Elikkäs suunnitteilla talo...paketti ratkaisuna. Koko 160 asuinneliötä: pakettiin kuuluu asennus, ulkoavalmiiksi: Lisäksi mukaan tarvikkeina saunalauteet, kattotiilet, väliseinät +ovet, kattopaneelit ja listat sekä puhallusvilla asennettuna. Eli "talo" on ulkoa valmis, vain tiilikate puuttuu (räystäät asennettuna) samoin jiirit ja kattolyhdyt sekä ulkoverhous. hinta n. 95000€
Itse ajattelin tehdä talkoolaisten avustuksella sisältä lähes kaiken. Nyt siis kysynkin onko kustannusarvioni aivan päin peetä:
Perustukset ja maatyöt: n. 8000€ (tuttu kaivurimies naapurista, omat maansiirtokoneet soran yms ajoon---> laatanvalu pumppuautolla n.1500€+anturan tarvikkeet ja valu 2000€, harkot 2000€? +muut materiaalit ja työt 2500€)
Keittiö ja kiintokalusteet (vaatekaapit): 17000€ (sis. keittiökoneet)
WC:t 2kpl: n. 1700€ (istuimet 1000€ hanat 300 € ja lavuaarit 400€ paesutilojen hanat 250€)
Lämmtysjärjestelmä: 5500€ (vesikiertoinen lattialäm. 3000€ kattila1500€ työt 1000€)
Takka asennettuna: 6000€
valaistus: 3000€
Sähkötyöt: 10000€
Liittymät: 7000€
Jätevesijärjestelmät ja viemäröinti: 5000€
Pinnat: 5500€ (kivipinnat 3000€ laminaatit 1000€ tapetit 1500€)
sisusta siis yhteensä n. 65500€
Pihaa ei ole laskettu mukaan, koska se tehdään itse lähes kokonaan omista tarpeista.
Kok. kustannukset: paketti 95000 + sisusta 65500=160500€
Onko jotain jäänyt pois ja mitä on jäänyt pois??? Onko kustannus arviot aivan päin peetä?
Pikaisesti vilkaistuna, ynnäile vielä lisää. perustuksista ja alapohjasta puuttuu ainakin eristeet, salaojat, niiden kaivot yms.
Talo kaivannee myös ilmanvaihtoa eikä painevesikään ole pahitteeksi.
Nuo nyt alkuun. Netissähän on valmiitakin suuntaa antavia laskureita, tarkimman toki saat, kun lasket kaiken mitä taloon tulee. Määrät ja sitten etsit hinnan. Näin nettiaikana, ei kovinkaan iso homma. Toki pitää tietää/ottaa selvää, mitä sinne tulee…
Veikkaan, että tuo arvio kuitenkin paukkuu yli aika huolella (joskaan ei välttämäti tolkuttomasti). Neliöhinta on liian alhainen.
N. 200000 € alkaa olla realismia.
Jos lasket karkeasti tarvikkeet 1000 €/ asuinm2 + tontti+työt.
Saakos kysyä, että mikä talopaketti on kyseessä?
Huomaan, että työmaan käyttökustannuksia ei juurikaan ole huomioitu.
Jos et jo valmiiksi omista suunnatonta työkalu arsenaalia, niin sitten kun talo valmistuu, omistat. Ellet sitten aio vuokrata kaikkea, joka tosin maksaa monesti enemmän kuin jos ostaisi omaksi.
Mitenkäs kattoturvatuotteet kuten lumiesteet, kattosillat ja tikkaat.
Ikkuna ja kynnyspellit sekä piipun pellitys.
Kaikenlaisiin tasotteisiin, ruuveihin, nauloihin, saumanauhoihin, uretaaniin yms. yms… tuntuu menevän tuhottomasti rahaa.
Kaiken muun lisäksi itselläni tuntuu menevän keskimäärin noin kymppi päivässä (en tietenkään käy joka päivä) kaikkeen määrittelemättömään pikkuhilpukkaan.
