Onko höyrysulkumuovi pakollinen kylpyhuoneessa

No niin. Tänään saimme lukea Hesarista oikein tiedetoimittajan kirjoittamana homehysteriasta. Juttu päättyi näin: “Kertauksen vuoksi: yksikään tutkimus ei ole toistaiseksi osoittanut, että ihmisten oireilu johtuisi sisäilman homeista tai muista mikrobeista.”  Käyppäs Monta sanomassa hänelle, että pitäisi olla hiljaa kuin kusi sukassa. 

Hesarin juttu pitää paikkansa. Tämä on ollut KOHO- alan asiantuntijoilla tiedossa iät ja ajat. Kuten HS jutussa mainitaan on hysteria tullut median kautta.

Pm: En lähde taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.

Juupa juu! Olen täsmälleen samaa mieltä, että toisaalta se on hysteriaa, joka lähtee/on lähtenyt liikenteeseen kuin se kuuluisa lumipalloefekti. Järki on oltava mukana. Mikään ei saa olla hysteriaa tai fanaattista. Kun se muuttuu sellaiseksi, niin silloin se järki katoaa ja on sairasta touhua, joka sairastuttaa vaikka ei sairautta olekaan, vaan luulotautia.

Tuolla hesarin jutulla tavoitellaan sitä julkisuutta ja mainosta eli se on julkisuustemppu. Homeella ei ole yleensäkään tevehdyttävää vaikutusta. En puhu nyt homejuustosta tai vastaavasta homeesta.

Toisaalta hometta eli kaikenmaailman mikrobeja on ”kaikkialla”. Mikrobit eivät aina sairastuta, mutta jos joku alkaa ”sairastua” siitä homeesta,vaikka sairaus onkin luulotautia, niin tottahan siihen työkaverikin sairastuu ja alkaa puhua sairastumisestaan, vaikka mitään todellista ”köhääkään” ei loppujen lopuksi ole.

Homeen aiheuttamasta sairaudesta ei parane heti sinä hetkenä,kun astuu ulos siitä oletetusta hometalosta.

Homeen esiintymiseen on suhtauduttava realistisesti eikä hysterialla. Tämä on samaa kuin se nykyisin hysteriaa aiheuttava ”metoo”-lumipalloefekti, mutta näissä homejutuissa  ei vielä hoksattu käyttää tuota ”metoo”-iskulausetta. Nuo kaiken maailman iskulauseet lisäävät hysteriaa, jolloin asiallisuus peittyy.

Normaalin homeen kasvaminen kosteuden vaikutuksesta on virhe, joka on estettävä, mutta se ei saa muodostua hysteriaksi, vaan korjattava tai estettävä sen muodostuminen asiallisesti eli ilman hysteriaa.

Media myy itseään aiheuttamalla hysteriaa ja suuria lööppejä. Toisaalta ihmettelen niittä lööppien ostajia, kun se juttu kokonaisuudessaan on jo siinä lööpissä.

Joku p-kärpänen jauhaa sitä iänikuista paskaa, kun kateudessaan ei muuhun pysty eikä ymmärrä.
Täällä on muut järkeviä lukijoita, jotka oivaltavat ja ymmärtävät luetunkin.

Vielä:
Höyrynsulku ei ole pakollinen, mutta se on hyvä olla kosteuden nousun haittana sinne ontelolaatan alapuolen tilaan. Mitä vähemmän kosteutta sinne nousee, niin sitä vähemmän sitä tilaa on tuuletettava. Jos on vielä, niin kuin usein kerrostalossa on, että kylppärit ovat kohdakkoin. Silloin siellä yläpuolen ontelolaatan yläpinnassa on jokin kosteuseriste. Tällöin ontelolaattaan mahdollisesti kerääntyy kosteutta ja altistaa homeelle. Siis myös se tila kannattaa pitää mahdollisimman kuivana.
Onko paha ja hysteriaa lietsova? Onhan se pahansuoville!

Kas niin, ei siis mitään  höyrynsulkua tuonne, Jossa siitä on enempi haittaa kuin hyötyä.  Hyvä kun viimeinkin muistit “oman opetuksesi”, vaikkakin vasta pitkällisten kiemurtelujesi tultua tiensä päähän. Palataan asiaan taas, kun seuraavia päättömyyksiäsi kirjoittelet.

Tuleepa mieleen muuan tarina tunnetusta poliitikosta, jo edesmenneestä. Jostakin syystä puhe oli tullut veden kiehumapisteestä, jonka tämä kiven kovaan väitti olevan 90 astetta. Asiaan sovittiin palattavan seuraavassa tapaamisessa. Silloin sitten asianomainen julisti tarkistaneensa asian ja ilmoitti: Olen tarkistanut asian, kyllä on 90 astetta, se on suorakulma.

Minusta aikaa tuntua, että on menty jotenkin asian viereen. Ehdotan, että tämä keskustelu on tässä.

Juuri noin. Olen odottanutkin jo aikoja sitten sen tapahtuvan, sillä olen pirruuttani jatkanut, jotta näen milloin se tapahtuu.

Pm - 11/11/2017

Minusta aikaa tuntua, että on menty jotenkin asian viereen. Ehdotan, että tämä keskustelu on tässä.

Olen PM:n kanssa samaa mieltä.