Moi!
Olen uusimassa Navetan vintin lattiaa. Sain hankittua IPE 140 palkkia ja 2*5 tuumaista jonkin verran . Nyt kuitenkin huomasin että oli myynnissä ontelolaattoja edukkaasti.
Jänneväliksi tuossa tulee 5 metriä, päät tuettuna betonimuureihin- missä luokissa ontelolaattojen kestävyys on? Tarkoitus olisi autolla ajaa sisään veneitä tuonne vintille, eli ainakin veneen painon 700 kiloa pitäisi kestää. Onko noille jotain standardia ? Rakennesuunnittelija varmaan osaa auttaa mutta ajattelin kysyä ensin onko ihan kuolleena syntynyt ajatus!?
Juu ilman muuta rakennesuunnittelija avuksi. Ontelolaatoilla et tee mitään ennätyksiä ilman tietoa niissä käytetyistä punosmääristä (löytyykö mittalappukuvat?)
. Varastotiloihin käytettävät mitoituskuormat ovat joka tapauksessa niin suuria, että ontelolaattasi tuskin riittävät. Jos tilan käyttötarkoitus on varasto, pitää siellä käyttää oikeita kuormituksia. Siinä ei auta selitykset, että "pidän siellä vain 700 kg venettä".
Lähtökohtaisesti on huomioitava mihin tarkoitukseen “lattia” tulee ja mikä on kantavien seinien yms. rakenne ja kapasiteetti. Tietämättä käyttötarkoitusta en kyllä lähtisi ontelolaattoja navetan välipohjaan asentamaan. Siinä tulee jo asennustekninenkin ogelma, jos katto on paikoillaan niin kuin luulen!!
Kiitoksia linkistä! Noi laatat mitä näin oli käytettyjä , eli tuskin niistä minkään maailman virallista tietoa löytyy. Olivat tosin vaan 120 cm leveitä eli kyllä minä ne paikoilleen saisin vaikka katto paikoillaan on. Firmassa joka minua auttaa siirellään/pyöritellään 15 tonnin teräsrakenteita joten vehkeitä raskaidenkin kuormien siirtämiseen hankalissakin paikoissa on. Kiskoja, rulla-systeemejä yms
Taidan kuitenkin pitäytyä tuossa IPE-palkki ja puulattia vaihtoehdossa . Mitään hirveän painavaa tuonne ei voine pistää koska perustusten yms kestävyydestä (esim raudoituksen määrä betonissa) ei ole vanhan navetan osalta tietoa. Minulla ei esim ole tarkoitus ajaa autolla sisälle vaan ainoastaan peruuttaa traileri liuskasta ylös ja sitten siirrellä tasaisella lattialla käsivoimin. Heinää ja puutavaraa veneiden lisäksi sitten sääsuojaan. Vanha rakenne on ollut 3*8 tuuman puupalkeilla ja sitten päällä 40 millin 10-12 tuumaa leveät lankut jotka nyt suurelta osin pilalla kun kostuneen heinän alla muhineet vuosikaudet