Milloin rautakaupat aloittavat hintakilpailun?

Nyt olisi hyvä aika, kun rakentaminen on taantumassa ja päivittäistavarakaupat jo hyvällä esimerkillään aloittivat terveen kilpailun laskemalla ilmoja pois hinnoistaan.

Rautakauppojen hintakilpailua esiintyy Suomessa pääasiassa muoviämpäreissä ja katuharjoissa, joita eri ketjut vuoropäivin markkinoivat paikallislehtien tarjousliitteissä muutaman euron alennuksella. Eli hyöty koskee vain sisäänvetotuotteita, joilla rakentaja saadaan hyllyjen väliin ostamaan heikosti kilpailtua kallista rakennustarviketta.

Jokin ei täsmää siinä, että rakennusalalla on hiljaista ja perusrakennustarvikkeiden hinnat eivät laske senttiäkään. Maailmalla vastaavia oireita kutsutaan kartelliksi, mutta sellaisen olemassaoloa Suomessa en voi väittää, sillä en ole taloustieteen asiantuntija.

Oman kukkaroni asiantuntija olen ja sen osaamisen perusteella annan remonttien sekä rakennusprojektien nyt odottaa kuluttajaystävällisempiä aikoja. Esimerkiksi Salon seudulla sekä monilla muilla etelän kaupunkiseuduilla uudesta omakotitalosta ei enää saa myydessä rakennuskustannuksia pois. Se on vakava signaali rakennusmateriaalien ylihinnoittelusta. Tuo elävästi mieleen 90-luvun laman, joskin silloin rautakauppatavara oli puoli-ilmaista tähän päivään verrattuna.

On hyvä muistaa että rakennusmateriaalit ostetaan pääosin lainarahalla, kun taas päivittäistavarakaupoissa suomalaiset kuluttavat etupäässä omia rahojaan. Kansa on herännyt säästämään, mutta pankeilla ei ole vastaavaa intressiä, sillä niiden tuotto vain kasvaa kuluttajahintojen ja korkojen nousua odotellessa.

 

 

Lähinnä ainakin pääkaupunkiseudulla on tonttien hinnat karanneet aivan järjettömiksi.

Lama ole vielä edes kunnolla alkanut, malttia vaan.