Remontoidussa mummonmökissäni on hiiriä vakiasukkaina, sekä vintillä että valitettavasti myös asuintiloissa. Pidän mökissä talvella peruslämpöä päällä.
Yhteiselolle on tultava useastakin syystä pian loppu, mutta en halua laittaa mökkiin myrkkyä tai loukkuja. Tietääkö kukaan humaania keinoa karkottaa hiiret vanhasta rakennuksesta pysyvästi? Olen kokeillut sähköisiä karkottimia, mutta ei tunnu toimivan; tosin olen käyttänyt vain yhtä koko mökissä - auttaisiko, jos laittaisi karkottimen kumpaankin huoneeseen ja myös kylmälle vintille?
Kyllä ne halvemmatkin tepsii mutta niitä täytyy olla useampi. Meille riitti talliin 2 kpl 5 euron karkottimia. Toinen juttu on myös se että niitä täytyy liikuttaa paikasta toiseen silloin tällöin. Hiiret tottuu niihin.
Ei kyllä juhli meilläkään hiiret. Myrkkyä ja satimia vaan ja nirri pois mokomilta tuholaisilta. Talon välikatolle laitoin 4 kpl kannellista litran jätskipurkkia joissa kannessa n. 2-3 cm reikä. Ja myrkkyä pari sataa grammaa per ansa. Kyllä loppui bileet…
Kotihiiri on se rotu joka nurkissa pyörii. On sellanen laji joka ei pärjää muualla kun talojen rakenteissa ja välittömässä läheisyydessä. Siksi ne tuhotaankin jotta rauhaan jättäisivät. Mikäli se olis joku toinen esim. peltohiiri niin taistelu olis aivan turvaa ja loputonta. Kill kill!
Kokemuksesta voin sanoa että vintille ei ainakaan myrkkyä kannata laittaa niin että hiiret pääsevät vapaasti kuolemaan, haisee tosi pahalle se hiiren raato ja haju tulee sisälle. Jouduin purkamaan villoitusta aika paljon ennenkuin hajun aiheuttaja löytyi.
Harvoin ne hiiret myrkkyä syötyään kyllä sinne katolle jäävät. Se kun tuppaa kuivattamaan ne örkit sisältä päin jollonka ne lähtevät vettä etsimään ja yleensä tulevat pois sieltä.
Ja tohon loukku -hommaan niin mihin ihmeeseen se sitten tyhjennetään? Siihen pihallekko vaiko kuskaatko ne parin kilsan päähän muiden riesaksi…!!!
meillä mökillä 8 v toiminut menetelmä on halpa ja yksinkertainen. (humaanisuudesta en tiedä…)
osat: 1 kpl melassisiirappisanko
asennus: maahan kuoppa, sanko kuoppaan ja maan tasaus reunojen tasalle.
käyttöönotto: pala makkaraa sankoon ja thats it…
toimintaperiaate: hiiri 1 tulee ja syö makkaran, hiiri 2 tulee ja syö kuolleen hiiri 1.sen, hiiri 3 tulee ja syö kuolleen hiiri 2.sen, jne.
meillä mökki harkkotolppien varassa ja sanko haudattuna mökin alle.
ei ole ollut hajuhaittoja, sillä silloin jos toiminta pysähtyy niin tod. näk. hiiret on lähi ympäristössä ainakin hetkellisesti loppu ja se viimeinenkin on aikasta kuivaa sorttia ja vieläpä hyvin ilmastoidussa tilassa…
ja kun niitä herttaisia pikkuotuksia taas ilmestyy niin pala makkaraa taas "koneeseen"
japi hyvä perustelisitko tuota. Siinä olet oikeassa, että päästäiset ja joku muukin (?) hiirulainen ovat rauhoitettuja. Riittäisikö siinä kyltti "Päästäiset! Pääsynne koneeseen kielletty! En vastaa, jos Teille sattuu jotakin sairautta tmv!"
Montalle perustelu: Suomessa on kaikille rauhoitetuille eläimille määrätty käypä hinta, minkä sen surmaaja joutuu maksamaan. Esim laulujoutsenen surmaaja joutuu maksamaan yli 2000,oo. Myös muille kuin rauhoitetuille lajeille on hintansa, mikäli ne tapetaan väärään aikaan vuodesta. Maksu määrätään aivan varmasti, mikäli surmaaminen on ollut tahallista tai jos se on tuottamuksellista ja ennakoitavissa olevaa. En minäkään tätä ihan täysjärkisenä touhuna kaikilta osin aina pidä.
Sakot taas tulee siitä, että eläin on kuollut itsekseen ansaan. Tämä pätee myös ns. haitta- tai metsästettäviin lajeihin. Loukkupyynnissähän Suomessa ei saa käyttää kuin heti tappavia loukkuja, tai mikäli pyydys on ansatyyppinen, niin se on koettava riitävän usein. Kesäkuumalla ja pakkasilla ei riitä kerran päivässä.
