Ajattelin laittaa kaikille tiedoksi omia kokemuksia Nibe Split ilma-vesipumpusta. Toivon sydämestäni ettei kukaan muu joudu kyseisen laitteen ja Niben asiakaspalvelun kohteeksi. Itsellä on 2-kerroksinen kivitalo, vesikiertoinen lattialämmitys ja kaksi suihkua pesuhuoneessa. Olemme vääntäneet kättä vuoden verran Niben "asiantuntijoiden" ja asiakaspalvelun kanssa seuraavanlaisesta ongelmasta:
Ostimme Niben Split ilma-vesipumpun, myyjän ylipuhuessa meidät. Myyjä kertoi koneen olevan juuri meidän tarpeisiimme sopiva, siis viisi henkiselle perheelle, jossa kolme alle kouluikäistä lasta. Kerrottiin laitteen ominaisuuksista ja vakuuteltiin energiatehokkuutta, jopa verrattiin maalämpöpumpun kustannuksiin. Laite ostettiin ja asennettiin, mutta loppu kesästä 2010 huomasimme, että suihkussa käydessä lämminvesi loppuu alle minuutissa. Koneen mukaan käyttövedenlämpötila laski 28 asteeseen. Pese siinä nyt itsesi saati lapset. Sama ongelma jatkui läpi talven. Nibelle ilmoittaessani asiasta annettiin muutamia ohjeita mitkä koneesta piti säätää. Tämä ei toiminut niin sitten alkoi Niben asiakaspalvelun taso laskea. Olen vuoden verran soitellut ja laittanut sähköpostia, varmasti kaikille Niben ihmisille jotka asiasta jotain uskovat tietävänsä. Ainoa lopputulos on ollut pallottelu ympäriinsä. Luvataan hoitaa asia ja sanotaan että joku ottaa yhteyttä huomenna. Viimeksi näin tehtiin maaliskuussa ja huominen odottaa vielä tulemistaan. silloin saadaan muutama valittelu luokattomasta aasiakaspalvelusta kun soitan astetta korkeammalle taholle. Asia jää kuitenkin siihen. No kuluttaja-asiamies toivottavasti saa aikaan jotain asian suhteen.
Nibeltä tuli hienoja teknisiä neuvoja ongelman ratkaisemiseksi, tässä muutama:
- Kahta suihkua ei tulisi käyttää yhtä aikaa, niinpä mitä tekee kahdella suihkulla kun on Nipe Split. Se säästää energiaa. Ainakin lämmitysenergiaa, kun ei vesi lämpene.
- Kahden suihkun talouksissa on käytettävä säätöventtiiliä. kerrostaloissa tämän ymmärrän mutten ole ikinä kuullut, että omakotitaloissa moisia käytetään. Kaiken lisäksi lattialämmitys on kuristettu arvoihinsa ja termostaatit hoitavat lopun kuristuksen. Tähän en perusteluja saanut Nibeltä.
- Uusi kivi talo vie energiaa joten tämän vuoksi lämmintä vettä ei riitä kuin minuutin. Niin Nibe Split onkin varmaan tarkoitettu pelkästään saneerauskohteisiin.
- Suihkuun mennessä laitettava lisäveden lämmitys päälle. Teholtaan 3 X 9 kwa. Tämähän onkin koneessa hyvä ominaisuus minkä pitäisi ottaa lämmitystehot ilmasta -20 asteeseen asti. Meillä oli kolme miinusta ja kone kävi yötä päivää vastuksilla. Ei ilmeisesti toimi niin kuin on kuviteltu konetta tehdessä.
Täydestä sydämmestäni toivon ettei kukaan enää ikinä sotkeudu Niben Split ilma-vesipumppuun.
Kehottaisin muutenkin välttämään kyseisen firman tuotteita jo ihan vain luokattoman asiakaspalvelun perusteella. Ja onhan osansa myös sillä ettei kukaan yrityksessä tunnu ottavan vastuuta asioista. En tiedä minkään muun firman toimineen reklamaatio tilanteessa samanlailla, vuosi menee Nibellä kuin siivillä ei niitä vaan kiinnosta kuluttajat. Raha mikä tekee ihmiset onnelliseksi.
Ei mene Nibellä kaikki niin kuin Strömsöössä.
Ennen kuin hankitte kyseisen yrityksen tuotteita miettikää pitkää ja hartaasti asiaa.
Kiitos! Juuri tällaista “vertaisvalistusta” tarvitaan !
Sinänsä reklamaation käsittely ei liene juurikaan Suomessa rakennusalalla yleisesti vallitsevasta poikkeavaa.
Onko Nibe sama kuin Haato? Sieltäkö olette saaneet noin huonoa palvelua?
Kun kerran vertasivat maalämpöön teidän lämmitystä, niin mikä oli argumentti, etteivät myyneet sitä?
