Morjensta,
Mitäs olette joutuneet maksamaan murskeesta kuljetettuna tontille
0-56 ja mikä hinta pohjamurskeelle 0-32?
Itsellä lasku kädessä missä lukee 7 eur ja 10 eur + alv.
Onko kivi näin hinnoissa pk-seudulla?
Morjensta,
Mitäs olette joutuneet maksamaan murskeesta kuljetettuna tontille
0-56 ja mikä hinta pohjamurskeelle 0-32?
Itsellä lasku kädessä missä lukee 7 eur ja 10 eur + alv.
Onko kivi näin hinnoissa pk-seudulla?
Kyllä se alkaa jo olla. Mistähän asti se edes tulee? Ei taida ihan lähellä olla paikkaa josta hakevat. Jokin aika sitten oli lehdessä juttua että jopa hämeestä asti joudutaan sitä raahaamaan kun ei pääkaapuntiseudulla sitä ole.
Sitäpaitti se on vielä halpaa... Mietippä sen jälkeen kun rakas valtio nostaa sitä pensaveroa 10%.... Kukapa senkin maksaa niin.
Me maksettiin pääkaupunkiseudun kehyskunnassa 6,5 ja 9,5 €/tn + alv.
Niin....
Jäi mainitsematta että meillä käytettiin 0-100 ja 0-32.
Nurmijärvelle rakennan ,eli myöskin pk-seudun kehyskunnassa ja luulisin että Sora tulee seutulasta, mutta varma en ole. kaipa ne sitten näissä hinnoissa likkuu.
Mikä firma tuolta Seutulasta toimittaa mursketta? Saisiko jostain halvemmalla kuin Ruduksen kautta?
pikkuvinkkinä: kannattaa katsella hiekkarekkojen kylkeen puhelin numeroita . lähes kaikki ovat yrittäjiä ja ostavat tuotteensa jostain mistälie, mutta pääsääntöisesti halvempia kuin isot firmat rohkeasti puhelin käteen ja jos ei tärppää heti niin ainakin osaavat kertoa kaverinsa joka toimittaa kyllä. siinä on mahdollisuus säästää kun hinnasta voi vielä neuvotella määrien kanssa.
lemminkäisellä (tai onkohan silläkin jo uusi nimi) taitaa olla kiitoratojen itäpäässä mursketta ja kiviainesta ainakin seutulassa ja tuusulassa on lisää firmoja. muuta kokeile ylempää ensin.
Vähän menee ohi aiheen, mutta vertailun vuoksi kiviaineksen hintoja Tampereen ympäristössä sisältäen kuljetuksen ja alv:n.
Hiekka seulottu: 5,7e/tn
Kalliomurske 0-32: 7,8e/tn
Kalliomurske 0-90: 7,2e/tn
Sepeli 6-16: 9,5e/tn
Noi kiviainekset kuljetti meidän tontilla kaivuutyöt tehneen pienen maanrakennusfirman auto.
Meille toi pikkufirma Lohja Ruduksen mursketta Espoon Juvanmalmilta (siellä tavaraa riittää) seuraaviin hintoihin:
Murske 0-16 8,30e/tn
Murske 0-32 7,80e/tn.
Sitä en osaa sanoa, paljonko kuljetusfirma otti välistä. Tämän päälle tuli kuorma-auton hinta.
patron:nin mainitsemat hinnat kuulostaa oikeilta hinnoilta ilman välistävetoa. Vastaa lähes samoja kuin Lahdessa Ruduksen montulta.
Itse tosin sain pikku kunnassani lähimontulta rinnesoraa 0,60€/tn, 0-16 sora 1,5€/tn ja 0-32 murske 3€/tn
Hinnat sisältää kuormauksen, mutta alv puuttuu. Kuljetuksen hoidin itse.
Maata itsellä meni yhteensä perustuksiin ja täyttöihin n.1200 tonnia. Onneksi suurinosa oli rinne soraa tien ja takapihan täyttöihin hintaan 0,6€/tn
Meille ei tullut kyseeseenkään että olisi voinut rinnesoraa käyttää tien pohjassa kun on savimaata. Tai olis kait voinu käyttää mutta siitä ei olis hiekka-autot sun muut tiilirekat sitten tulleetkaan. Sama kun antais rahat seuraavalle vastaantulijalle.