Sakkoa tulee siis eläinrääkkäyksestä, ja tämä taas on minustakin aivan oikein.
tämä keskustelu tuntuu menevän amerikan meiningiksi, eli teet mitä vaan niin aina teet väärin jotain kohtaan…
onneksi on vielä semmoisia ihmisiä kuin tuo japi, koko maailman omatunto… kyllä maailma nyt pelastuu…
toisaalta muutama kymppi siitä etteivät ne pirulaiset enää pasko petivaatteita ja pilaa ruokatarvikkeita saati aiheuta mitä lie myyräkuumetta on mielestäni ihan kohtuullinen korvaus…
Kiitos japi!
ps. enkä todellakaan aio kaivaa sitä ämpäriä ylös…
“Olet ilmeisesti käynyt meillä kun olet noin varma??!!!
tosin olet ennenkin heittänyt “tietoja” joita et ole sittemmin “ehtinyt” perustelemaan pyynnöistä huolimatta…
virallisesta totuudesta en tiedä, mutta syöhän ihminenkin ihmistä oikein nälissään…
ja usko pois kyllä ne ovat juurikin peltohiiriä ja päästäisiä”
MITÄ sä nyt lässytät täällä!!!?? Ja mitä mä olen jättänyt perustelematta? !!
Kannattaa hieman perustella ennen kun alkaa aukomaan sitä päätään. Kyllä mun ego ja perse kestää rehellisen ja oikeutetun negatiivisen kritiikin mikäli siihen on aihetta.
Ja sinäkö olet sen ämpäris vierellä päivystänyt että päästäinen menee rysään jonka hiiri syö ja jonka taas päästäinen syö…? Jo on julma maailma…
On se muutama kymppi ihan kohtuullinen korvaus, mutta!
Suomen lait on tehty sitä varten, että me jokainen pyrimme niitä noudattamaan. Se pidätkö Sinä tai pidänkö minä lakia järkevänä ei saa vaikuttaa asiaan. Tärkein syy tähän on ainakin minulla kasvatuksellinen vaikutus. Olen aina pyrkinyt opettamaan lapsilleni ja nyt jo pienille lastenlapsillenikin lakien ja yhdessä sovittujen pelisääntöjen noudattamisen tärkeyttä. Jos minä omalla esimerkilläni näytän, että noudatan vain niitä lakeja, joita itse kannatan, ei minulla ole myöskään oikeutta paheksua muidenkaan lainrikkomisia, oli se sitten näpistyksiä, pientä ilkivaltaa tai vakavampaa.
Ei sinun tarvitsekaan kaivaa sitä ämpäriä ylös, kunhan vain koet satimesi riittävän usein. Olen aina koettanut jälkipolville korostaa sitä, että turhaa tuskaa ei saa tuottaa millekään eläimelle -ei edes kärpäselle. Jos siis tapetaan, niin sitten tapetaan. Minusta on aivan samanarvoista jätetäänkö marsu tai koira tai hiiri kitumaan ilman ruokaa ja juomaa. Teko on aina yhtä julma, ja kuvastaa tekijän mielenlaatua yleisemminkin. Kaltaisesi esimerkkii antaa selityksen sille, mistä tulee esim. siilillä jalkapalloa pelaavat lapset.
Selvennykseksi: Kalastan ja metsästän, eli hyväksyn siis eläinten tappamisen, mutta vain siinä mitassa mitä itse tai läheisemme syövät, en siis tappamista tappamisen vuoksi. Pyydystän myös hiiriä loukulla, mutta niihin loukkuihin ei päästäiset mene, sillä nehän ovat pieniä petoeläimiä.
Samoilla linjoilla ollaan japi… siis erähenkinen myös… mutta tässä kohtaa voittaa selkeesti mukavuus ja koska kyseessä on lähinnä viikonloppukäytössä oleva mökki, niin ei tulis siis mieleenkään kaivaa sitä pönttöä poissaoloajaksi pois… ja jos näissä jutuissa lähtee provosoimaan niin on syytä varautua provosoitumaan… riippuen tietty vastapuolesta… Toisaalta uskonkin että omat teot toisaalla tasapainottavat paheksuttavia ratkaisujani, sillä maailmassa riittää mielestäni suurempiakin epäkohtia…
Ja palautetaan tuolle vasaran pitelijälle mieleen… kyseessä oli aikoinaan mm. keskustelu varaajan koosta johon kirjoitti (vastaamatta kysymykseen) asian vierestä: …poistoilmalämpöpumpussa ei ole lämmitysteknisesti mitään järkeä. Sitäpaitti ne on lähes aina susia. Kannattaa investoida kokonaisvaltaiseen lämmitysjärjestelmään eli maalämpöön tahi vesi -ilpoon. Siinä joutaa lyhentämään talon velkaaakin…
tähän kyseltiin perusteluja useampaankin otteeseen… vaan ei koskaan ilmestynyt…
Keskustelu lienee rauennut, mutta meillä päästiin rauhanomaiseen ratkaisuun etsimällä kohdat, joista hiiret tuli sisälle ja laittamalla tilalle hyvin pienisilmäistä metalliverkkoa. Meillä hiiriä tuli verannalle ja välieteisen komeroon rossipohjan luukkujen kautta. Koska ilman pitää kuitenkin rossipohjassa kiertää, jyrsijäverkko oli hyvä ratkaisu.