Split oli vuosi sitten juuri lanseerattu uusi kone ja halusivat kait raferenssejä. Hinnaltaakin oli huomattavasti edullisempi kuin maalämpö. Piti olla energiatehokas ja säästää energiaa. Ilmasta piti ottaa lämmitysenergia -20 asteeseen asti, mutta meidän kone löi kaikki vastukset päälle mitä siitä löytyy jo -3 asteessa. Ei taida kummosta energian säästöä tulla Niben laitteilla. Muutenkin olen kuullut eritahoilta Niben toiminnasta, tuntuu olevan pääasia että saa rahat pois lurjuksilta. Asiakaspalvelun ihmemaana Nibe vetää kyllä kärkipaikan, tällä munailullaan vaikka kaikenlaisia koijareita on tullut tavattua. Kuinka yli 20 miljoonan euron liikevaihdolla hoidetaan pieni yksityinen asiakas noin päin persettä. Ehkä juuri siksi, että olen kuluttaja, enkä tuo kymmeniä tuhansia talolle kuussa?
Mutta jos vaan jonkun toisen vaihtoehdon löydätte energianlähteeksenne niin unohtakaan Nibe-Haato ja kiertäkää se hyvin kaukaa.
Nibe ja Haato sama firma. Taitaa olla Haato joka myy Nibeä.
Olisikohan kyseessä kuitenkin säätöjuttu. Meillä myös Nibe Split, perheessä 4 henkilöä ja olemme Nibe Splitiin enemmän kuin tyytyväisiä! Meillä on käynyt myös vieraita saunomassa, eikä vesi ole ikinä lopppunut kesken!. Parin tunnin aikana saunomassa on käynyt 4 aikuista ja 2 lasta ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.
Niben käyttöönoton yhteydessä jouduttiin säätöjä tekemään. Meillä kävi huoltomies kaksi kertaa tekemässä säätöjä ja mainittakoon nyt tässä yhteydessä, että noista käyttöönopastus/säätökäynneistä emme ikinä ole saaneet minkäänlaista laskua. Nyt kun säädöt ovat kohdallaan, ei meidän ole tarvinnut koskea koko laitteeseen millään tavalla. Lämpöä ja lämmintä vettä on riittänyt. (Myös sähkölasku on ollut miellyttävä yllätys - sitä on verrattu naapurin sähkölaskuun, naapurissa saman kokoinen talo toisenlaisella lämmitysratkaisulla)
Omasta puolestamme voimme kyllä suositella Nibe Splitiä.
Niin ja meillä myös kaksi suihkua.
Kiva kun tällä palstalla aina viitataan tohon lämpöpumppusivustoon - siitäkin huolimatta, että tällä palstalla on myös keskusteluotsikko: lämmitysjärjestelmät. Vai olisko niin, että täällä saa keskustella vain jostain tietyistä järjestelmistä?
Toki voi keskustella lämpöpumpuista, vinkki: lämpöpumput.info on yksi foorumi jossa asiasta keskustellaan laajemmin kun/jos aihe kiinnostaa.
Lämpöpumput sivusto on hyvä. Valitettavasti sieltäkään ei löydy keskustelua kaikista laitteista. Mm. Nibe Split keskustelu on aika minimaalista. Liekö niin, ettei tuota laitteistoa kovin monella ole(?) ja siksi ei myöskään keskustelua ole. Tältä palstalta on hyvä kerätä ensi kokemukset, spesiaalifoorumi on sitten hifistelyä kun ollaan tarpeeksi pitkällä projektissa.
Niben Split:iin en osaa ottaa kantaa, mutta Nibe/Haato yhdistelmään kyllä. Niben tuote on mulla poistoilmalämpöpumppuna ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Ainoa ongelma laitteen kanssa oli heti muuton yhteydessä havaittu tuloilman kylmyys. Soitto Haadolle, asentaja tuli käymään kahden päivän kuluttua, asennuksen tehnyt LVI-firma oli muuten suoriutunut hyvin, mutta asentajalta oli unohtunut tuloilmapatterin venttiili kiinni. Venttiili auki, hyvin toimi, eikä laskua meille edes tullut, sanottiin kyllä jo asentajalle, että laskuttaa vaan suoraan Haadon valtuuttamaa LVI-puljua joka unohti venttiilin kiinni.
Asiakaspalvelussa ei mitään moitittavaa. Pääasiassa asioitiin kyllä valtuutetun LVI-firman kanssa, jossa ei myöskään mitään valittamista. Jonkun verran olen asioinut suoraan Haadon kanssa, ja hyvin on mennyt.