Kyllä meilläkin sitä rinnesoraa saa ihan pilkkahinnalla mutta murskeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Esim. murskeesta tehdystä tiestä tulee hyvä sillä se kovettuu mukana olevan hienojakoisen aineksen ansiosta. Kun taas rinnesora jää elämään ikuisiksi ajoiksi ja pakenee aina pyörän alta pois. En suosittele.
Mikään sorakeisari en ole vaan viisaammat ovat näin sanoneet ja puolueettomat sellaiset.
Tein tossa keväällä tietä todella pehmeään maahan, lähes suota. Pohjalle laitettiin suodatinkangas ja päälle seulanpääkiveä(pään kokoisia kiviä), jossa hienoakin jonkin verran mukana. Pintaan pienempää kiveä, noin nyrkinkokoisia ja hienoa reilummin. Tietä pitkin on nyt ajettu rekoilla ristiin rastiin, eikä ole mistään pettänyt, eikä petä. Tämä tie maksoi noin 6 kertaa vähemmän, kuin olisi maksanut murskeesta tehty tie. Tielle ajettiin 26 kasetti kuormaa tavaraa, joten eipä tarvinnut paljon miettiä kummasta tavarasta tien tekee. Olisi varmaan murskeesta tullut parempi, mutta hyvä tuli tästäkin ja paljon halvempi.
Joopa joopa mutta katsellaan sitä tietä tuossa sanotaanko 5 vuoden päästä...
Kyllä sillä säästöllä muutamankin murskekuorman siihen ajaa päälle mutta se tie onkin sitten loputon.
Jos se tie kestää rakentamisvaiheen, ei se enää sen jälkeen petä. Kaikki riippuu soran laadusta. Eihän kaikista murskeistakaan mitään kantavaa tietä saa. Tärkeintä on estää perusmaan rikkoutuminen ja sekoittuminen kantaviin materiaaleihin. Tähänkin käytettiin ennen suodatinkankaiden yleistymistä eristyshiekkaa.
Vasarakeskelläkämmentä: sanoi: "Kyllä meilläkin sitä rinnesoraa saa ihan pilkkahinnalla mutta murskeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Esim. murskeesta tehdystä tiestä tulee hyvä sillä se kovettuu mukana olevan hienojakoisen aineksen ansiosta. Kun taas rinnesora jää elämään ikuisiksi ajoiksi ja pakenee aina pyörän alta pois. En suosittele."
Minä en monesta asiasta tiedä, mutta nyt astuit varpailleni minun tontillani, sillä teen työkseni maanrakennus hommia ja näin ollen läträän monenlaisilla mailla.
Itselleni on myös savimaata koko tontti. Tiestä kaivettiin pintamaat pois samalla kaadot toiseen laitaan, sitten salaojaputki, päälle suodatinkangas, 0-16 soraa ohutkerros suojaamaan kangasta ja sitten rinnesoraa n. 40-50cm (sisälti n.0-250 kiviainesta) sen tärytin isolla maantiivistäjällä, eli täryllä. Siihen päälle n.15 cm 0-32 mursketta ja jälleen tärytys. Syksyllä kun suurin kuorma-autoliikenne on ohitse, niin pinnat tehdään kivituhkalla. Voit tulla kokeilemaan millä härvelillä tahansa, niin kyntöaura on ainoa minkä voit hieman saada uppoamaan.
Marklar ottaa nyt sen maissintähkän pois persiistä ja rauhoittuu hetken. Ja sen jälkeen lukee edellisen viestini viimeisen rivin uudestaan.
No, voihan sen kopipaskoa myös tähän eli:
"Mikään sorakeisari en ole vaan viisaammat ovat näin sanoneet ja puolueettomat sellaiset."
Henkilö joka asiasta minulle paasasi on eläkkeellä oleva alallansa erittäin arvostettu rakennusmestari ja työvuosia hänellä on takana 45. Selosti asian oikeen juurta jaksin ja kyllä siinä tolkkua oli.
