Mites muilla oman työn osuus?!

Kuinka paljon olette saaneet itse tehtyä ja mitä arvioitte säästöksi? Tuntuu, että ei se lähes jokaisen rakentajan haaveilema oman työn osuus kovin helpolla tule, kun pitää töissä käydä ja perhettäkin on. Useamman illan ja viikonlopun raatamisputki rupeaa verottamaan keskittymiskykyä pahasti ja univelkaakin on liikaa. Lisäksi ensikertalaisella menee miettimiseen ja suunnitteluun tolkuttomasti aikaa (mutta tulee kyllä sitten hyvin tehtyäkin, mitä ei voi aina ns. ammattilaisten tekemisistä sanoa - kun tekee itselle, niin tekee hyvin).

Motivaatio kärsii, kun suuri osa omasta työstä menee lisäksi ns. ammattilaisten mokien paikkaamiseen (esim. betonirungon sisältä ennen valua unohtuneet sähkövedot yms.). Mutta onneksi kohta päästään sisähommiin, niin se on taas vaihtelua, kun tulee erilaista tekemistä.

En voi muuta kuin ihmetellä ja ihailla niiden henkilöiden sisukkuutta ja voimia, jotka ovat työn ohella rakentaneet talonsa kokonaan itse. Meillä jo ns. apu- ja täydentävissä hommissakin on tekemistä, kun tuppaantuvat kaikki aina kasaantumaan samaan aikaan. Peltitöitäkin pitäisi kilpailuttaa, kun vaan ehtisi...

Pidä aina viikonlopusta sunnuntai vapaata rakentamiselta ja käytä tämä aika univelkojen maksuun ja akkujen lataukseen, sekä ajan antamiseen perheellesi ja muista älä mene koko päivänä raksalle!

Näin meidän perheessä rakennetaan ja voin sanoa että on lähes kuninkaallista sunnuntaina nukkua niin pitkään kuin nukuttaa... jaksaa taas motivoituneempana maanantaina töitten jälkeen pakertaa raksalla!

Tässä vinkkejä jaksamiseen ja motivaatio ongelmiin, sitten varsinaiseen aiheeseen.

Me laskettiin omalle työlle n. 10000 e ja siinä ollaan onnistuttu, kohta muutetaan. kaiken maailman tavaran kantamiset esim. tiilet muurarin viereen aamuksi valmiiksi, tasotehommat, maalaushommat, siivous, kaluste asennukset... muutama tunti illassa ja perjantai ehtoona ja lauantaina aina rykästy, kun sunnuntai on vapaapäivä.  Tarvittaessa ollaan saatu aina joku talkoolainen jelppimään, kun on ollut tiukka paikka ja välillä muutenkin.

Säästöä ~25000e, oman työnosuus 95% (itse myös LVI ja sähkö…paitsi kytkennät) ja ulkovuori talkoilla. Sokkelissa olisi voinut säästää vielä pari tonnia, jos olisi itse tehnyt, samoin liipparissa sen 450e. Koneita ei myöskään ollut itsellä, eikä tutuilla, eli kaivinkonetöissä olisi voinut nipistää varmaan lähemmäs 2000 euroa (piha mukaan luettuna), jos olis tehny lapiolla

Itse en ole omille töille laskenut kustannuksia, kuinka paljon säästöä on tullut, mutta itse teetätin laatat, perustuksien muuramisen, harkkoseinät ( pesuhuone ) ulkopuolisilla, loput itse. Mutta otin virkavapaata omasta duunista koska en jaksanut ns. iltätöinä tehdä moista urakkaa. Kuoppaa alettiin kaivamaan toukokuussa -05 ja muutimme helmikuussa -06.  138m2 asuinpinta-ala. Joka tapauksessa oli halvempaa ottaa virkavapaata ja tehdä itse kuin teetättää ulkopuolisilla+ “saihan omannäköisen torpan”

ois mukava tietää kustannusarvio kun panette noita oman työn osuuksia.Taloja on niin monen hintaisija ja kokoisia.

