Tarkoitus olisi rakentaa mökille vesiWc suihkuineen päivineen. Jätevesijärjestelmiä näkyi olevan pilvin pimein mutta missä hinta? Ei voi oikein tehdä vertailuja kun hinnat ovat piilossa.
Kaiketi se on hankittava sellainen pienpuhdistamo tai sitten 2-vesijärjestelmä, mutta osaisiko kukaan kertoa hintoja ja sitten ylläpitokustannuksia tai yleensäkin kokemuksia ko jätevesijärjestelmistä?
Ei tosiaankaan pysty vertaileen hintoja eri jälleenmyyjien välillä hintojen puuttuessa mainos-esitteistä.Minulla ois sama ajatus vesivessasta mökille,kai pitää ruveta puhelimella ottaan hinnoista selvää,ainoa vaihtoehto.
Sitte mulla on toinen juttu joka mietityttää jos ajattelee 2-vesijärjestelmän umpisäiliötä WC:lle,esitteen mukaan asennetaan alle metri maanpinnasta säiliön yläpintaan.Kysymyshän on että kuinka se selviää yli talven jäätymättä, esim. mökeissä joissa asutaan ainoastaan kesäaikaan,eikä säiliötä tarvi tyhjentää joka vuosi.Oiskohan joku jolla ois vähän tietoa tai käyttökokemusta tälläisesta jutusta?
T.Mara
Ei tosiaankaan pysty vertaileen hintoja eri jälleenmyyjien välillä hintojen puuttuessa mainos-esitteistä.Minulla ois sama ajatus vesivessasta mökille,kai pitää ruveta puhelimella ottaan hinnoista selvää,ainoa vaihtoehto.
Sitte mulla on toinen juttu joka mietityttää jos ajattelee 2-vesijärjestelmän umpisäiliötä WC:lle,esitteen mukaan asennetaan alle metri maanpinnasta säiliön yläpintaan.Kysymyshän on että kuinka se selviää yli talven jäätymättä, esim. mökeissä joissa asutaan ainoastaan kesäaikaan,eikä säiliötä tarvi tyhjentää joka vuosi.Oiskohan joku jolla ois vähän tietoa tai käyttökokemusta tälläisesta jutusta?
Eura
Aloittajan kysymys lienee jo vanhentunut, mutta jatketaan nyt, kun joku tämän on esille löytänyt.
Hintoja on turha esitteistä etsiä, myyjiltä niitä saa. Ja urakoitsijoilta asennettuna. Agressiivisemmassa markkinoinnissa heitellään kyllä tarjoushintoja basaarityyliin “tänään halpa huomenna kallis”.
Kuivakäymälät eivät kuulu omimpaan alaani, enkä niitä edes myy, mutta suosittelen siitä huolimatta miettimään tätäkin vaihtoehtoa tosissaan. Kun ei se vessa ole mökkiolosuhteissa kuitenkaan mikään välttämättömyys. Kuten ei kotonakaan, mutta kukaan ei arvaa siitä luopuakaan. Valikoima eri toimintaperiaatteineen on kuitenkin niin suuri, että vaihtoehtojen vertailuvaiheessa suurin osa luovuttaa, ja valitsee sen vessan.
Biologis-kemiallisista panos- tms puhdistamoista voi heti sanoa, että ne kuuluvat vain säännölliseen käyttöön, ei mökeille. Ravinneliuoksia ym. lanseerataan käyttökatkoja varten, mutta jos käyttö on parastaankin sitä luokkaa, ettei tarpeeksi vahvaa aktiivilietettä muodostu, niin ei toimi. Ja kuka mökkirantaansa sitten haluaa raakana juoksuttaa?
Umpisäiliön jäätymistä ei tarvitse pelätä, jos asennus on tehty oikein. Eli eristys on huomioitu. Ja kerran vuodessa se pitää kuitenkin tyhjätä, vaikkei täyteen tulisikaan, taitaa löytyä kaikkien kuntien ys-määräyksistä.
