Oman työn osuus ja säästö

Paljon puhutaan, että talopaketin rakentamisessa omalla työllä voi säästää jopa 100.000 euroa. Mistä tämä sitten todellisuudessa koostuu? Mistä ja paljonko tavallinen työssä käyvä perhe voi säästää?

Muuttovalmis 180hstom2/160asm2 kivitalo. Ostajalle kuuluu mm. ulkopintojen maalaus, siivoaminen, tavaroiden vastaanottaminen, pääsuunnittelijan ja työnjohdon palkkaaminen (voiko itse toimia työnjohdossa?). Lisäksi omasta halukkuudesta sisäseinien maalaus ja lattian asennus/laatoitus (poislukien märkätilat) sekä saunan panelointi ja lauteiden asennus. Keittiö erikseen vai talopaketin mukana, kun säästäminen mielessä? 

Paljonko säästön voisi arvioida olevan? Meneekö kauas jos arvioin (työ, ilman materiaaleja):
Siivoaminen ym. 2.000e
Maalaus sisä ja ulko 5.000e
Lattian asennus ja laatoitus 5.000e
Saunan panelointi ja lauteet 3.000e
= 15.000e

Kiitos suuresti, jos kokemusta tai tietoa löytyy. 

Ja tosiaan tiedossa on, että ammattilainen tekee työt nopeammin ja tehokkaammin. Minua ei niinkään kiinnosta montako euroa per tunti säästän, vaan paljonko koko työurakalla säästää. Meni siihen sitten 300 tai 1000 tuntia. :slightly_smiling_face:

Puurunkoisena on omatoimirakentajan helpompi tehdä ja säästö on huomattavan iso. Sen voi helposti toteuttaa kaiken yksin itse  järkevillä menetelmillä ja nopeasti huomioiden kuivumisajat. Ei tarvita muita kuin byrokratian vaatimat tekijät, jotka usein ovat vain käytännössä rahastajia ja pakollisia menoeriä.