Moi,
Olen 50-luvun kerrostaloasunnossani maalaillut seiniä, ja en sitten millään saa tehtyä sellaista jälkeä että ei näkyisi raitoja. Pidän telaa samoin päin käännettynä koko ajan, en käytä kaupan halvinta telaa, pidän telan aina niin märkänä ettei tarvitse painaa. Maalaan yhden telanleveyden kerralla, ja teen tasausvedon alhaalta ylös. Sitten aloitan seuraavan vedon, niin että menee vanhan päälle parin sentin verran.
Mistä raidat johtuvat? Olen alkanut epäilemään että ne tulevat siitä, kun tasausveto menee aina muutaman sentin edellisen vedon päältä, ja näillä helteillä se on jo osittain ehtinyt kuivua, vaikka aikaa ei ole kulunut kuin minuutin verran. Voiko maali kuivua niin nopeasti, jos lämpötila on liian kuuma? Ikkunat olen kyllä pitänyt kiinni, että veto ei kuivattaisi, mutta silloin taas lämpötila nousee entisestään, joka sekin kai osaltaan kuivattaa nopeammin...
Luin jostain että tela ei saisi kulkea vanhojen vetojen päältä, mutta seinäänhän jää pakosti kohtia jossa maalia on ohuemmin, jos vedot eivät yhtään saa mennä päällekkäin.
Kannattaisikohan maalata viimeisen kerroksen syssymmällä, kun lämpötilat ovat suotuisammat? Raidat eivät näy kuin yhdessä seinässä, johon luonnonvalo osuu pienestä kulmasta.