Ormaxilla on keksitty hyvä tapa kiertää takuuta. Takuuehdoissa sanotaan, että Ormax Monier Oy myöntää toimittamilleen Ormax Polar, Ormax, Ormax Protector ja Minster -betonikattotiilille kolmenkymmenen (30) vuoden takuun vastaanottotarkastuspäivästä alkaen. Takuu kattaa kattotiilien vedenpitävyyden, pakkaskestävyyden ja kuormituskestävyyden normaalissa ja alkuperäisessä käytössä edellyttäen, että katto on tehty voimassaolevien Ormaxin asennusohjeiden mukaan. Takuun perusteella virheelliset kattotiilet korvataan vastaavalla määrällä uusia tiiliä.
Heidän nettisivuiltaan löytyy lista kattoasentajista:
Valtuutetut kattoasentajamme ovat itsenäisiä yrityksiä, joita koulutamme säännöllisesti tuotteidemme ja kattoratkaisujemme osalta. He osaavat kaikki tuotteisiimme liittyvät seikat laatu- ja turvallisuuskysymyksiä myöten ja tietävät, miten jokainen yksilöllinen katto asennetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Ormaxin valtuutetun kattoasentajan valinta on turvallinen ratkaisu.
Mutta kun tämä kattoasentaja ei noudata Ormaxin ohjeita, ei myöskään tiilillä ole takuuta. Minulle kävi juuri näin, katto on tehty vastoin ohjeita, joten 30 vuoden takuulla sopimuspaperissa ei ole mitään merkitystä. Luulin tilanneeni ohjeiden mukaisen kattoremontin, koska sopimuksessa on ruksi kohdassa 30 v takuu. Ormaxia tämä asia ei kiinnosta pätkääkään, koska kattoasentajat ovat itsenäisiä yrityksiä.
Tässä asiantuntijan loppulausunto katon tarkastuksesta.
Käytössä olleiden rakennusaikaisten valokuvien, omistajan kertoman ja katolta tehtyjen havaintojen perusteella tiilikaton asennus ei kaikilta osin vastaa asennusohjeita, rakennusmääräyksiä eikä voimassa olevan RT-kortin ohjeita. Kattoremontissa ei myöskään ole riittävästi huomioitu kokonaan vinon yläpohjan ja lähinnä sen tuulettuvuuden tärkeyttä.
Vesikaton asennus ja yläpohjien tuuletukset on suositeltavaa korjata vastaamaan tuotteiden asennusohjeita, RT-kortin ohjeita ja Suomen rakentamismääräyskokoelman osaa C2: kosteus.