minun nyt pakko maksaa porakaivosta?