Muurattu vs. valmispiippu

Ollaan mietitty varaavan takan hankkimista ja tuli puhetta hormivaihtoehdoista. Tuttavamme sanoo, että nykyaikaiset valmispiiput ovat yhtä paloturvallisia kuin muuratut hormit. Onko tämä totta? Itse ajattelimme muurattua hormia joka sekin varaa lämpöä. Varaako valmispiippu ollenkaan lämpöä? Ja kolmanneksi, onko valmispiipuissa pelti?

Valmispiipuissa on arveluttava seikka se, että sisäpiippu ja ulkopiippu elävät eri tahtiin. Myös jatkoksiin sisältyy riski, että jatkoskohdasta osat irtoavat toisistaan. Asennusvirhe voi olla kohtalokas varsinkin saunankiukaan asennuksessa.

Turvallisin ja vähiten huolta aiheuttava on kai keraamisella sisäputkella varustettu kevytharkkoppiippu. Tässäkin sisäpiippu elää eri tahtiin mutta huomattavasti maltillisemmin. Tärkeätä  on asennustyön onnistuminen. Lopputuloksessa sisäpiipun pitää olla saumoistaan tiivis (näkee ylhäältä taskulampulla tarkastelemalla). Helposti sisäpiippu alkaa kallistua liikaa toiselle sivulle aiheuttaen kampeamista ja sauman irvistelyä.

Tuttavani osti valmispiipun jossa oli pelti valmiina.Piippu oli tehty valamalla. Sisäpiippu erikseen villavuorauksella. Ulkovaipassa ei mitään saumoja. Asennuksessa meni aikaa 15 min.

Suosittelen tutustumaan eri valmistajien piippuihin, koska eroja löytyy eri valmistajien välillä.

Kiitti ajatuksista.

Onko konsultin tuttava ollut tyytyväinen? Mistä firmasta ko. piippu tuli?

Piippu on ON-piippu. Ollut käytössä yhden lämmityskauden ilman mitään ongelmia. Pinta lämpenee hieman lämmityksen aikana.

Olen nähnyt myös sellaisia piippuja joissa savupelti on piipun hattuna estäen kiinni ollessaan sateen pääsyn piippuun.

Okei. Täytyypä tutkia asiaa. Helppous houkuttelee..

Tärkeä näkökohta on myös piipun hinta. Vähän katselemalla voi tehdä halpojakorjauksia.

Halvalla ei saa hyvää! Jos haluat hyvän ja halvan piipun, joudut ostamaan kaksi piippua, hyvän ja halvan. Tulee muuten loppupelissä todella kalliiksi.

Olen kyllä ulkona ku lumiukko takkojen ominaisuuksista. Isäntä meinaa nyt että takka helpottaisi lämmityskustannuksissa. Kävin kyttäämässä OnPiipun sivuilla ja kaikki vaikutti oikein hyvältä. Mutta aika epäesteettinen tuommonen piippu on loppujen lopuksi. Muurattu on lämpöä varaavampi, turvallisempi ja esteettisempi, vai mitä? 

Olet oikeassa lämmön varauksessa, mutta kastepiste pirulainen alkaa rapauttaa muurattua piippua. esteettisyydestä tulee mieleen, että piippuun voi taiteellinen sielu maalata vaikka freskoja tai ukon kuvan nuorena. Siinä se ukko haalistuu ajan myötä piipun mukana.

Haha, ukko on ihan piipussa muutenkin mun kanssani :D Mutta onko se kastepiste väistämätön tosiasia? Mikä on muuratun hormin elinkaari verrattuna valmispiippuun? 

Kastepisteen merkitys korostuu, jos takassa poltellaan puita satunnaisesti talvella. Tällöin kosteus pääsee kunnolla tiivistymään piipun sisäpintaan ja mahdollisesti jäätymään. Tämä on piipulle turmiollista.

Muuratun piipun ja valmispiipun elinkaarta en pysty vertaamaan. Toivottavasti viisaammat kertovat lisää.

Olettaisin että takka tulee olemaan pääroolissa lämmityksen suhteen. Sellanen leivinuunikin olisi aika kiva lisä takkaan, vois tehdä vaikka jälkiuunileipää :P Melkein alan lämmetä takkaidealle.

Meikäläisellä on vuonna 1937 muurattu korsteeni…! Kahdeksan vuotta sitten muurasin vähän uutta pätkää nokkaan, muuta ei ole tehty ! Alkuperäisrappaus, eikä halkeile mistään. Siinä sitä on elinkaarta kerrakseen !Vaikeahan tuota on vertailla, kun ei nuo valmispiiput ole päässeet vielä oikein miehen ikään !

Miehet paranee vanhetessaan, mutta sitä ei voi odottaa kyllä valmispiipulta. Nyt kun melkein päädyin muuraukseen, ei tarvitse kuin päättää millainen takka. Ja niissä on ihan liikaa valinnan varaa : \ 

Samaa miehistä koska itse olen vanhentunut tyylikkäästi. Sen sijaan akkojen ja koneiden ääni kovenee vanhetessaan.
Omakohtaiseen 15 vuoden kokemukseen tukeutuen voin suositella sinulle takka/leivinuunin yhdistelmää ja vielä sellaista, jossa tulipesän laki on leivinuunin pohja. Leivinuunissa ei polteta puita vaan se lämpiää ainoastaan takassa puita polttamalla.
Ai että siinä tulee hyvää uunipuuroa, laatikkoruokaa, karjalanpaistia ja jälkiuunileipää. Makoisia ruokahetkiä kun saat uunin valmiiksi ja pääset kokeilemaan sitä.

Nyt tarvii vaan löytää sopiva markkinoilta. En jaksa mitään muuraushässäköitä. Mutta hei, mitä naisiin tulee niin niitä pitää voidella säännöllisin väliajoin luonnon omalla crc:llä. Puhun nyt tietysti suklaasta (se on kasvista peräisin). Loppuu se kitinä.

Meillä naista voidellaan minkkiturkeilla ja timanteilla kolmen vuoden välein. Toistaiseksi toiminut hyvin koska ääni on pysynyt kohtuullisella tasolla. Voi myöskin olla, että kuuloni on huonontunut iän myötä.

Toivottavasti takkavalinnassa päädyt vuolukiveen jos et välitä muuraushässäkästä.

Jaa…; onhan tuo sinänsä aika järkevää, hyvä olla tavaraa varastossa. Voi sitten vanhemmasta päästä viedä tarpeen tullen kanikonttoriin…; silti säilyy tietty standardi huushollissa ! Suht. hyväluontoiselta vaikuttaa muija, kun noinkin pitkät välit…?

Miksi vuolukivi?

Katoin youtubesta kevytharkkopiipun muurauksesta, näyttää jopa siedettävältä hommalta. Vieläkin siedettävämpää olis ollu jos ois ollu itse Remppa Reiska. Mitenköhän tuo harkko varaa lämpöä?