Eli ollaan kateltu omatalon mallistoa ja sattu silmään Trend 133b, ja nyt mietityttää kuuluuko alakerran harkkoseinät "perustuksiin" , eli saa itse tehä, vai tekeekö ne jos ottaa sateeltasuojaan asennuksen? Koska mielestäni kova hinta n. 70m² kokoisesta talosta (siis yläkerta). Samaan rahaan kumminkin saa 115m² kokoisen 1-tasoon rakennettavan talon. Ja osaako kukaan arvioida mitä harkot ja tarvikkeet tommosen alakerran rakentamiseen maksaa?
eiköhän ne lasketa perustuksiin ja jää itselle vaikka ottaisi sateelta suojaankin asennuksen. Ks kohta toimitussisällöt jne…
Minkälaisia kokemuksia on Lappli-taloista ja Omataloista? Ollaan ens kesänä alkamassa rakentamaan ja käytiin kyselemässä omilla kuvilla kyseisiltä talovalmistajilta tarjouksia.
Kiinnostais kanssa kuulla kokemuksia Omataloista.
Hyvin harvoissa puurakenteisissa “paketeissa” on perustukset asennettuna mukana (äkikseltään kuitenkin kaksi muistan). Alakerran harkkoseinät ei varmastikkaan kuulu toimitukseen vaan on rakentajan toimesta väsättävä ennen paketin tuloa.
Teet viisaasti kun kysyt tarjouksia omilla kuvilla. Itse sain joulukuussa 2009 omatalolta (K-rauta) tarjouksen 168 m2 1,5 krs talosta tarjouksen joka oli yli 100.000 euroa. Tarjous oli laskettu siten,että se olisi sisältänyt myös kehäristikon matalan seinän (pitkän seinän yläosan) ulkoverhoilun, eristämisen ja kipsilevyyn saakka ja tietty vesikate asennettuna.
Yllätys olikin suuri kun sain lähes kaikilta muilta edullisempia tarjouksia. Edullisin Kilpitalot.fi jonka tilasin, pääsuunnittelijani arvioinnin kehoituksesta, maksoi yli 30.000 vähemmän! Huomaa, että sisältö toimituksessa oli sama ja kaiken lisäksi sain korkeammat sisätilat. OmaTalo ei pysty toimittamaan 2740 korkeampaa huonetilaa, mutta muut pystyvät, joka on hyvä jos haluaa avaruutta kuten minä.
Suosittelen kilpailuta talotehtaat ja yllätyt hintaeroista jotka on suuret. Älä usko talopakettimyyjien selityksiä siitä, että vain he osaavat elementtejä rakentaa ja siksi kannattaa maksaa ylihintaa. Pääsuunnittelijasta tai vastaavasta on apua jos itse ei osaa vertailla eri toimituksia tai toimituksen luotettavuutta… Kilpailuttamalla säästää… vai oliko se että “on se vain tyhmää maksaa liikaa…”