Kyseessä siis Kannustalon malli. Työkaluja on jo melkoinen valikoima…Kattoturvatuotteet teen itse omalla pajalla…ilmanvaihto tosiaan unohtui…samoin jotkin vesiputkihommat…salaojat teetän alan ammattilaisilla (tuttu mies samoilta nurkilta…asevelihintaan…)
Eristeet tuskin maltaita maksaa…osin jo laskettu mukaan
Edelle mainittujen lisäksi; Sähköihinkin voi enempi tuhraantua rahaa. Löytyykö kaikki talon rakentamiseen tarvittavat työkalut/välineet valmiina? Jos ei, niin kannattaa huomioida hankinta/vuokraus kulut. Kannattaa niihin pihoihinkin jokunen euro laskea. Nurmikon siemeniä ei kaikilla ole omasta takaa, mullat ja kiviainekset toki voi olla. Kasvit, puut, pensaat, aita? Pihavalaistuksen olit ilmeisesti jo tuohon laskenut. Itse hankin myös ruohonleikkurin + muuta pihan hoitokalustoa samalla lainarahalla. Niitäkin kun kertyy jonkinmoinen läjä, joita kaipaa melko pian ja hankala ainakaan omasta pienestä tilistä nyhjästä muiden juoksevien kulujen päälle.
Kyllähän tuolla ilmoittamallasi budjetilla talon pystyy rakentamaan, mutta kun katsoo tiettyjä budjetointejasi, niin huomaa. että talosi varustelusta tulee vähintäänkin keskitasoa ja yleensä se linja on ja kannattaa olla joka asiassa lähes samaa tasoa kautta linjan. Oishan se hassua jos miljoonan euron talon pihassa ainoana autona olisi vanha lada. Tarkoitan sitä, että jos moneen asiaan panostaa hyvin, niin on typerää yrittää tinkiä sitten tietyissä asioissa säästöt tehden sutta ja sekundaa. Eli ennemmin tekee sitten kerralla koko projketin keskitasoa halvemmilla ratkaisuilla (järkeä käyttäen) Mikäli tarkoitus on saada "todella edullinen" talo.
Milestäni 1000€/m2 on tänäpäivänä aika edullinen talo. Aika pitkälti noi keskihinnat liikkuu 1000-2000€/m2 välillä joihin vaikuttaa sitten paikkakunta, perustus, työn teettämisen määrä, talon malli, varustetaso, lämmitysmuoto, yms..
"Eristeet tuskin maltaita maksaa.."
Ei, kyllä niitä ihan rahalla saa.. Kyllä niihinkin ihan huomioitava summa kuitenkin katoaa.
Tuossa tonnissa on tarvikkeet, talopaketti ym… Pitää vielä lisätä tontti,työt,liittymät.
Jos tuohon hintaan saat tehtyä niin onnea ja sitten voit kertoa muille miten siinä onnistuit.
Vähintään 200 000 ja veikkaan ylikin tulee olemaan hinta.
Olen monesti laskeskellut, että kustannukset tullee olemaan tuota luokkaa maksimissaan +10000€. En voi ihan oikeasti ymmärtää miksi ja miten saadaan 160 neliöinen talo maksamaan 200000-250000 euroa…? Mihin se raha katoaa? Eikö kukaan osaa tehdä sisustusjuttuja itse?
Eihän tarvikkeet maksa oikeastikaan niiiiin paljoa, että se nostaisi kustannuksia noin…ja tietty omia kustannuksia laskee se että itellä on maansiirtokalustoa jo omasta takaa…samoin välineitä…mm. isot kompurat, naulapyssyt, jiirisirkkelit, tarkkuussirkkelit jne. jne…ja täällä meitin suunnalla pihaantuotu hieta kuorma n. 12 mottia 180 €…maximissaan…
todellisuudessa monet tietekin ajattelevat, että “tehtiin paljon itse”, vaikka todellisuudessa “itse tehtyä” ei ole paljon mitään…olenko väärässä…? Tonttia ei tietty tuossa ole mukana…se on illllmainen 23000 neliön…just 23000 neliön eli 2,3 hehtaarin tontti…lakiaa maisemaa…omasta takaa…
ihan olisi kiva saada lukuja, mihin se raha katoaa…ehkä sitten putoan takas maanpinnalle, jatajuan todellisuuden…eli laittakaa lukuja niin kiitän ja kumarran…kiitos.
