Mietin tätä kun edessäni on erään valmistajan hanakulmarasia (halpa), joka on muovista valettu yhtenäinen kappale. Pex putki siis vedetään rasian läpi ja siihen liitetään rasian kulmaliitin rasian ulkopuolella. Sitten valmis liitos työnnetään takaisin paikoilleen ja putken toinen pää liitetään esim. jakotukkiin.
Miten ihmeessä tuo liitosten kiristäminen tehdään tälläiseen rasiaan painekokeen jälkeen? Putkessa ei varmaan yleensä ole niin paljoa löysää että hanakulmarasian liitoksen saisi uudestaan esiin..
Raksalla koeponnistetaan vain kupariset rungot. Sitten laitetaan jakotukit, pexit ja hanakulmarasiat, eikä niitä enää ponnisteta. Mä luulen, että toi jälkikiristäminen on jonkun koiranleuan keksimä jekku.
En tiedä millä raksoilla Pm on vaikuttanut, mutta kyllä meilläpäin joutuu myös koeponnistamaan pexit ja niiden liitokset. En omien yöunien takia edes voisi olla ponnistamatta, on nimittäin hanakulmarasioissakin ollut valmistevikoja. Ohjeissa kyllä puhutaan liitosten jälkikiristyksistä, mutta sellaista ei ole tullut kyllä tehtyä. Sen verran työlästä on rasialiitosten avaaminen ja esilleotto.
Kyllä meilläkin koeponnistettiin pexit ja kaikki. Tehtiin aivan viimeiseksi kun oli kaikki valmista. Suihkun kulmarasiasta tuutattiin paineet ja olivat muistaakseni yön yli. Eikä tippuneet yhtään. Eli kunnosa on.
Jos hanakulmarasian puserrusliitintä joutuu jälkikiristää niin se putki on irroitettava jakotukista jne.
Vasara… Muistittekos jälkikiristää ne hanakulmien mutterit. Heko heko.
KAikki on reerassa eli alles gut.
Mulla sattui olemaan hyvä putkimies joka on hyvässä maineessa ja lisäksi vielä lapsuuden kaveri. Hän teki ajan kanssa ja parhaista osista vaikka urakkadiili olikin. Kyllähän sitä on sitten päälle saunottukin ja parit ketterät imailtu.