Mistä mitta otetaan?

Heips, on tarkoitus rakentaa pieni vaja pihaamme jossa säilyttäisin esim. lumilinkoa ja ruohonleikkuria ym. puutarha ja piha työkaluja.
Suunnittelen sen noin 6 neliön kokoiseksi koska tällä alueella missä asun (Joensuu) sellaisen saa tietojeni mukaan rakentaa ilman minkäänlaisia lupia. Valvoja on kertonut näin puhelimessa.(teen siitä siirrettävän version)
Mutta kysyisinkin että mistä kohtaa mitat otetaan mitattaessa lopullista neliö määrää? (ettei neliöt ylity vahingossakaan)
Jos laitan vajaan nurkkalaudat niinkuin on talossakin. Mitataanko nurkkalautojen ulkopinnasta vai verhouslaudan pinnasta vai rungosta?? (kakkosnelos runko tulossa)
Vai peräti katon eli räystään reunoista??
Ja voiko näitä vajoja rakentaa kuinka monta? Toista samanlaista ajattelin puuvajaksi.
Ajattelin rakentaa vajan myös yhtälaisen näköiseksi muiden pihan rakennusten kanssa. (jätekatos,autokatos/varasto ja itse päärakennus), mielestäni nämä sopii hyvin kokonaisuuteen.
Sen verran olen keskustellut jo naapureiden kanssa että he hyväksyvät suunnitelman erittäin mielellään,koska näin ollen saisin purkaa vanhat jo ikänsä (n.50 vuotta) eläneet pienet vajat pois,
joka kaunistaisi vain pihapiiriä.

Tee siitä niin iso kun tarvitset ja sitten sovitaan, että se on noin 6 neliömetriä.

Joo,mä teen näin,kiitos asiallisesta vastauksesta,asia selvis harvinaisen hyvin.(ohh-hoijaa)

Kannattaisi mennä käymään rakennusvalvontaan, puhelimessa annettu neuvo voi muuttua. Siellä selviää myös miten se ala lasketaan.