Esim. meillä Plania-talo ja tänään tuli yksi ulko ovi ja kynnyksessä oli jo tumma kolhu...näkyy hyvin. Voidaanko vaatia vaihtamaan? Toinen asia koskee kattotiiliä jotka oli eri punaisen sävyisiä kuin meille näytettiin. Eli olimme uskossa että tulee viininpunainen katto ja nyt tiilet ovat terracotan punaisia.....eli ei hyviä meidän mielestä. Meille näytettiin näytetiiliä ekalla kerralla ja valitsimme niistä viininpunaisen sävyn. Kuitenkin nyt papereissa on sama koodi kuin tontille tulleissa tiilissä? Täytyykö meidän tyytyä noihin tiiliin vai miten saamme asian eteenpäin? =(( Ärsyttää kun kuitenkin tekemässä taloa itselleen vuosiksi, toivottavasti.
Kannattaa lukea toimitussopimuksen pienellä kirjoitetut präntit. Kynnyksen osalta vaikuttaa esim, kuinka valmiina olette sopineet toimittajan toimittavan paketin. Kattotiilien osalta luetaan kauppasopimusta ja siellä olevaa tiilitoimittajaa ja väriä, valitettavasti.
Toki tavarantoimittajan tai myyjän kanssa voi yrittää neuvotella, jos vaikka toimittaisivat Teille sopivan väriset ja naapuritontille jo Teille tulleet tiilet. Ainakin tiilitehdas hyväksynee vaihdon rahtikuluilla eli muutamalla sadalla eurolla. Hyvällä lykyllä homma hoituu kuluittakin. Onnea vaihtoyritykseen.
Jos tilauspaperissa on sama kattotiili, kuin tulleet tiilit ovat, niin ette mielestäni voi vaatia vaihtamaan… kysyä tietysti kannattaa, onko mahdollista.
Vialliset tuotteet voi vaatia.
Teidän pitäisi todistaa, että on sovittu muun värisestä tiilistä kuin mitä sopimukseen on merkitty ja teille on toimitettu. Voi olla vaikeaa, jos sopimuksessa on teille toimitetun tiilin koodi. Kannattaa neuvotella vaihdosta ja jos muu ei auta, niin maksaa rahtikulut. Toki kannattaa kertoa, mitä sopimusneuvotteluissa oli sovittu ja koittaa verestää myös myyjänä toimineen henkilön muistia. Toivottavasti kaikki järjestyy hyvin.
Tai sitten kattotiilein osalta kannattaa unohtaa koko juttu. Muutaman vuoden kuluttua värisävy on kuitenkin jo muuttunut. Aika patinoi.