Noviisi pyytää neuvoa

Meillä olisi tarkoituksena laajentaa betonielementeistä rakennettua omakotitaloamme. Itse olen laajennuksen suunnitellut pääpiirteittäin. Nyt kysyisinkin neuvoa siitä että minkälaisia suunnitelmia ja piirrustuksia täytyy hankkia. Ja mistä?

Vastuksista ja neuvoista kauniisti kiittäen, Noviisi.

Parasta ottaa yhteyttä rakennustarkastajaan ja selvittää sieltä. Suunnitelmien tarve vaihtelee pikkuisen kunnittain/kaupungeittain.

Sinun täytyy teetättää pääpiirustukset eli ns. lupapiirustukset (pohja, julkisupiirustukset, leikkaus ja asemapiirros). Em. suunnittelijan täyttyy täyttää rak.valvonnan vaatimat edellytykset. Lisäksi rakennusvalvonta edellyttää rakennesuunnitelmien toimittamista/hyväksyttämistä heillä. Rakennesuunnitelmia tekevät esim. ao. insinööritoimistot. Jos ja kun laajennukseen tulee lvi-asennuksia niin myöskin nämä suunnitelmat on pääsääntöisesti edellytetty toimitettavaksi ao. viranomaisille. LVI-suunitelmia tehdään esim. LVI-ins.toimistot. Sähkötöiden teetättämisestä selvitäksesi sinun tulee laadittuttaa myöskin sähkösuunnitelmat.
Siinä pääpiirteissään/pääsääntöisesti vaaditut/tarvittavat asiat (suunnitelmat) ja niin kuin "HTT" totesi pieniä eroja on kunnittain ja "tyhjentävän" listan saat rakennusvalvonnasta (monien kuntien netti-sivuillakin on jo esitetty, mitä edellytetään.

Kun lukee TKT luetteloa ja niitä eri luukkuja jossa elintasosiiven rakentaja tarvitsee laukata, kyllä yhden henkilön takki ja rahapussi ovat tyhjät. Kyllä siinä tulee mieleen, että se vaimon äiti joka piti majoittaa sinne, asukoon vaikka teltassa.

Kyllä on tehty monimutkaiseksi, yksi vuosi siin menee aikaa kiertäessä paperia hakemassa. Onko enää mahdollistakaan tehdäkkään hometaloja näiden tarkastuksien jälkeen.

Eihän tuo listani tosiaan “tyhjentävä” ollut eli yhtä sun toista tarvitaan mainitsemieni lisäksi, että pääset konkreettisesti aloittamaan, niin että…

Olen samaa mieltä siitä, että yksinkertaisen laajennustyön tekeminen on joskus tuon “valvonnan” osalta ylijäreää. Ennen rakennettiin ilman valvontaa ja rakennusmääräyksiä. Ne talot on vieläkin pystyssä.

Ei tavallisen omakotitalon laajennus- tai rakennustyöhön pitäisi käyttää samoja hallinto- ja lupamenettelynormeja, kuin kerrostaloon, mutta näin se vaan on.

Ja olisikin edes valvontaa. Monissa kunnissa vaaditaan jos jonkinlaista paperia ja suunnitelmaa, mutta oikeasti viranomaiset ei ole pätkän vertaa kiinnostuneet siitä, mitä rakennuksella oikeasti tehdään. Viranoamaisille tärkeintä on pestä omat kädet vastuusta ja antaa ne vastaavalle mestarille. Sitä, mitä suunnitelmissa on, ei kunnan viranomaiset usein edes katso, pääasia on, että suunnitelma on.

Kyllä pikkukunnissa on helpompaa. Mun rintamamiestalosta ei ollut kuvia ollenkaan ja tarttin elintasosiiven. Hain kirjastosta kirjan rintamamiestaloista ja lähin vastaava kuva valokopiokoneella mittakaavaan. Oli julkisivukuvatkin. Siihen sitten laajennus kynällä. Helpompaa, kun lähteä CADillä alusta piirtämään. Hyvä tuli ja hienosti kelpasi. Tein kattotuolitkin itse lujuuslaskelmineen. Ei katsonut laskelmia, sanoi ettei ymmärrä insinöörimatematiikkaa… Kävi pari kertaa kurkkimassa työmaata, mutta olin silloin itse töissä. Yhden routaeristyskorjauksen teetti. Rakennustarkastuskin tapahtui pääasiassa kahvikupin ääressä… Kuntien yhdistymisen takia jouduin kyllä sitten hommaamaan sähköpiirustukset ja mittauspöytäkirjat. Alunperin niitäkään ei vaadittu.