Ormaxilla on keksitty hyvä tapa kiertää takuuta

Ormaxilla on keksitty hyvä tapa kiertää takuuta. Takuuehdoissa sanotaan, että Ormax Monier Oy myöntää toimittamilleen Ormax Polar, Ormax, Ormax Protector ja Minster -betonikattotiilille kolmenkymmenen (30) vuoden takuun vastaanottotarkastuspäivästä alkaen. Takuu kattaa kattotiilien vedenpitävyyden, pakkaskestävyyden ja kuormituskestävyyden normaalissa ja alkuperäisessä käytössä edellyttäen, että katto on tehty voimassaolevien Ormaxin asennusohjeiden mukaan. Takuun perusteella virheelliset kattotiilet korvataan vastaavalla määrällä uusia tiiliä.

Heidän nettisivuiltaan löytyy lista kattoasentajista:

Valtuutetut kattoasentajamme ovat itsenäisiä yrityksiä, joita koulutamme säännöllisesti tuotteidemme ja kattoratkaisujemme osalta. He osaavat kaikki tuotteisiimme liittyvät seikat laatu- ja turvallisuuskysymyksiä myöten ja tietävät, miten jokainen yksilöllinen katto asennetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Ormaxin valtuutetun kattoasentajan valinta on turvallinen ratkaisu.

Mutta kun tämä kattoasentaja ei noudata Ormaxin ohjeita, ei myöskään tiilillä ole takuuta. Minulle kävi juuri näin, katto on tehty vastoin ohjeita, joten 30 vuoden takuulla sopimuspaperissa ei ole mitään merkitystä. Luulin tilanneeni ohjeiden mukaisen kattoremontin, koska sopimuksessa on ruksi kohdassa 30 v takuu. Ormaxia tämä asia ei kiinnosta pätkääkään, koska kattoasentajat ovat itsenäisiä yrityksiä.

Tässä asiantuntijan loppulausunto katon tarkastuksesta.

Käytössä olleiden rakennusaikaisten valokuvien, omistajan kertoman ja katolta tehtyjen havaintojen perusteella tiilikaton asennus ei kaikilta osin vastaa asennusohjeita, rakennusmääräyksiä eikä voimassa olevan RT-kortin ohjeita. Kattoremontissa ei myöskään ole riittävästi huomioitu kokonaan vinon yläpohjan ja lähinnä sen tuulettuvuuden tärkeyttä.

Vesikaton asennus ja yläpohjien tuuletukset on suositeltavaa korjata vastaamaan tuotteiden asennusohjeita, RT-kortin ohjeita ja Suomen rakentamismääräyskokoelman osaa C2: kosteus.

No niin joo, kiertää mitä kiertää...; tiilellä on 30v takuu ja ehtona se että asennetaan asianmukaisesti määräysten mukaan. Ainut ja yksinkertainen ehto, jota ei ole noudatettu, ja niin se on muissakin vehkeissä että jos ei takuuehtoja noudateta niin ei ole mitään hakemista ! Jos sitten asennus ei täytä vaatimuksia, niin siitä vastaa se  työn tekijä; "yrittäjä"! 

Tietysti vähän voi ihmetellä miiksi "koulutettu ja valtuutettu " noin käyttäytyy, jotenkin harhaanjohtavaa, kyllä pitäisi pystyä täysin luottamaan. Onhan aika yleistä että tuo valtuutetun asentajan käyttö on yhtenä takuuehtonakin; tässä ei sitä kai edes vaadita, pääasia että on sääntöjen mukaan asennettu; siis pikkusen parantamisen varaa ehkä olisi tuossa markkinoinnissa  ja valtuutettujen valvonnassa sun muussa , mutta se ei nyt sinänsä tähän kuulu, kyllä se tässä se vastuu on sillä asentajalla pistää paikat sääntöjen mukaisiksi ja sitten vaatia vuorollaan uusia tiiliä tehtaalta jos siltä tuntuu...? Voipi olla että onnistuukin, kun ovat "suhteessa"

Outoa että takuu muka kattaa vedenpitävyyden koska tiilikatto ei koskaan ole täysin vesitiivis.

Minulla on Ormaxin kattotiilet vuodelta 1985. Takuista en tiedä kun ei ole ollut tarvetta sellaiseen.

Jos tuotteen on asentanut asentaja tai “asentaja” asennuttajan eli rakennuttajan toimeksiannosta, niin silloin asentaja vastaa tuotteesta rakennuttajalle, ei myyjäliike.

Ymmärrys! Äly älä jätä!

Uskomatonta mutta totta. Tunnen tapauksen, jossa asennusohjeen mukaisesti tehty Ormaxin ehjä tiilikatto vuotaa kuin harakanpesä. Ja Ormax ei ole hoitanut reklamaatioitaan kuntoon vaan on luistellut vastuusta pakoon. 

Ormaxin kohtalotovien olisi syytä liittoutua ja saada joukkovoimalla ja ilosanoman julistamisella BMI Ormax paremmin kantamaan vastuunsa.

Neuvokaa, onko Ormaxin kohtalontoverien ryhmä jo jossakin olemassa ja miten siihen saa yhteyden tai miten sellaisen saa perustetuksi?