Itsekkin rakentamisesta haaveilevana olen yritttänyt tutustua rakentamiseen mm. netin kautta ja huomannut, että rakentaminen on todella kallista puuhaa vaikka ihan pienen talon(4h 100-120m2) pystyttäminen.
Yhtä edulliseksikin kutsutta talopakettia(älvsby) mietin, mutta itse tahtoisin kuitenkin ns.maanvaraisen betonilattian mm.lämmön varaamiseen?, vaikka OMASTA mielestä todella hyvän tuntuisia pohja ratkaisuja kyseinen talopaketti tehdas tarjoaa mm. pesutilat talon päädyssä+khh(omassa nurkassa), pilp järjestelmä ja kaikesta ns. siitä mitä itse ei tarvitse on säästetty ja onhan runkorakenne lastulevyneen hyvä, onhan siihen parempi kiinnittää taulut yms.???.
Toisaalta kai tuollaisen vastaavan voisi rakentaa ns. suorasta tuolla laattaa rakenteella pohja kuvia mukaillen vai onko tälläistä tehty aikaisemmin, että otetaan mallia vastaavasta talopaketista ja rakennetaan itse suorasta, yrittäen säästää ja tarjouksia hyväksi käyttäen…?
Niin haaveita tosiaan vain, mutta heitimpä ilmoille tälläisen:) . Taitaa olla tuo suorasta rakentaminen aikas suuri urakka, että helpomaksi kai tuli katsoa vain paketti???
Nimimerkkisi on hyvä ja edullinen, mutta pankkibank on tyyris, jolloin makselet sinne ainakin 3-4 kertaa kauemmin kuin hartiank:iin ja silloinhan se vasta maksaakin. Valinta on Sinun!
Aika ääripäistä meinaat liikkeelle lähteä, jos vaihtoehdot on pitkästä tai älsby (joista jälkimmäistä en suosittelisi kenellekkään)
Pitkästäkän rakentaminenkaan ei nykypäivänä useinkaan ole kannattavaa, ellet sitten ole työtön ammattitimpuri ja rautakauppiaan veli.
Lähiaikoina eletään kumminkin taas kohta semmoisia hetkiä että ulkoseinäelementtejä saa halvemmalla mitä niiden valmistaminen pitkästä tavarasta jopa omatoimisesti kustantaisi.
Osaava ja ajatteleva tekee rungon taatusti huomattavasti edullisemmin kuin pakettina. Pakettikauppiaat laulavat sen lauluja kenen leipää syö.
Se mitä runko maksaa on helppo laskea. On vielä huomattava sellainen seikka, että talo on (moraalisesti) valmis vasta silloin, kun se on kokonaan maksettu.
Ymmärsin että kysyjän vaihtoehdot ovat joko älvsbytalo tai “älvsbytalo” itse tehden.
Noista vaihtoehdoista valitsisin älvsbytalon toisten tekemänä. Itse tehden tuskin on sen arvoista.
Jos maanvarainen laatta on vaatimus, niin noita halpistaloja on nykyään monella valmistajalla.
Jos älsbytaloa pidetään vertailuna, niin sen hintatasolla itse tehden saa hyvää rakennustapaa paremman. Tietenkin on osattava, sehän on tietysti päivän selvää.
Täytyy olla termeistä tarkkana. Eli tarkoitetaanko “itse tehden” sitä että tosiaankin merkittävä osuus syntyy omalla työvoimalla, vai tarkoittaako se itseasiassa sitä että palkataan itse tekijät?
Jos jälkimmäistä, niin silloin on avainkysymys, onko luotettavaa ja osaavaksi tiedettyä tekijää saatavilla.
Alkuperäisen kysymyksen perusteella arvailen että tuo konkreettisesti “itse tehden” ei ole kysyjälle vaihtoehto.
Aiheesta on siis keskusteltu
-Niin perus ajatus leikkihän oli, jos itse rakentaa talopakettia mukaillen ja yrittää säästää materiaaleissa, niin
olisikohan se mahdollista, että voisiko saada jopa halvemmalla tehtyä, kuin talovalmistaja?..
-Itse rakentamistahan voisi olla, eli teettäisit rungon ja perustan ja muut viranomaistyöt saisi kohtuu hintaan sukulaisilta… Niin sitten täytyisi olla tarkkana, jos aletaan tekemään ja laskemaan, mutta tosiaan ajatuksia vain jotka eivät nyt taida olla vielä…
Älvsbyystä sen verran, että en ole sitä hankkimassa vaan on siinä tiettyjä asioita jotka kelpaisivat minulle
ja jotka toisivat säästöä en puhu nyt muovimatosta, joka taitaa olla nyky päivänä hinnassaan? enkä lastulevystä, joka taitaa olla kipsin hintainen? vaikka hyvä kiinnittää vaikka tauluja lastulevyyn ja tarviiko niin suuria pohja töitä?? se vois siinä kiehtoa.
“vai onko tälläistä tehty aikaisemmin, että otetaan mallia vastaavasta talopaketista ja rakennetaan itse suorasta”
On tehty ja tehty myös niin, että otetaan jonkin firman kuvat ja tilataan toiselta runko. Hyviä pohjaratkaisuja löytyy useimmilta valmistajilta.
Sisäpintojen ja kalusteiden hinnoissa ilmeisesti voi säästää vai, onko niistä kokonais kustannuksiin nähden älytöntä säästöä. Tälläisiä ajattelin, kun olen kuullut puhetta näistä Ikean kalusteista kaapeista ja Kokonaisista keittiöistä. Ikeasta tuli joskus laminaattia ostettua ja laitettua pieneen makuuhuoneeseen ja kyllä se siellä sen ajan mitä siinä tuli asuttua…
Säästäminen kannattaa aloittaa suunnitteluvaiheessa, eli miettiä oikeasti, montako neliötä tarvitaan ja millä ratkaisuilla neliöt saadaan hyötykäyttöön. Itse runko, pystytettynäkin, on melko halpa. Siitä se rahan palaminen alkaa. Sähköpuolellakin on niin paljon kaikenmoisia vätkyttimiä, että hintahaarukka on tolkuton. Pintamateriaaleista, toinen maksaa asiallisen oloisista laatoista 4€/neliö, toiselle kelpaa vasta kun hinta on kolminumeroinen.
Pintoihin saa kyllä uppoamaan rahaa muhevasti… Tarjouksia kannattaa kysellä, ja paljon. Omalla kohdalla kiintokalusteissa tuli itselleni pienimuotoinen ylläri, koska syystä tai toisesta paras tarjous tuli aivan eri paikasta, kuin olisi olettanut. Kyseessä oli suht pieni paikallinen toimija. Ikeasta en kylläkään mitään kysellytkään.
Hiljaa hyvä tulee, riippuen rakentamisajan asumiskustannuksista, täysin kelvollista tavaraa saa loppueristä huomattavan edukkaasti. Jos on kiire, siitä joutuu yleensä maksamaan. Mutta hidastellessa tosiaan kannattaa huomioida asumiskustannus, missä sitten asuukaan.