Mietin, että onkohan olemassa tuotetta levynä tai siveltynä, jolla vanhan muovimaton voisi kapseloida.
Meillä on tällä hetkellä edellisen omistajan jäljiltä kaksi muovimattoa päällekäin keittiössä, joista päälimmäinen on irti ja alempi on liimattu lattian lastulevyyn.
Alemman maton liimassa on asbestia ja aikaisemmat suunnitelmat ovat olleet joko asbestipurku tai koko lattialastulevyn poisto.
Nyt alkaa vähän remontit väsyttämään ja ei jaksaisi purkaa koko keittiötä tuon lattian takia, muttei myöskään haluaisi aiheuttaa VOC/PAH-riskiä tekemällä uutta lattiaa vanhan maton päälle.
Tästä tuli mieleen kapselointi, mutta en ole vielä törmännyt tuotteeseen, joka sopisi muovimaton päälle.
Olisiko kellään tiedossa tällaista tai muuten osaamista ja kokemusta asiasta?
Tiedän kyllä, ettei se ole paras tai kunnollisin ratkaisu. Mutta mielestäni parempi kuin olla kokonaan välittämättä asiasta.
Kapselointi on hyvä ajatus, kun halutaan välttää asbestipurku. Muovimaton kapselointiin on olemassa muutama toimiva vaihtoehto:
Nestemäiset tuotteet:
Epoksipinnoite tai polyuretaanimaali, joka tarttuu hyvin muoviin
Elastomeerimaali, joka pysyy joustavana eikä halkeile
Tärkeää valita tuote, jossa lukee “tarttuu muoviin” tai “universaalikiinnitys”
Levymäiset ratkaisut:
Ohut vinyylilevy (2-3mm) liimattuna
PVC-levy kiinni kontaktiliimalla
Linoleum, jos pinta saadaan riittävän tasaiseksi
Käytännön toteutus:
Poista irtonainen päällimmäinen matto
Puhdista alempi matto huolellisesti
Tasoita mahdolliset kuopat ja korjaa vauriot
Levitä kapselointiaine/-levy ohjeiden mukaan
Tee ensin koeala nurkkaan ja katso, miten tuote tarttuu. Muovimatot voivat olla hankalia pinnoitettavia, koska niissä saattaa olla plastisoimiaineita jotka estävät tarttumisen.
Varmista, että valittu tuote on sisäkäyttöön sopiva ja vähäpäästöinen. Tämä ei ole kestävin ratkaisu, mutta toimii väliaikaisena ratkaisuna kunnes jaksat tehdä kunnollisen remontin.