Ostimme Niben Split ilma-vesipumpun, myyjän ylipuhuessa meidät. Myyjä kertoi koneen olevan juuri meidän tarpeisiimme sopiva, siis viisi henkiselle perheelle, jossa kolme alle kouluikäistä lasta. Kerrottiin laitteen ominaisuuksista ja vakuuteltiin energiatehokkuutta, jopa verrattiin maalämpöpumpun kustannuksiin. Laite ostettiin ja asennettiin, mutta loppu kesästä 2010 huomasimme, että suihkussa käydessä lämminvesi loppuu alle minuutissa. Koneen mukaan käyttövedenlämpötila laski 28 asteeseen. Pese siinä nyt itsesi saati lapset. Sama ongelma jatkui läpi talven. Nibelle ilmoittaessani asiasta annettiin muutamia ohjeita mitkä koneesta piti säätää. Tämä ei toiminut niin sitten alkoi Niben asiakaspalvelun taso laskea. Olen vuoden verran soitellut ja laittanut sähköpostia, varmasti kaikille Niben ihmisille jotka asiasta jotain uskovat tietävänsä. Ainoa lopputulos on ollut pallottelu ympäriinsä. Luvataan hoitaa asia ja sanotaan että joku ottaa yhteyttä huomenna. Viimeksi näin tehtiin maaliskuussa ja huominen odottaa vielä tulemistaan. silloin saadaan muutama valittelu luokattomasta aasiakaspalvelusta kun soitan astetta korkeammalle taholle. Asia jää kuitenkin siihen. No kuluttaja-asiamies toivottavasti saa aikaan jotain asian suhteen.
Nibeltä tuli hienoja teknisiä neuvoja ongelman ratkaisemiseksi, tässä muutama:
- Kahta suihkua ei tulisi käyttää yhtä aikaa, niinpä mitä tekee kahdella suihkulla kun on Nipe Split. Se säästää energiaa. Ainakin lämmitysenergiaa, kun ei vesi lämpene.
- Kahden suihkun talouksissa on käytettävä säätöventtiiliä. kerrostaloissa tämän ymmärrän mutten ole ikinä kuullut, että omakotitaloissa moisia käytetään. Kaiken lisäksi lattialämmitys on kuristettu arvoihinsa ja termostaatit hoitavat lopun kuristuksen. Tähän en perusteluja saanut Nibeltä.
- Uusi kivi talo vie energiaa joten tämän vuoksi lämmintä vettä ei riitä kuin minuutin. Niin Nibe Split onkin varmaan tarkoitettu pelkästään saneerauskohteisiin.
- Suihkuun mennessä laitettava lisäveden lämmitys päälle. Teholtaan 3 X 9 kwa. Tämähän onkin koneessa hyvä ominaisuus minkä pitäisi ottaa lämmitystehot ilmasta -20 asteeseen asti. Meillä oli kolme miinusta ja kone kävi yötä päivää vastuksilla. Ei ilmeisesti toimi niin kuin on kuviteltu konetta tehdessä.
Täydestä sydämmestäni toivon ettei kukaan enää ikinä sotkeudu Niben Split ilma-vesipumppuun.
Kehottaisin muutenkin välttämään kyseisen firman tuotteita jo ihan vain luokattoman asiakaspalvelun perusteella. Ja onhan osansa myös sillä ettei kukaan yrityksessä tunnu ottavan vastuuta asioista. En tiedä minkään muun firman toimineen reklamaatio tilanteessa samanlailla, vuosi menee Nibellä kuin siivillä ei niitä vaan kiinnosta kuluttajat. Raha mikä tekee ihmiset onnelliseksi.
Ei mene Nibellä kaikki niin kuin Strömsöössä.
Ennen kuin hankitte kyseisen yrityksen tuotteita miettikää pitkää ja hartaasti asiaa.
Haluan myös varoittaa Nibestä ja Niben asiakaspalvelusta. Kyseessä on kuitenkin vasta 3 vuotta vanha maalämpöpumppu, jossa on ollut ensin pikkuvikoja 2 vuotta ja nyt kuluvana talvena pumppu on aloittanut jatkuvan hälyttämisen marraskuussa ja pelkillä sähkövastuksilla ollaan menty lähes koko talvi. Kaksi eri huoltofirmaa on yrittänyt korjata pumppua ja sama farssi toistuu joka kerta. Ensin on ns.ihmettelykäynti, jossa kerätään vähän pumpun dataa ylös ja sitten sovitaan seuraava käynti 2 viikon päähän. Väliaikana odotellessa ja vian ollessa päällä, pyydetään nibestä korjausohjeita ja sitten tullaan "korjaamaan" pumppua. Jos korjaus ei auta niin tämä sama kysytään nibeltä ja odotellaan pelleily toistuu loputtomiin. Asentajat eivät käytännössä osaa korjata itsenäisesti näitä laitteita lainkaan. Tämä käytäntö on nyt toistunut koko talven ja seuraava yritys on taas kerran 2 viikon päässä helmikuun puolessa välissä. Nibeen olen koittanut olla sähköpostilla yhteydessä 4 kertaa, joista yhteen viestiin vastattiin antamalla toisen huoltoyhtiön tiedot. Mitään asennusvirheitä ei ole löytynyt. Onneksi ilmat nyt lämpenivät hiukan ja talon lämpötila on saatu nostettua hieman ylemmäksi. Maalämpöä harkitseville en voi todellakaan suositella niben pumppua. Todella ikävät kokemukset.
Tosiaan hajosi meilläkin, ei mitään järkeä koko laitteessa.