Meitä kanssa harmittaa sama seikka mitä Tuumasta toimeenkin sanoi. Siitä vähäisestä ajasta, mitä omien varsinaisten töiden jälkeen rakennuksella kerkiää olemaan, niin joutuu korjailemaan myös ns. ammattilaisten jälkiä. En ole nyt pitänyt tarkkaa kirjaa, mutta on niihin muutama päivä varmaan yhteensä mennyt. Voisi senkin ajan käyttää siihen mihin on itsensä "budjetoinnut"!

Ei mekään olla laskettu mitään hintaa omalle työlle, tehdään vaan niin paljon itse kuin keritään, osataan ja jaksetaan!

Piikatti kiteyttää olennaisen; Älyttömällä hosumisella ja stressaamisella saatetaan itseasiassa aiheuttaa suurempia henkisiä vaurioita kuin rakenteelliset (talo) virheet ja huolimattomuudet koskaan pystyisivät johdannaisina aiheuttamaankaan. Koska nykyään on äärimmäinen mukavuuden ihannointi vallalla, selviää monille vasta liian myöhään se tosiasia, ettei heistä ole "likaisen työn tekijöiksi"!

Minä sen sijaan puolustelen näillä kommenteillani akateemista hitauttani säälittävällä vimmalla!

Silti- olen melkein onnellinen mies...ja se riittää...toistaiseksi!

V.T. Säälihän, varsinkin itsesääli,  on sairautta. Yritäpä päästä siitäkin.

Monta, mikä iloinen jälleentapaaminen, the truth is somewhere over there…joskus ihan silmiesi edessä, rivien välissä.

Veljeni rakensi talon 137 m2.

Jukka talopaketti. Valmistui noin 1,5 vuotta sitten.

Talo tuli maksamaan noin 1000€/m2, eli 140t€. Siinä ei ole tontin osuutta.

Kirvesmiehen osuus oli noin 16t€. Sähkötyöt teki tuttava ilmaiseksi.

Rakennustarvikkeiden hinta on noussut kyseisestä ajasta noin 10%.

Veljeni teki itse niin paljon kuin ehti. Hänellä oli erittäi hyvä kirvesmies.

Ihmettelen miksi ihmiset eivät kerro rakentamansa talon kokoa ja toteutuneita kustannuksia kyselijöille.

Itse tein laajennusosan noin 3 vuotta sitten ja sekin tuli maksamaan noin 1000€/m2.

Halvemmalla tuskin voi rakentaa kuin esittämäni hinnat.

Me  on yritetty tehdä tosi paljon itse siis tähän asti. Eli perustukset ja runko pystytyksen jälkeen kaikki muut paitsi sähköt ja tuntuu, että ei edes pankissa tehty kustannusarvio pidä. Ihan oikeesti ei tiedetä mitä tehdään väärin tavaraa hankitaan edullisesti ja työkalut omasta takaa. Talo on pieni asuinneliötä 130. ainut konkreettinen säästö voidaan katsoa siten, että yksi pyytämäni tarjous perustustöistä oli 9500 euroa ja koska teimme ne itse niin voidaanko siis ajatella että me olemme säästäneet ton 9500? Pankin kustannusarvion mukaan meidän oman työnosuus olisi 45000 euroa ja taitaapi olla puppua.

Kyllä ensikertalaisen tavis-rakentajan parasta arvioida oman työn osuudeksi lähes 0 eur, maksimi 10 000 eur. Valtaosa ajasta menee kaikenlaiseen selvittelyyn, tavaroiden hakuun, järjestelyyn, siivoukseen etc. Jos siinä sitten illan aikana saat väkerrettyä kieli keskellä suuta yhteen huoneeseen parille seinälle kipsilevyt, niin "ammattimies" olisi tehnyt samassa ajassa kaksi huonetta. Onko säästösi siis yhdeltä illalta "ammattimiehen" palkkaosuus vai oma työaikasi 5 euron tuntipalkalla - vai jotain siltä väliltä. Työnlaatuun en ota kantaa.

Mitä meidän perhe sitten on säästänyt: Säästimme n 230 000 eur, kaikki omasta ja vaimoni palkasta - ei lottovoittoa eikä ennakkoperintöä  Noh, oli siinä pieni myyntivoitto vanhasta asunnosta - toisaalta, onhan sekin tavallaan säästöä...