Itse tehtiin pääosin appiukkoa apumiehenä käyttäen ja itse kirvesmiehenä ollen 156m2 bruttoalaltaan oleva tupa yläkertavarauksella. Samaan syssyyn lyötiin 78m2 talli/katosrakennus josta lämmintä 56m2 bruttoalaltaan. Joka tikku itse tehden.
-Tontti kaupunkialueelta 1131m2 22620€
-Liittymät vesi,sähkö,lämpö,puhelin ja ktv n.6200€
Jätevesijärjestelmästä päätelleen teet kunnallistekniikan ulottumattomiin, minulla oma tontti kaupunkialueella kaikilla mahdollisilla liittymillä.
-Lämmitysjärjestelmä vaihdin ja työt n. 7000€ sisälsi tosin käyttöveden kytkennän myös hanoille asti.
-Vesikalusteet n. 4000€ (kaksi wc:tä, ph, khh, keittiö, kuraeteinen ja vesipostit) sis. vesijohdot, hanakulmat yms. seiniin upotettavat.
-Viemäröinteihin meni n.3000€ johtuen kahdesta kurasyöpöstä n.900€
-Warmia lattialämmitys 3200€
-Sadevesi ja salaojatarvikkeet n. 1000€
-Viemärikanaalin louhinta n. 3500€
-Ilmanvaihto itsetehden pl. säätö 6000€
-Talliin (ilmeisesti et tekemässä) upposi lämpökanaalineen ja
lämmityksineen n.5000€ lisää. (lattialämmitys, ecoflex quattro -putki vedelle ja lämmölle ja käyttövesi)
Kaikki LVI-tarvikkeet vesijohdoista viemäriputkiin hain lvi-suunnittelijani kautta suoraan tukkuliikkeesta, pl. lämmönvaihtimen
kytkennässä tarvitut kilkkeet.
Lisäksi näiden hautaaminen pihaan asianmukaisilla kalliomurskeilla/hiekalla vei useamman kasettikuorman,
aivan kahdella kipillä ei montut täyttyneet.
-Kasettikuorma pyöreästi 350€ vähän tavarasta riippuen.
-Tuttu Koneurakoitsija otti n.3500€ johon sisältyi täyttömaiden ajoa ja
80tuntia kaivuutöitä
-Sähköt teki tuttu sähkömies, n. 10000€ meni sähköurakkaan joten siinäkin kannattaa varautua. Lamput yms. maksavat yllättävän paljon varsinkin jos vain se tietty kelpaa. Kaikki vedot putkitettuina.
Talopaketista en osaa sanoa koska itse tein pitkästä tavarasta tuvan ja tallin, mitä kaikkea sisäpinnoista jää uupumaan.
Tässä vähän omia:
-Takkaleivinuuni ja schiedel kahdella hormilla 6200€
-Väliseinät 2600 kivi- ja puurakenteiset
-Sisäpinnat n. 7000€
-Kalusteet puustelli (khh,keittiö + koneet ja wc) 17400€
Perustukseen meni loppujen lopuksi 8400€ routaeristeineen ja maanrakennukseen 12000€, Nuo sisältävät
aivan kaiken jopa yllämainitut louhinnat ja kaivuutyöt.
Alapohjaan kannattaa varautua tuplaamalla tuo hinta, koska pelkkä pumppuvalettu laatta maksoi omalla kohdallani 2300€ ja valumies päälle.
