Onko parkettini lattialämmityksen kestävää?

Konkurssimyynnistä tuli ostettua - kun edullisesti sai - kymmeniä neliöitä Paloheino Oy:n "Lamella"-parkettia. 14mm, 3-säleinen tammiparketti. Tehdas lopettanut tuotantonsa vuosia sitten, joten paha sieltä kysellä…mistä siis tietää, että soveltuuko asennettavaksi lattialämmityksen päälle vaiko not?

Arvostan enempi tietoa kuin muista tuntuu-vastauksia  :wink: Ja lämmitysmuotona sähkö ei vesikierto, jos se nyt jotain vaikuttaa…

Mä lähtisin parkettipala kädessä kiertämään seudun rautakauppoja ja parkettimyyjiä ja kysyisin mielipiteitä. Sitten niiden keskiarvosta johtopäätös.

…eikö ole mitään "yleispätevää" ohjetta, et jos parketisasi on X, niin ei kelpaa…

Mutua tulee.  Sää rajasit keskustelun aika vähiin tuolla alkuperäisessä kyssärissä.  Jos ei tietoa parketista ole niin sitten ei ole ja jos haluaa vastata niin kaikki on mutua.  Yleensähän se on parketinvalmistaja joka määrittelee korkeimman käytettävän  lämpötilan ihan vaan takuuehtojen täyttyymisesksi.   Nyt kun sulla ei ole takuuehdoista haittaa niin ratkaisunhan teet ihan itse eikä tarvi välittää seurauksista joista pahinhan on vaan se että joudut asentamaan uuden parketin.  Tuskin se palovaaraa aiheuttaa oli  lattialämmitys sitten minkälainen tahansa ja kyllä se lämpö sieltä nousee huoneeseen oli laatu mikä hyvänsä.  Asentasin kyllä jos minun parketista olis kysymys ja "halavalla" olisin saanu.  Sähköisen lattialämmityksen (jos olis kyseessä) maksimilämpötilksi valitsisin 28 astetta.

RTV myy Lamella-nimistä tammiparkettia. Kyse ei kuitenkaan ole siitä tuotteesta? Jos on, niin soita RTV ja kysy sieltä.

Eipä tule mieleen lautaparkettia, jonka käytössä olisi rajoituksia lattialämmityksen takia. Tarket-Lamellaa valmistettanee vieläkin, mutta Paloheimolaista se ei ole.

Onpa tullut opittua että kaikki parketit eivät tosiaankaan sovellu lattialämmityksen kanssa käytettäväksi. Tai, voisi olla että sopisivatkin jos lattian lämpötila pidettäisiin varmasti riittävän matalana ja ilman kosteus riittävän korkeana.
Tuossa soveltuvuudessa on eroja ainakin puulajien välillä, mutta eroista eri valmistajien tuotteissa (jos sama puulaji) en tiedä.
Todettakoon vielä että Karelia-Upofloorin pyökkiparketista on todella huonoja kokemuksia. Niin, ja tuon lafkan teknisen asiakaspalvelun asenne ja kommentit… Noh, olkoon.