Meille OP:n laskuri antoi oman työn osuudeksi muistaakseni 45.000 euroa, kun ruksattiin, että tehdään sisätyöt osittain itse (ehditään tekemään aika pieni osa), pihatyöt itse ja projektinjohto itsellä. Jokainen tajuaa, etteivät työtä tekevät pienten lasten vanhemmat voi mitenkään tehdä muiden velvoitteiden ohella tuon summan edellyttämää työtuntimäärää vuoden-puolentoista aikana. Ollaan tosin runkovaiheessakin tehty välihommia, mutta en usko, että niille älyttömiä voi laskea. Onpahan kuitenkin jokainen tunti edes vähän kotiin päin.

Meillä rakennetaan itse pitkästä tavarasta. Ostotyötä on kaivuri ja rappari sekä lämmityskattilan säätö. Kaikki muu on omaa työtä. Ja työn ohessa tehdään. Ihan hyvin sitä ehtii, omissä töissä 7-15. Raksalla kl16-23 ja lisäksi viikonloppuisin 12+12 tuntia.
Viikossa tulee työtunteja melkein 60. Eli kyllä sitä saman verran saa aikaan kuin ammattilainen 40 viikkotunnissaan. Meillä kun ei kamalasti kahvitella ja lorvita.

Ja aika suuret säästöt tulee myös siitä että esim. telineiksi käypi styroxpaalit eikä tarvihe kalliita vuokratelineitä pidellä. Tavaroita voi tilata silloin kun niitä edullisimmin saa, kuten myös esim pumppuautot sun muut, ei ole kiinni virka-ajoissa tai niissä työajoissa jolloin urakoitsija suostuu töitä tekemään.

Kyllä sitä vuodessa ihan hyvän säästön saapi aikaan jos haluaa itselleen laskeskella, me ei kyllä aiota laskea, ilokseen sitä rakentaa, kun muutoin on konttorityössä.

3 kk on tehty, vielä kun jaksaa 1 kuukauden niin olisi vesikatto ja ikkunat valmiina. Sitten pidetään kuukauden loma pois raksalta ja jatketaan sisuksia uudella innolla. Aikataulua ei ole mutta alitajuisesti haaveillaan juhannuksesta uudessa kodissa. Kesälomista suurin osa on pitämättä, koska liian rankkaa on tehdä viikkotolkulla 12-14 tuntisia päiviä raksalla, mutta ei sieltä malta olla poiskaan, parhaiten saa tulosta kun pitää yksittäisi vapaapäiviä=pitkiä raksapäiviä työviikkojen keskellä.

Meillä hämää tämä nimimerkki sen verran et itse olen kyllä ihan eka kertaa asialla kun taas mieheni on rakennuksella myös päivisin ja sitten illat rakennellaan omaa. Tosiasiahan silloin on että illassa ehtii tehdä noin 4 tuntia ja viikkonloput ei tulisi minulle mieleenkään olettaa että mieheni tekisi raksahommia 16 tuntia päivässä ei sitä pitkälle kenenkään terveys kestä. Hommat kuitenkin etenevät joka päivä ja se on pääasia. Muuttamaan toivottavasti mekin päästään juhannukseen mennessä.

Kolme vuotta omaa panosta suunnitteluun + kolme vuotta omaa panosta rakentamiseen … kohta jo muutetaan.
OP Kustannusarvio 380t€
OP:n laskurin sanoma oman työn osuus >60t€
Kulunkit tähän asti: kaikki on män
säästöjä&aikaisempaa varallisuutta: 0€
Velkaa: 130t
Nettotienestit raksan aikana: 130t

Sis siis tontin & kaivut & pihamullan & asumisvuokrat & ruuat & …

Eli mitäs arvaisi sanoa oman työn osuudeksi?
Miten sen edes laskisi?

Musta tuntuu että hyödyn itse tekemällä loppuviimein 150tonnia velassa mitattuna ja pitkän ajan kuluessa se on korkoineen hemmetin iso läjä rahaa?