Itse olin lapio/korkomiehenä apuna. Hyvä valumies säästi tasoitteissa sen verran ettei kaatoja tarvinnut korjailla kuin saunaan. Khh, ph, kuraeteinen, tekninentila ja wc onnistuivat täysin eli kunnollisilla kaadoilla ja oikeaan paikkaan.
Siinä vähän osviittaa kustannuksista, aika tarkkaan nyt on mennyt se 200 000€ josta voi vähentään tontin. Toki oma tupa tuli tehtyä vielä paksummilla eristeillä, alapohja 200mm, seinät 300mm, yläpohja 600mm.
Lasit kahdella lämpölasielementillä, ovet matalaenergia tasoa.
Eli kyllä sitä rahaa katoaa vaikka itse tehdäänkin. Aika paljon nuo sisäpinnat riippuvat kuinka se rouva siellä laatta/tapettikaupassa päättää. Sisäpintoihin saa menemään ihan niin paljon kuin vain haluaa ja ne tehdään siinävaiheessa kun sitä rahaa on mennyt jo tosi iso osa budjetista. Meillä mennyt n. 60000€ kun kivijalka ja alapohja vasta valmiina.
Se raha katoaa ennen rakentamista ja rakentamisen aikana tehtyihin ratkaisuihin. Mainitsit, ettei nuo eristeet paljoa maksa… Ei, jos niitä ei paljoa laita, mutta siitä maksaa sitten jälkikäteen. Mutta kyllä niille vaan hintaa kertyy. Joku mainitsikin jo asiasta, mutta jos haluat halvalla, niin siinä kannattaa pitää tiukka linja läpi projektin.
Kaveri, joka sai juuri talonsa asuttavaksi, on tällä hetkellä n. 1000€/m2 hinnassa. Kivitalo, 200m2. Mutta vähintään 15-20t€ vielä menee. Mutta tuossa on sitten todella paljon omaa työtä.
Täältä käsin on vaikea arvioida, miten paljon loppujen lopuksi teet itse, kun se ei monelta onnistu oman itsensä kohdaltakaan. Ja luultavimmin ketään ei kiinnosta laskea kovin tarkkoja lukuja huvikseen, koska siinä nyt vaan on jonkin verran työtä. Ja pohjatiedoilla, 160m2, se ei kovin hyvin onnistuisi.
Mutta, rakenna talo, niin saat selville täsmällisen neliöhinnan.
Jos kyseessä on Kannus-paketti ja hinta tuo, niin kysy samalla sisällöllä muilta valmistajilta ja säästät 10- 30 ke.
Tuntuu noita yllätyksiä tulevan aina noihin kustannusarvioihin, voi se olla myös alaspäin. Netissä olevat laskurit ovat aika hyviä suunnan antajia. Turha yrittää lähteä niiden antamaa budjettia kovin alittamaan. Mutta uskon että tuolla budjetilla joku tekee tuon mainitsemasi talon. Näkyy olevan, että jokaista rakennusta pitää tarkastella yksittäin, koska resurssit ja lähtökohdat rakentajilla on niin erilaisia.
Kannattaa miettiä tarkoin harkitsemaasi talopakettia, onko kaikki siinä nyt sellaista mitä toivot. Kun tilaus on vahvistettu allekirjoituksella, kaikki maksaa sen jälkeen erikseen. Omassa meneillään olevassa taloprojektissamme olisimme halunneet ovet portaat yläkertaan valkolakattuina. Tästä olisi tullut 2500€ lisälaskua. Tuntuu aika kohtuuttomalle, kun tuo on jo puolet jätejärjestelmän hinnasta. Eli valkolakkaa ei sitten tule tehtaalta päin. Meille tuli myös jonkinlaisia lisäkustannuksia pakettiin, kun kunnan rakennusvalvontaviranomainen vaati pakettiin rakenteellisia muutoksia ja nimi oli jo paperissa… Näistä onneksi osa meni talotoimittajan piikkiin.