Eli mitä muuta tarvitsemme (putket yms) panospuhdistamoon kuin sen itse "pömpelin"
Mm. sähkön ja routaeristyksen…
Kun kerran netti näkyy toimivan niin esim. Uponorin tai Wehoputsin sivuilta löytyy tietoa asennuksesta.
No ensinnä ne putket, eli tulo- ja purkuviemärit. Sähköäkin tosiaan tarvitaan eikä routaeristyksestä ole ikinä haittaa.
Mutta tarvitset paljon muutakin. Ensin jonkun täytyy käydä toteamassa laitteen soveltuvuus kiinteistölle ja teidän käyttöönne. Tämä kaveri sitten laatii jätevesisuunnitelman, josta pitää löytyä melkoinen kirjo asioita. Tärkeimpinä mitoitus- ja valintaperusteet sekä kattavat selvitykset käytöstä ja huollosta.
Yhtä lukuunottamatta taitavat kaikki valmistajat jättää kertomatta, mitä kaikkea kuuluu näiden laitteiden ylläpitoon ja omatoimitarkkailuun. Esim. aktiivilietteen laskeutuvuuskokeesta ei ole kuullut vielä yksikään haastattelemani putsarinhankkija. Tässä yksi esimerkki, miksi nämä tiedot tulee saada suunnittelijalta. Kun myyjät kertovat vain valikoituja paloja. Eli tietoa lähinnä tarvitset.
Monttu täytyy salaojittaa myös.
Eli tuloputket, poistoputket, ylivuotoputket, tarkistuskaivo (315mm rumpuputkesta tein ite), routaeristeet, sähköt, isoja kiviä sepelipesän tekoon mikäli ei voida johtaa avo-ojaan.
Itte laitoin vielä tarkikstuskaivon lisäksi ylivuotoputkeen samanlaisen 315 mm kaivon ja laitoin putket n. 80 cm eri korkeuteen jottei elukat tunkea sitten sinne masiinaan. Varsinkin tuossa ylivuotoputkessa on aika hiljaista niin hiirien ja rottien matka tyssää siihen välikaivoon.
Nämä siis oliva wehoputsissa.
Eikä yksikään tunnu kertovan, että panospuhdistamo ei sovellu yhden talouden käyttöön, koska biologia kaatuu kun et itse ole paikalla. Poikkeus WehoPuts joka myy lisäravinnelaitetta, mikä hoitaa hommasi kun et itse ole paikalla.