Mosaiikkiparketin petsaus tummemmaksi - tuleeko hyvä?

Eli meillä alkaisi seuraavana olkkariremppa, jossa lattiana yhteensuuntaan ladottu tammimosaiikkiparketti. Tämä asennettu 70-luvulla. Lisäksi lattiaa pitäisi jatkaa n 8m2 verran.

Vaihtoehtoina on vanhan hionta ja petsaus tummemmaksi +lakkaus ja lisälattian teko. Nämä tekisi parkettimies.

Tai toinen vaihtoehto on repiä tuo vanha parketti pois ja asentaa itse uusi. Hintaluokassa 45-50e/m2 tulevat samanhintaiseksi... Sen verran kallista tuo ulkopuolinen työvoima on.

Houkuttava ajatus olisi silti säästää tuo vanha, mutta onko kokemuksia tuleeko jäljestä hyvä ?

Tuo lattia on siis ladottu yhdensuuntaisesti, mikä auttaa varmaan tasaisen hiontatuloksesn saamista - ja sitä kautta tasainen petsausjälki on mahdollista...

Sävyt Tikkurilan kuultavat värit-kartalta siis mahdollisia. Tummempi pitäisi saada muttei liian tumma/punainen eli esim.wenge/jalopuu olisivat ehkä hyviä.

Onko myös kokemuksia tällaisen lattian kestävyydestä. Parkettimies puhui 5x lakasta, ilmeiseti vesiohenteisella... Mutta meillä kaksi pientä lasta /eläimiä eli kovalla kulutuksella tulee olemaan.

Kokemuksista ja vastauksista olisin kiitollinen =)

Ja vielä jos olisi kuvia petsatusta mosaiikkiparketista, niin olisin todella kiitollinen...

Olen itse juuri hiomassa mosaiikkiparkettia ja seuraavaksi vahaan sen tummalla puuvahalla. Voin kertoa myöhemmin tulokset, mikäli itse et ole hetinyt tekemään jö tuota muutostyötä.

Älä ainakaan vaihda mitään p…kaa lautaparkettia tuon aidon parketin tilalle. Aito kestää kulutusta huomattavasti paremmin.

Värisävynhän valitset itse, joten visuaalinen vastuu on… tiedät kenellä.

Ammattitaitoinen parkettimies saa aikaan hyvän ja tasaisen lopputuloksen, riippumatta parketin ladontasuunnasta. Värisävy ei muuta lattian kulutuskestävyyttä suuntaan tai toiseen. Käytössä syntyvät jäljet (naarmut ja kolhut) erottuvat tummassa pinnassa herkemmin, varsinkin jos lakka on kiiltoasteeltaan korkea. Tuo mainitsemasi 5- kertainen lakkaus on ihan ok.-normaali lakkaustapa.

Omasta mielestäni lattiasta tulee eloton ja “pleksimäinen”, jos lakkakerroksia /-määrää lisätään kulutuskestävyyden maksimointi-ajattelulla. Lakka ei tee puusta sen kovempaa mitä se on, vaan suojaa sitä käytön rasituksilta, ja antaa ulkonäköä.

Itse säilyttäisin tuon alkuperäisen, en vaihtaisi lautaparkettiin, jo tuon kovan kulutuksenkin vuoksi.

Mulla sama mietintä edessä. 80-luvun “palikkaparketille” pitäisi tehdä jotain. Ongelmana on, että makuuhuoneessa on muovimatto ja tila on yhteydessä olohuoneeseen. Miten saisi toiseen huoneeseen mahdollisimman samankaltaisen pinnan? Saako vastaavaa enää mistään?

Ehdotan, että kutsut jonkun lähialueen parkettialan ammattilaisen katsastamaan tilanteen. Hän antaa varmastikkin tietoa toteutustavoista aina kustannuskysymyksiin, sekä ko. parketin saatavuuteen.

Asiaan liittyy monta huomioitavaa osatekijää, jotka selviävät parhaiten paikan päällä.

Muuten hyvä,MUTTA voi käydä kuten minulle.Kun vanhaa 80-luvun alussa asennettua mosaiikkiparkettia ryhdyttiin hiomaan, kävi niin,että osa parketti sauvoista irtosi betonilattiasta. Syy tähän oli se,että betoniliimaa ei oltu silloin aikanaan hiottu pois betonilaatan pinnasta. Siitä se korkkasi sauvat irti. loppujen lopuksi poistettiin mosaiikkiparketti ja laitettiin lautaparketti. Ei ne välttämättä irtoa,mutta on se mahdollista.

Näinkin voi käydä. Siksi se ammattilainen paikan päälle kannattaakin kutsua. Tämä on yksi niistä huomioitavista osatekijöistä, jotka selviävät vain, kun kohdetta tarkastellaan paikan päällä.

Parkettimies tietää, mitä voi ja kannattaa tehdä.

Mestari Ethän maksanut aloitetusta hionnasta mitään? Hiottava lattia pitää aina ensin tarkistaa ja kysellä asiakkaalta myös lattian kunnosta. On joskus tehty purkupäätöksiä ilman että hiomakonetta on tarvinnu huoneistoon kantaa.

En maksanut. Hain vuokraamosta laitteen, millä poistin koko mosaikkiparketin ja laitoin sitten sen lautaparketin. Mutta tutkittiin se lattia ensin koska oli pekona,että sauvat olisivat kopoja. Ne eivät olleet,mutta hionnan jälkeen olivat. Jälkeenpäin selvisi,että pparketti oli käsitelty uutena venelakalla. Se oli kyllä kestävä lakkapinta, mutta melko töisevä hioda pois.

Eipä ole tullut itselle eteen, että hionta irrottaisi hyvin kiinni olevan parketin alustastaan. Toki hionnan yhteydessä “lyötyy” lähes aina jokunen “kopo” palikka tai säle, jotka on uudelleen liimattava tai uusittava ennen viimeistä hiontaa ja pintakäsittelyä. Mutta että koko- / valtaosa lattiasta hionnassa irtoaa…-ja etukäteen tarkastettu-!?

-Mikä tulee mieleen:= Parketista hiottu vanha lakka pois, ja työ jäänyt “huilimaan” muutamiksi päiviksi, jolloin puun eläminen, olosuhteiden muutoksesta, on aiheuttanut pinnan irti repeytymisen. Muuta en keksi. Kerroppa Mestari miten oli. (venelakka ei syyllinen)