Jos se vessa sinne mökille on saatava, niin kyllä toimintavarmojakin vaihtoehtoja löytyy, mutta näissä korostuu suunnittelun lisäksi työn laatu ja sen valvonta. Maasuodattamot kun voidaan mokata tekovaiheessa täysin, mutta oikein tehtynä ovat se pienimmän riesan tie eri variaatioissaan.
Onko jollain tietoa tai kokemusta WC :lle maahan-upotettavista umpisäiliöistä, niiden kestävyydestä, kuinka vahvaseinäsiä, minkälaisesta muovimassasta, onko lasikuitua seassa ja niin edelleen? Nimittäin,niinkuin kaikki tietää että muovi- ja muoviesineet ajanmyötä haurastuu ja menee helposti rikki. Lasikuituhan pitää kai kutisa pitempään.
Joku muovi haurastuu pakkasessa, toinen auringossa, loput muusta syystä. Nämä muoviset umpisäiliöt eivät juuri altistu kuin asennusvirheille. Sen sijaan lasikuituvalmisteita olen joutunut sen verran runsaasti käytöstä poistamaan, etten näitä juuri viitsi asentaa saati myydä. Tosi tarkkoja asennuksesta, ja silti yllättäviä vuotoja 10 vuoden sisään. Ja valmistajien kirjo on lavea.
Onhan näitä muovisiakin rytätty. Kun ei lueta niitä ohjeita vaan asentaja sanoo: “v…u mä olen kolkytvuatta tehny näitä kyl mä tiärän kui se tehrää!” Nämä kaverit tekee 30v samoja virheitä eikä opi mitään.
Edelleenkin, onko se vessa sitten pakollinen joka mökillä. Kuivakäymälöistä löytyy monenlaista versiota. (vaikken edelleenkään niitä myy
Jos taas alueella saa käsitellä kaikki jätevedet paikan päällä, niin ei kaksivesijärjestelmässä ole mitään järkeä.
Kyllä vesivessa mökilläkin on hieno ratkasu, eipähän tarvi hajussa istua eikä pa---lla käsiä sotkea.Olen kokeillut monellaista kuivavessaa, kompostoivaa sekä erottajalla joka ei toimi alkuunkaan,ei kannata täysin uskoa valmistajan-ja myyjien mainoksiin. Kyllähän se joka vähänkin mukavuutta rakastava ihminen on pyrkii mökillekkin fixsaamaan kunnon vesivessan, sen edelle ei ole käypää...
Muuten, millaisia asennusvirheitä voi umpisäiliön asennuksessa tulla?
Auttaako jäätymistä vastaan jos laittaa eristevillaa säiliön päälle?
Onhan näitä sähkövessoja, jotka polttaa tarpeet tuhkaksi, jos se tavallinen kuivakäymälä on hajuhaitta. Umpisäiliön eristäminen kannattaa tehdä, jollakin styröksi/uretaani levyllä ei eristevillalla.
Markkinoilla on myös kuivakäymälöitä jotka toimivat, valitettavasti monet ihmiset ei tiedä miten kompostin pitää toimia ja kuinka kompostin kanssa toimitaan, toimiva kuivakäymälä on samalla lämpökompostori, ja niin sitä pitää myös kohdella, toimiva kuivakäymälä on erotteleva ja sekoittava, se ei ole vain "pari muoviämpäriä" muovisen laatikon kannen alla.
"Onko se vessa pakollinen joka mökillä?" kyllä se on ja nimenomaan se kompostoiva pitää olla pakollinen joka kesämökillä, ja mielestäni myös maaseudulla ja omakotitaloissa yleensä, missä on tilaa kompostoida.
Tärkein sääntö toimivaan kuivakäymälään on tasainen yli 15+ asteen huonelämpötila, kompostorin sisällä se on korkeampi, ja sitten se oikea käyttö/täyttö.
"Kyllä vesivessa mökilläkin on hieno ratkaisu" eräskin kirjoittaja ylistää vesivessan paremmuutta, sitä se käyttäjän kannalta varmaan onkin, vaan jos mökki on saaressa? tai muuten vesivessaa ei pysty tai saa laittaa? silloin on kompostori periaatteella toimiva vessa hyvä ratkaisu ja myös oikeinkäytettynä/täytettynä toimiva.