Meille toimitettiin erä parkettia jonka piti olla samaa laatua kuin edelliset erät. Mutta meille toimitettiinkin eriväristä parkettia. Asentaja ei tiennyt että toimitettu erä oli väärää väriä, vaan asensi sen. Parketin myyjä ei suostu kaupan purkuun koska paketit ovat avattuja. Toisaalta väria ei voi todeta pakkausta avaamatta. Todettakoon että myyjä vakuutti tämän erän olenvan täsmälleen samanlaista kuin edellinen, joskin sävyeroja voi olla. Tässä tapauksessa kyse on väärästä parketista, ei sävystä.
Onko siis perusteltua vaatia kaupan purkua?
Korjattu kysymys!
Siis väärä parketti kyseessä ei pelkästään sävy.
Jos parketti on asennettu, vaikka sen saattoi todeta vääränväriseksi, niin ei kauppaa voi purkaa. Tuskin niitä ehjinä saisi takaisin pakettiin.
Jos paketti on vain avattu ja todettu että väri on väärä, niin silloin voi palauttaa.
Asentaja asentaa asiakkaan tilaaman parketin. Jos parketti on asentajan tilaama, niin silloin työssä on virhe eli väärä väri. Siitä voi vaatia asentajalta hyvitystä.
Vastasin yleispätevästi niin että sopii kaikkiin tapauksiin. Ei haittaa vaikka kysymystä vaihdetaan.
Vaikka parketti olisi asiakkaan tilaama, niin asentaja ei yleesä revi kaikkeja paketteja auki, puhumattakaan siitä että asennetaan, jos ei ole tilauksen mukainen…! “Asentaja” voi kyllä sen tietysti tehdä…! TÄMÄ on yleispätevä vastaus! “Asentajalla” on tässä tapauksessa täysi vastuu!
Asentaja ei tiennyt että (asiakkaan) tilaama erä oli vääränväristä (väärää). Asentajalle oli annettu ohje: Asentakaa paketissa olevat parketit.
Oliko kyseessä uudelleenkoulutettu sokea harjansitoja…?
Kiroilikohan kovastikkin…?
Oisko kyseessä kuvanmukainen tms sauvaparketti. Laatu/hintaluokka vaikuttaa parketin ulkonäköön,
edullisempi hinta tarkoittaa kirjavampaa parkettia kun taas kalliimpi on tasaisempaa väriltään.
"Vai mitä on se väärä parketti ?"
Tässä tapauksessa väärä parketti tarkoittaa eri tutekoodia.
Myyjä kuitenkin väitti ja vakuutti tämän olevan sammaa mitä aikaisemminkin olivat toimittaneet.
eilen vertailtiin vanhaa ja uutta koodia parkettien leimoista.
Olvat siis eri koodilla, vaikka myyjä itse oli tarkistanut että olivat samaa.
Taitaa myyjä olla sokea tai lukutaidoton.
Jos nyt kysymys on tiettyä valmistuserää koskevasta koodista, joka erä on myyty loppuun, ei kauppiaalla ole mitään mahdollisuutta hankkia samaan erään kuuluvaa tavaraa teille. Lievää värivaihtelua voi silloin esiintyä. Tästäkö nyt on kysymys?
Meillä kävi samanlainen fiba, mutta tarkistin itse parketin ennen kuin asentaja saapui paikalle. Revin paketin auki ja silti riitti puhelinsoitto ja kaverit toivat uudet tilalle. Kyllä asiakkaan pitää voida luottaa että tuote vastaa tilausta. Joskin on erikoista ettei asentaja huomannut että nikkaroi erilaista parkettia kuin aikaisemmin… http://www.kuluttajaliitto.fi/teemat/kuluttajan_oikeudet/kuluttajakauppa/tavaran_ominaisuudet_ja_virhe