Samalla kylällä, rakenteellisesti oikeaoppisesti tehdystä kylläkin, mutta rinnesorasta tehdystä tiestä kaivettiin akseleitaan myöden uponnut 20t täysperävaunu.
Tiessä oli syvä oja molemmin puolin ja leveyttä itse tiellä oli n. 5,5m. Tämä vahvisti entisestään siirtymistä murskeeseen.
Ja NYT niitä omia luuloja: Saattaisihan tuollainen tie kestääkkin jos ei pahemmin ojia kaivella mutta meilläkin on syvät sellaiset molemmin puolin joten riskejä ei uskallettu ottaa. Ja kokonaisuudessaan siitä varmuudesta että tie kestää vuosikymmeniä, eikä tartte kaivaa mitään rekkoja tiestä, maksettiin 7000€. Elämä on. Peace out.
Vasarakeskelläkämmentä sanoi: "Mikään sorakeisari en ole"
No sen huomaan, kun et pysty sisäistää asioita vaikka sinulle ne rautalangasta vääntää. Enkä yhtään ihmettele vaikka, et olisi mitään ymmärtänyt, kun olet mestarilta luentoa aiheesta kuunnellut.
Sinuna huomioisin sellaisenkin seikan, että rinnesoraa on niin montaa erilaista kuin on soramonttujakin ja jokaiselta montulta saattaa eripuolilta penkkaa löytyä vielä erilaista rinnesoraa.
Se, että sorakeisari on saanut sinut ostamaan kallista mursketta koko tien täyttöön hyvällä luennollaan, ei välttämättä tarkoita, että hän ihan vilpittömästi sitä kallista mursketta on sinulle helvetisti myynyt.
Mikäli maa-ainesten sekoittuminen saveen on estetty, on aivan sama, vaikka tienpohja olisi täytetty kalliolouheella (jopa parempi, kuin pelkkä murske), kunhan tien pinnassa on riittävä määrä tiivistyvää ja hyvin asettuvaa soraa asennettuna siten, että täryttämällä ja mahdollisesti myös kastelemalla on varmistettu, että louhoksen välit on täyttynyt hienommalla soralla.
Jos vielä epäilyttää tekstini, niin käväiseppä huviksesi jollakin ihan kunnan tai tieliikelaitoksen (nykyään destia) tietyömaalla, niin näet, että ei niitä teitä millään 0-32 murskeella tehdä.. aina on joko "välppää" tai muuta karheampaa ns. kantavaa maa-ainesta pohjalla.
Ja mitä maissitähkään tulee, niin se ei faktaa muuta, oli se perseessä tai ei.
Tais mennä jo hieman offtopick, mutta pitipähän oikaista.
Ystävällisin terveisin Marklar
Puuttumatta sen enempää itse asiaan tai Sorakeisarien ja maa-ainessatraappien tietämättömyyteen... Destian, tai mikälie tekkee vähän ja huilaa puulaaki onkaan, tapaa tehdä tienpohjia en pitäisi minään johtavana ohjenuorana. Sutta ja sekuntaa osataan sielläkin tehdä.
Mutta jokaisella on profeettansa.
Hyvää kesää!
Hehhehe!
Hei Marklar, käskin ottaa sen tähkän pois sieltä enkä tunkea syvemmälle...
Toisten keskustelijoiden vasta-argumenttien vääristely ei ole sivistynyttä keskustelua. Mistä ihmeestä sinä väänsit sen että mestarimme joka "luennon" asiasta piti, on sorakeisari jolta ainekset ostimme...???
Tehdäänkö nyt kuitenkin niin että sinä puuhastelet siellä montussasi ja minä täällä omalla "montullani"? Again, PEACE OUT!!!!
Vasarakeskelläkämmentä, näyttää pikemminkin siltä, että sinulla on kyseinen viljatuote hanurissa kun et ymmärrä, että sinua on kusetettu ja silti jaksat meuhkata muille aiheesta josta et tiedä mitään, mutta sama se minulle. Osaltani tämä jää tähän viestiin.