Milloin talon maalaus?

Niin, elikkä milloin talon ulkoverhous olisi hyvä maalata? Kun elementit tuli toukokuussa, niin kantsiiko tänä kesänä maalata ekaan kertaan? Vai pitäiskö kuivua ens kesään saakka?

En tutkimustietoja tiedä, miten kantsis,mut me ainakin maalattiin heti, kun talopaketti tuli 7/2006. Päädytkin maalasin (1 1/2 kerroksinen) lappeellaan maassa, kun eivät olleet niitä vielä asentaneet paikoilleen. Mun päällä kun ei huvittanut roikkua 7 metrin korkeudessa telineillä yhtään enempää kuin pakko…Toiseen kertaan maalataan tänä tai seuraavana kesänä. Nyt se on tietty kovempi homma toiseen kertaan, kun kaikki listatkin on paikoillaan.

Mun mielestä toukokuu(kevät) on paras kuu kun ilmankosteus on pienimmillään. Jos sul on aikaa nii maalaa eka kerta hetimmiten ja toinen ens. keväänä niin näet silloin jos puu kuivanut ja maalaamattomia rakoja tullut esiin. Uskoisin talotehtaiden tehneen sen verran kuivasta tavarasta, että ei paljoa enää kutistu. Itse kun syksyllä laitoin verhouksen, niin seuraavan vuoden toukokuussa maalattiin. Olivat alunperinkin jo pohjamaalattuja. Mutta jos jostain syystä maalaat nykyöljymaalilla, älä maalaa ainakaan kostean puun päälle. Ennenvanhaan odotettiin kaksikin vuotta, ennenkuin talo maalattiin…itse suosin nykymaaleista (jos haluaa mitä tahansa väriä) pika-tehoa, mutta kyllä punamulta olisi oikea vaihtoehto, muttakun värit on aika rajalliset…

pistä tänä vuonna pohjat (esim. joku homesuojaus) ja maalaa ensi kesänä öljymaalilla. Kestää talosi sitten kauemmin kuin maalipinta. Akryylimaalit kestää hyvin, muttei seinä.

Maalaa heti kun mahdollista, sillä puupinnan ollessa ilman maalia maalin tarttuvuus heikkenee oleellisesti ajan kuluessa. Testaa asia; maalaa toinen puolisko nyt ja toinen vaikka ensi vuonna. 10 vuoden päästä näet tuloksen; konkreettisesti siis "maalaisinko tänä vuonna puolikkaan talon huoltomaalauksen vaikka tuo toinen puoli on lähes uudenveroinen.

Se, että kosteus avaa saumoja kuivuessaan, on normaalia puun elämistä. Se on kausiluontoista ja ei vaikuta ulkonäköön tai puun kestävyyteen mitenkään. Se vaikuttaa, kuinka nopeasti maalaat.

eipä  tartte maalailla kun on vedetty maali pariin kertaan jo tehtaalla suurelementteihin.

Taitaa olla eri koulukuntia tässä. Jotain siihen seinään pitää nyt kuitenkin laittaa ennen syksyä ja talvea, joko maali tai pohjustus. Ns. dispersiomaaleista vielä se, että niiden alta ei pääse puu edes kuivumaan vaan lahoaa, etenkin jos vedät sen pintaan nyt heti. Siksi öljymaali, joka “hengittää”.